4 stjerner til Juliane Preisler: Intenst, erotisk og oplevelsesudvidende

Boganmeldelse: Juliane Preislers nye digtsamling, »Højtelskende«, rummer en række sanseligt tilstedeværende digte om livsaldrene, kærligheden og erotikken.

»Med titlen »Højtelskende« læner Preisler sig fortroligt op ad Det Gamle Testamentes Højsang, og krop, kærlighed og erotik væves tæt sammen med årstidernes vind, vejr og natur hos forfatteren«. Udsnit af Lucas Cranachs maleri af den nøgne Eva fra bogcoveret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Forlaget Vandkunsten

Juliane Preislers nye digtsamling, »Højtelskende«, er pakket smukt og i hvert tilfælde særdeles kropsnært ind i et omslag med en gengivelse af Lucas Cranach den ældres pragtfulde maleri  fra ca. 1530 af den nøgne Eva, der fristes af den forbudte frugt, mens slangen fra sin gren følger interesseret med.

Med titlen »Højtelskende« læner Preisler sig fortroligt op ad Det Gamle Testamentes højsang, og krop, kærlighed og erotik væves tæt sammen med årstidernes vind, vejr og natur hos forfatteren, hvis samlede og blandede udgivelsesliste efterhånden er oppe omkring de 30 titler.

Juliane Preislers

»Som om sindet/ikke kender forskel/på en piges sky smil/og en kvindes ivrige tunge«


I bogens fire afsnit med de gennemgående ganske korte tekster skriver Juliane Preisler både om nuets ekstase og om konstanten i de forskellige livsaldres drømme, længsler og møder med den anden: »Inde bagved ansigtet/står alle aldrene/og banker på/Som om sindet/ikke kender forskel/på en piges sky smil/og en kvindes ivrige tunge.«

Fra barndommens anelser og tidlige tilnærmelser over fuldbyrdelsen og de stærke sanselige lidenskaber rækker bogen frem til digte om den elskedes død og om et nyt liv med en anden. Mod digtsamlingens slutning bliver kærligheden og glæden bogstavelig talt genfødt: »Selv jorden ligger ikke hvor den lå,/med sine blade på og grene/eller græs, hvor græsset fandtes/en nyfødt verden springer ud/med sine flammefarver.«

Tusmørkedalende

Centralt og med stor vægt i bogen står en række forsvindings- og tabsdigte knyttet til et sygdomsforløb og oplevelsen af den sidste tid sammen med en elsket. Som læser bevæges man helt elementært af digtenes sproglige fortætninger af savnet og følelsen af forladthed med bænke, der står »som om vi endnu/sidder på dem« eller som det også formuleres med en endnu stærkere betoning af det altomfattende i oplevelsen: »Alle byens parker er forladte/Alle værelser, i alle huse/Alle hjørnerne, på alle gader/Alle stederne så stærkt forladte/som de står og husker/stemmen og din skikkelse/Alle stederne/så levende forladte.«

Et af de sproglige greb, som forfatteren bruger i »Højtelskende« for at understøtte og intensivere en højsangstone, er ordkonstruktionerne med den lange tillægsform som for eksempel fuglesværmende, tusmørkedalende og knirkeforsvindende. I det hele taget demonstrerer Juliane Preislers nye digte en umiddelbar glæde ved ordene og en stor sproglig legelyst med de mange øjenåbnende og oplevelsesudvidende ordsammensætninger og konstruktioner, der slippes fri i bogen. Digtene dykker ned i kåde barndomsstemninger med »helikopterleg«, »jordbærlatter« og »himmelhvin« eller går på opdagelse i »Rulleskøjtegaden« og »flitsbueparken« med klatretræerne og ikke mindst med statuerne med deres stenøjne »som stod og så/al barnlighed forsvinde/mellem vore munde«.

Juliane Preislers nye digtsamling har enkelte steder tilløb til en form for litterær patos, men først og fremmest rummer »Højtelskende« en række intense og sanseligt tilstedeværende digte om livsaldrene, kærligheden og erotikken.

Foto: Forlaget Vandkunsten.

Højtelskende.
Forfatter:
Juliane Preisler. Sider: 120. Pris: 200 kr. Forlag: Vandkunsten.