Anmeldelse: Forsker anviser flugtvejen ud af den moderne tilværelses digitale fængsel

Boganmeldelse: Cal Newport mangler overbevisende dokumentation for den moderne teknologis negative indvirkning på det moderne menneske. Alligevel overbeviser han i »Digital minimalisme« om nødvendigheden af et opgør med vores overforbrug af skærme.

I stedet for at stirre på sin telefon, bør man indgå i fælleskaber, som f.eks. crossfit-træning, foreslår forskeren og forfatteren Cal Newport blandt andet. Her dyrkes der crossfit i Las Vegas, Nevada. Fold sammen

Måske gør din mobiltelefon grundlæggende dit liv dårligere. Måske bliver du dummere, mindre opmærksom og får dårligere sociale relationer af at bruge tid på Facebook, Instagram og Twitter. Måske er det mest af alt skadeligt altid at være til rådighed for beskeder og arbejdsmails, og måske lader du slet ikke op, når du flader ud foran Netflix.

Den digitale omvæltning af vores liv er ikke særligt gammel, men allerede nu er modreaktionen i gang.

På det seneste er der udkommet stribevis af bøger om det skadelige ved den moderne teknologi, og nu er Cal Newports »Digital minimalisme« også udkommet på dansk.

»Newport er god til at beskrive de virkemidler som sociale medier bruger til fastholde vores opmærksomhed og endnu bedre til at beskrive alt det, vi går glip af.«

Cal Newport er en lektor i datalogi ved Georgetown University, der har flere populære selvhjælpsbøger bag sig. Men ikke overraskende for en fastansat forsker er der i vidt omfang tale om en populær formidling af forskning.

Alligevel er det ikke sådan, at man som læser bliver overvældet af dokumentationen for den moderne teknologis påståede skadevirkninger. Jovist, der er et par undersøgelser, der eksempelvis sandsynliggør, at man bliver mere ensom af al den skærmkontakt, men hvis man for alvor skal have noget ud af bogen, skal man nok have accepteret præmissen på forhånd. For udgivelsen handler ikke så meget om, hvorfor det digitale liv er skadeligt, men snarere om, hvordan man slipper ud af det.

Kold digital tyrker

»Digital minimalisme« er, ud over titlen, også navnet på Cal Newports filosofi om, hvordan vi skal håndtere alle de elektroniske hjælpemidler. Den handler kort sagt om at tage en kold tyrker og helt opgive sin mobiltelefon i 30 dage. Efter afvænningen kan man så begynde sit nye minimale liv med en begrænset og nøje udvalgt brug af apps. Eller eventuelt med en gammeldags klaptelefon uden for mange fristelser.

Dermed afviser forfatteren muligheden af, at man kan lave en gradvis tilpasning af sine digitale vaner og eventuelt bare skære lidt ned på forbruget. Nej, det skal være et radikalt, eksistentielt valg, for ellers vil det ikke være en varig forandring, hævder han. Det er ét af bogens kernebudskaber, men det fænger eller overbeviser ikke for alvor. Personligt mindes jeg selvhjælpsbøger, der har argumenteret lige så insisterende på, at ændringer af dårlige vaner netop skal ske i små skridt, mens den kolde tyrker er en sikker opskrift på tilbagefald.

Til gengæld giver »Digital minimalisme« én lyst til rent faktisk at skære ned på skærmforbruget. Cal Newport er god til at beskrive de virkemidler, sociale medier bruger til at fastholde vores opmærksomhed med, og endnu bedre til at beskrive alt det, vi går glip af. Gåture for os selv, tid sammen med venner, læse bøger, lave håndværk, lære sprog osv. Man kan ikke lade være med at føle sig lidt opløftet af forfatterens livsglade anbefalinger og alt det givtige, man kan gøre med sin tid.

Fælleskab er bedre end fitness

Han prøver også mindre succesfuldt at argumentere for, at nogle af tidens populære fænomener netop er lykkedes på grund af det sociale element. Motionsformen crossfit (som jeg selv dyrker) bliver fremhævet som et eksempel, der på trods af tarvelige halvnøgne lokaler har opnået stor udbredelse. Newports bud er, at fællesskabet ved træningsformen er bedre end fitnesscenteret, hvor alle render rundt i deres egen verden med høretelefoner. Det er en noget søgt pointe. Personligt sidder jeg altid med min telefon og kigger på nyhedssider inden træningen.

Det er netop den slags spontane kig på nyhedssider, Newport mener er overflødigt. Han foreslår i stedet, at man én gang om dagen læser et fast antal udvalgte netaviser igennem. Og ja, det er måske klogt nok, hvis man gerne vil blive bedre til at koncentrere sig. Men burde sådan et afgrænset tidsrum ikke hellere bruges på at læse en bog eller være sammen med andre mennesker? Var man ærligt talt ikke bedre stillet, hvis man i stedet havde brugt dagens små pauser på at følge med i verdens gang? Det er et dilemma og ikke ét, som Cal Newport har et godt svar på.

Digital minimalisme - Genvind kontrollen over dit digitale liv
Forfatter:
Cal Newport Oversættelse: Ida Højelse Svith. Sider: 225. Pris: 299,95 kr. Forlag: Dafolo