5 stjerner: Roman om dansk slavehandler er en værdig vinder af årets debutantpris

Boganmeldelse: Med sin stilsikre debutroman, »Bargums synder«, har Sofie Malmborg, ud af fortidens fakta og andre glemte potteskår, med stor fantasi og litterær fingerfærdighed limet et betagende og originalt danefæ sammen

Det Gule Palæ i Amaliegade, som i 1764 blev opført af slavehandleren Frederik Bargum. Ca. 1890. Foto: Før og nu, 2. årg. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere

Man forstår godt, at Sofie Malmborg i søndags modtog BogForums Debutantpris for den biografiske roman »Bargums synder«, for sjældent udgives så stilsikker en debut, og sjældent er det så udtalt en fornøjelse at læse en ny stemme i dansk litteratur. Romanen er skrevet med et stort sprogligt overskud, handlingen er fornemt udformet, og både figurer og 1700-tallets tidsånd er nærværende, som var man havnet midt i det dunstende, driftige og dramatiske daværende København.

»Bargums synder« handler om virkelighedens Frederik Bargum, en driftig og dumdristig handelsmand, der sigtede højt og faldt dybt, og romanen bygger på en imponerende og veldoseret research. Malmborg formår den svære balancegang at levere et troværdigt tidsbillede og samtidig løfte sig over det faktuelle stof og digte sin egen lykkeridder af en helt frem.

»Kroppen er en dårekiste, og fordi dåren er en dåre, kæmper han for at komme fri. Han kaster sig mod plankerne i den smalle kasses vægge, slår sig selv til plukfisk uden nogen verdens nytte«


Malmborg, der er uddannet antropolog, har været i både danske, tyske og franske arkiver, hun har kradset sig ned i den historiske muld, og ud af fortidens fakta og andre glemte potteskår har hun med fantasi og litterær fingerfærdighed limet et betagende og originalt danefæ sammen. Det skal der oftest en længere forfatterkarriere til for at lykkedes med, og derfor glæder man sig desto mere til at se og læse, hvad dette forfatterskab må bringe.

Fra træ til trælle

Malmborgs Frederik Bargum bliver født ind i en lærredskræmmerfamilie med få midler, og som den yngste søn med det gode hoved bliver han udlært i sin onkels tømmerhandel. Da onklen senere dør, går Bargum i kompagniskab med mosteren og gifter sig med husets eneste datter, den noget yngre kusine, Leonora. Gennem årene udvider han forretningen til en større virksomhed, der handler med alt fra træ til trælle, han bliver rig, berømt og berygtet, og da han tilsyneladende ikke har nogen stopklods i forhold til idéudvikling af nye handelsaftaler og -metoder, ender han i dyb gæld og vælger til sidst at flygte fra både børn, konkurs og eftermæle.

Mange år senere læser hans datter, Rebecca, en notits i avisen om, at begge forældre sidder fængslet i Frankrig, efter at de er flygtet og eftersøgt, anklaget for at have forfalsket veksler i den østrigske Wienerbank, som Frederik Bargum i øvrigt var med til at grundlægge. Rebecca, der med sin bror er vokset op hos sin farbror og nu er i huset hos en lokal læge i Åbenrå, har hele livet søgt efter en forklaring på, hvorfor forældrene forlod dem, og nu dukker der et slags svar op, som genopfrisker barndommens savn og sorg.

Bogomslag af »Barguns synder«. Forlag: Politikens. Fold sammen
Læs mere

Selv om hovedhistorien i romanen handler om Frederik Bargums liv og levned, er det rammefortællingen om Rebecca, der sætter handlingen i perspektiv. Datteren kender (selvsagt) ikke alt til faren og morens liv, heller ikke nær så meget som læseren gør (hvilket er en fin og finurlig detalje). Men hun erfarer efterhånden nok til, at hun danner sig et billede af virkeligheden, som hun tager på sig som en forudbestemt og skæbnesvanger arv. Farens synder bliver hendes synder, og hun bliver – måske, det er op til læseren at afgøre – den, der betaler den højeste pris.

Ensporet liv

Ligesom faren har datteren svært ved at løsrive sig fra en ensporet opfattelse af, hvordan livet kan leves. De er hver især bundet af opvækstens snærende bånd, og deres ensidige fokusering på blindt at følge én retning i livet, gør dem til slaver af deres egne forestillinger og selvforståelse.

Nok gør de et forsøg, men deres egne rammer forhindrer dem i at lykkes med det. Deres skæbne bliver som kroppen noget medfødt og givent, og »kroppen er en dårekiste, og fordi dåren er en dåre, kæmper han for at komme fri. Han kaster sig mod plankerne i den smalle kasses vægge, slår sig selv til plukfisk uden nogen verdens nytte.«

Frederik Bargum bliver ved med at poppe op med nye projekter, hvor berigelse går foran moral, mens Rebecca Bargum nærmest lader moral kvæle ethvert livsprojekt og vokser sammen med synden. Mens han ikke virker til at have nogen skrupler, har hun ikke andet.

Som læser kan man skruple videre, men man behøver ikke have nogen betænkeligheder ved at kaste sig over denne fine romandebut.

Bargums synder
Forfatter: Sofie Malmborg. Sider: 318. Pris: 250 kr. Forlag: Politikens Forlag