BILTEST: Mazda 3 slår overraskende Volkswagen Golf

Når man får en bilklasse opkaldt efter sig, skal man konsekvent forsvare førstepladsen. Det gælder også den nye Golf 8. Den er god, men motorredaktøren har en anden favorit lige nu.

Mazda 3 udfordrer den nye Volkswagen Golf til en duel om tronen i Golfklassen, og vil man have en middelmotoriseret hatchback med manuelt gear, er Mazda 3 faktisk klassens bedste ifølge motorredaktøren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Da jeg sidste efterår prøvede den nye Volkswagen Golf første gang, var jeg undervældet. Ikke at der var noget decideret i vejen med den. Det var der ikke. Den var som forventet 10-20 procent bedre end forgængeren på alt fra udstyr til drivlinjeeffektivitet. Det eneste overraskende element var en kabine svøbt i pianolak uden fysiske knapper, men med trykfølsomme flader. Meget futuristisk, men ikke som sådan en forbedring af hverken brugerflade eller bilens kvalitetsindtryk. Renault Clio årgang 2012 var svøbt i pianolak, så hvis ikke de har fanget den i Wolfsburg endnu, tager vi den én gang til: Pianolak er so last year. At det tilmed fanger støv og mærker fra fedtfingre med nærmest magnetisk effekt, gør det ikke bedre.

Nogenlunde samtidigt kørte jeg den nye Mazda 3. En gudesmuk vogn uden tyskerens konservative snit med en velfungerende kabine i et materialevalg en liga over golfens, og med køreegenskaber der smurte det køredynamisk tilfredsstillede smil på mine læber. Eneste minus var, at basismotoren på 120 hk var for bovlam til at forløse bilens potentiale. Var Mazdaen bilen, der kunne vippe Golf af klassetronen? En duel mellem to klassiske danskervarianter giver svaret.

Duel om tronen i Golfklassen

Til at repræsentere Volkswagen Golf har jeg fået fingrene i en klassisk danskermodel med en 1,5-liters TSI benzinmotor på 130 hk med manuelt gear. Siden sidste år har Mazda vinklet en opdateret udgave af deres 2,0-liters basisbenzinmotor uden turbo ned i Mazda 3. Den yder 150 hk, og så er banen kridtet op til en duel om tronen i Golfklassen.

Kabinen i Golf er fulddigital og badet i pianolak. Det er funky, men ikke nødvendigvis brugervenligt eller specielt eksklusivt. To kategorier, som Volkswagen ellers altid har haft føretrøjen på i. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Testbilerne er en Volkswagen Golf 1,5 TSI 130 hk Life med manuelt gear til 278.997 kr. Mazdaen er en 2,0-liter benzin i højeste udstyrstrim Cosmo også med manuelt gear til 313.000 kr. Her ligner Golfen røverkøbet, men standardudstyret i 3eren er mere omfattende med alt fra læderkabine til Head Up Display. Smid en teknikpakke i 3eren til 15.000 kr., og den er udstyret mere gavmildt end en af Forsidefruerne på TV efter et visit hos plastikkirurgen. Golf er egentlig fint udstyret, men for at få det samme, som du får i 3eren, skal du hælde både DK-pakke, interiørpakke, LED-lygter, Harman Kardon og en Blind Spot-pakke i med mere, og så har prisen for længst passeret Mazdaens.

Kabinen i Mazda 3 er markant lækrere end i Golfen – både på samlekvalitet og materialer. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Det skal til Golfens forsvar siges, at der findes udstyr på ekstraudstyrslisten, som Mazda slet ikke har. For eksempel kan du få den med mobil adgang, hvor du kan låse den op og bruge den med mobiltelefonen. Den er også hooked up med Volkswagengruppens andre nyeste biler på vejen, og det betyder, at de taler sammen og advarer om alt fra trafikpropper til glatte veje. Avanceret og forrygende – men ikke noget, der nødvendigvis giver ekstra værdi i hverdagen.

Så økonomisk ligner Mazdaen det marginalt bedste køb af de to testbiler – også selv om vi regner med, at Volkswagen Golf holder en forrygende gensalgsværdi.

Mere end bare et transportmiddel

På vejen opfører de sig overraskende forskelligt. Golfen kører perfekt på den ikke-involverende måde. Den er komfortabelt afstemt, ligger neutralt på vejen, har et lavt støjniveau og den 1,5 liters motor leverer en pragtpræstation ud i sparsommelighed. I løbet af de omkring 500 kilometer, testen strækker sig over, hvor vi kører en del landevej og motorvej, kører den næsten 20 km/l. Det er imponerende for en benzinbil i denne klasse uden hybridteknologi. Det er en bil, du tilbagelægger kilometer efter kilometer i uden at blive træt eller irriteret. Bundniveauet er altså tårnhøjt og næsten uangribeligt. Formodentligt lige det, som Volkswagen gik efter.

