5 stjerner: Man bliver suget med på denne ekvilibristiske sprogrejse

Boganmeldelse: Det er med at holde tungen lige i munden i fremadstormende Gunnhild Øyehaugs nyeste roman, »Præsens Maskine«. Men mellem forvirringen og fascinationen vokser en usædvanlig stimulerende læseoplevelse frem.

»Præsens Maskine« af Gunnhild Øyehaug er en udfordring hele vejen igennem. Men mellem forvirringen og fascinationen vokser en usædvanlig stimulerende læseoplevelse frem. Helge Skodvin/PR/Gutkind

Hold tungen lige i munden! Et godt råd til læseren, der begiver sig ind i norske Gunnhild Øyehaugs labyrintiske og meget sære univers eller måske rettere universer. En af de afgørende pointer i romanen »Præsens Maskine« er nemlig, at dens personer lever i to parallelle verdner.

Gunnhild Øyehaug, født 1975 og med erfaringerne som både kritiker og underviser i bagagen, er en af de norske forfattere, som i disse år stormer frem på den litterære verdensscene. Sammen med kollegaer som for eksempel Per Petersson, Lars Saabye Christensen, Jon Fosse, Vigdis Hjort og Karl Ove Knausgård demonstrerer hun rigdommen i det nordiske broderlands litteraturliv netop nu. I USA har Øyehaug blandt andet været indstillet til den prestigefyldte National Book Award 2018, og hun er også blevet kaldt »novellens norske mester«.