»Det er som en krukke med honning for den indre motorjournalistiske bjørn. Jeg vil have mere. «


I Mazdaen er det anderledes. Den skal have lidt flere omdrejninger for at præstere, fordi den ikke har turbo. Til gengæld leverer den kræfterne helt flydende, og den bliver ved med at bygge på helt op til det røde felt på omdrejningstælleren. Det er som en krukke med honning for den indre motorjournalistiske bjørn. Jeg vil have mere. Den manuelle gearkasse er næsten lige så god og mekanisk, præcis som i sportsvognen MX-5, og hele pakken får mig til at nyde køreturen.

Skrue ned for musikken og bare nyde motor, og måden bilen æder kilometer på. Især på en snoet vej er den sjov. Her er Golfen bare forudsigelig perfekt. Det lyder måske negativt, men det er det ikke. Men det er heller ikke entusiasmeskabende som Mazdaen, og det tæller i min bog, at biler vil mere end bare at få dig perfekt og tørskoet fra A til B. Og så lever jeg med, at Mazdaen ikke kan lokkes meget over 17 km/l, selv om jeg over 100 kilometer forsøger at køre som en munk på vej hjem til køkkentjeneste på klosteret.

Fryd for det kræsne øje

På praktiske dyder som bagsædeplads, bagagerumsplads og udsyn fra førersædet vinder Golf. Alle sammen vigtige detaljer. Men Mazdaen falder ikke igennem på nogle af områderne. Okay, måske udsynet skråt bagud fra førersædet ikke er imponerende. Men tjek den C-stolpe udefra, og du tilgiver den i designets navn.

Adgangsforhold til bagagerum og plads på bagsædet – der er Mazda 3 ikke lige så skarp som Golf. Blandt andet er læssekanten højere, og adgangsforholdene er dermed lidt dårligere. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR davidlfsmith.

Og netop på design stikker 3eren af fra Golfen. For mens den ottende generation af Golf i min optik langt fra er den kønneste med sit unibrow kølergitter og kiksede kabine, så er Mazda 3 den smukkeste bil lanceret i Golfklassen, siden Alfa Romeo lancerede Giulietta tilbage i 2010. Den er aggressiv, atletisk og linjerne er elegante som en skøjteprinsesses. Jeg er med på, at design afhænger af den subjektive smag, men en uvidenskabelig rundspørge både på Facebook og blandt mine YouTube-abonnenter giver mig 90 procent ret i mit standpunkt: Mazda 3 er en gudesmuk bil. Læg dertil, at den på finish og kabinematerialer er tættere på bilerne i premiumklassen, end Golfen er, og at den er en fryd for mit kræsne bilæstetiske øje både indenfor og udenfor.

Stort, praktisk og lettilgængeligt. Ser vi bort fra instrumentbordet, er Golf stadig praktisk som en schweizerkniv. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Og har du virkelig brug for ekstra højde på bagsædet, kan du også vælge Mazda 3 til samme pris. Den har bedre hovedhøjdeplads på bagsædet, men er ikke så fleksibel som hatchbacken, hvis du vil pakke fra gulv til loft. Og så er den langtfra så smuk som hatchbacken set gennem mine briller.

Konklusion; Mazda vinder, men …

Lækrere kabine, smukkere design, mere værdi for pengene og en markant mere involverende køreoplevelse giver altså Mazda 3 sejren i denne duel. Men sejren er ikke sort og hvid. Vil du have automatgear, er Golf et bedre valg takket være deres ret forrygernde DSG-gear. Det samme, gælder hvis du vil ud i hjørnerne af modelprogrammet og have en mere basis eller mere luksuriøs udstyrsversion, for Volkswagen har et større udvalg af udstyr og motorer.

Lige om lidt kommer Golf også som plug-in-hybrid, performance diesel (GTD) og som GTI. Hos Mazda er der en 150 hk, en 180 hk benzinmotor og en enkelt bovlam dieselmotor på 116 hk. Ingen plug-in-hybrid eller performanceudgave. Så ligger dine behov lidt mere ude i hjørnerne af Golf-klassen, står Volkswagen klar til at opfylde dem. Men vil du have en klassisk familiebil med en mellemstor benzinmotor, vinder Mazda 3.

Den vil dig nemlig noget. Den vil underholde, begejstre og levere køreoplevelser, mens Golfen bare vil lade dig være i fred. Det kan også noget, men det giver ikke mange point i en bilentusiasts bog. Så mens Golf gør det tæt på uangribeligt på alle områder, bortset fra i kabinen, så er Mazdaens højdepunkter højere end Golfens. Ligesom bilens brændstoføkonomi er dårligere. Den er altså mindre perfekt, men også mindre leverpostej. Det giver den mere automobilpersonlighed, og netop automobilpersonlighed er i min bog vigtigere end de tal, du kan læse på producenternes hjemmeside, når man skal vælge ny beboer til carporten.