Audis vigtigste bil i flere år

Med Audi e-tron får Audi debut som el-bilsproducent. Den elektriske SUV når både at imponere og irritere under første test i Abu Dhabi, men slutindtrykket er af en overordentlig komplet og kapabel debut for Audi.

Den nye Audi e-tron er overraskende kapabel offroad takket være el-motorernes monumentale bundtræk. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Det er først da den blå Audi e-tron med et par italienske journalister ombord begynder at sprøjte sand op fra alle fire hjul, at det går op for mig, at de sidder fast. Det undrede mig, de holdt stille på vejen, men nu hvor de blot er små 100 meter foran, kan jeg se den store sanddrive, der strækker sig over vejen. Stopper op, stiger ud og spørger om de har brug for hjælp?

»Nej – der er nogen på vej«. ’Nogen’ er i denne sammenhæng eventteamets grovkornede Volkswagen Amarok pick-up med spil og krog. Så jeg vender opmærksomheden fra de strandede italienere til sanddriven. Den er lidt over en meter høj, men virker fast nok. Kommer i tanke om min gamle 4X4-instruktør Ib Hammers mantra: »Observer, planlæg og kør.«

Så jeg inspicerer og sikrer mig, at sandet er hårdt den vej, jeg vil køre over. Kombineret med den gamle snekørselsvisdom om bare at holde frisk fart, bakker jeg bilen 50 meter tilbage, sikrer mig den står i offroad-indstilling, og pløjer så i retning af sanddriven med 60 km/t. Audi e-tron har firehjulstræk, og fordi det er en el-bil, har den et vanvittigt bundtræk selv ved lav fart.

»Den bør pløje gennem som en sommervarm kniv gennem blødt økologisk smør,« tænker jeg, lige inden jeg rammer sanddriven.

Audi e-tron præsterer eminent og komfortabelt på de lange stræk, men selvom den har mange muskler den ikke sjov på en snoet vej. Det er dens 2.705 kg dødvægt simpelthen for høj til. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Et helt nyt køkken for Audi

Audi er et bilmærke med stor selvtillid. Som en stjernekok med flere Michelinstjerner på samvittigheden. Alligevel er det med en vis spænding, at det tyske prestigebilmærke inviterer til Abu Dhabi til den første pressetestkørsel af deres nye fuldt elektriske SUV Audi e-tron. For at blive i kokkeanalogien er det nemlig som en Michelinkok, der skifter fra det franske til det nye nordiske køkken. En del erfaringer kan bruges, mens andet er helt nyt.

Det nye består naturligvis i at i stedet for forbrændingsmotor, så har den nye e-tron en el-motor ved hver aksel og et stort batteri placeret i bunden af bilen mellem akslerne. Motorerne yder tilsammen op til 408 hk og 664 Nm i boostfunktion, og batteriet er på 95 kW. Det giver bilen evnen til at accelere fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder, og topfarten er elektronisk begrænset til 200 km/t. Rækkevidden er ved almindelig blandet kørsel opgivet til lige over 400 km (det officielle WLTP-tal er ikke offentliggjort endnu).

Rækkevidden er i princippet +400 km, men forvent omkring 320-350 km under dagligdagsforhold i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Audi e-tron er designet som en SUV og ligger størrelsesmæssigt mellem Audi Q5 og Audi Q7. Ved hurtigladning (150 kW) kan du hælde tæt på 80 pct. af batterikapaciteten på bilen på omkring 30 minutter. Det kræver dog en 150 kW ladestander, og dem er der kun et par stykker af i Danmark lige nu. Sammen med BMW, Ford, Porsche og Mercedes er Audi dog ved at opbygge et pan-europæisk ladenetværk langs de store motorveje, så man om et par år vil kunne køre på langfart i sin el-bil, akkurat som Tesla tilbyder det.

Igennem sanddriver og ørken

Som forventet danser Audi e-tron henover sanddriven uden det store besvær. Bilens luftaffjedring absorberer den relativt blide landing, og bilens tyngde gør sammen med luftaffjedringen, at selv under kørsel på hullede jordveje i ørkenen og over sanddriver bevarer e-tron fatningen på en yderst komfortabel facon. Nuvel – den er ingen Range Rover, og det hævder den heller ikke at være, men under offroadvilkår som disse er den slet, slet ikke dum. Apropos tyngden, så vejer batteriet alene omkring 700 kg. Det er det samme som den første generation af Lotus Elise fra 1996 – altså hele bilen i køreklar tilstand. Derfor sniger Audi e-trons samlede kampvægt sig også op på små 2,7 tons. Det er en middelsvær jerseyko mere end den store Audi Q7. Så selvom Audi e-tron i princippet er hurtig, så er den ingen køredynamisk oplevelse. Det er den simpelthen for tung til. Den er da også både tungere og langsommere end en konkurrent som Jaguar I-Pace, der føles noget lettere på fødderne.

Abu Dhabi er et genialt sted at teste el-bil, da temperaturen er forrygende til at holde batteri og el-motor i sit optimale ydelsesvindue. Læg dertil lyset og den store sandkasse på legepladsen, og vi rejser gerne lidt ekstra efter gode testforhold. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Inden turen ind i ørkenen har vi fornøjelsen af at give den nye Audi e-tron lidt frie tøjler på en bred og perfekt asfalteret bjergvej. En vej som de mange mørke dækstreger på asfalten afslører også er i høj kurs i det lokale arabiske sportsvognsentusiastmiljø. Her slås e-tron dog med at flytte sin vægt fra side til side, og hjulene hviner som en svineflok på vej ind i slagteriets afhentningslastbil. Kører man den hårdt, så vil man snart skulle spendere fire nye 20-tommer dæk med frisk gummi. Det er altså ikke her, den stråler. Det gør den til gengæld på de lange motorvejsstræk fra Abu Dhabi ind og ud af ørkenen, hvor den lydløst æder kilometer efter kilometer.

Audi e-ron er ingen off-roader, men den kan præstere en fornuftig frihøjde takket være luftundervognen og el-motorenes store moment eliminerer behovet for reduktionsgear. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Irritationsmoment og rækkevidde

Eneste alvorlige irritationsmoment under kørslen er de meget smart tænkte kamerasidespejle. For at nedbringe bilens vindmodstand og give den et stærkere futuristisk præg, leveres Audi e-tron med to små og smalle arme med indbygget kamera i stedet for sidespejle. Billedet fra kameraer vises så på en forrygende højopløst skærm øverst på dørkarmen helt fremme nedenfor, hvor man normalt kigger ud på sidespejlet. Et festligt indslag, men samtidigt et indslag der ved et par lejligheder er ved at parkere mig i siden på en af de utallige hvide Nissan Patrol, som De Forenede Arabiske Emirater er så rig på. For i stedet for at kigge på skærmen kigger jeg ud, hvor mit spejl plejer at sidder. Der ser jeg kameraet og kommer i tanke om, at det billede, jeg søger, findes på skærmen at par graders synsjustering nedenfor. At kigge i spejlene ligger dybt i min automobile rygrad, og selvom kamerasystemet er et stykke forrygende gadgetværk, så kræver det umiddelbart vurderet en hel del tilvænning.

Det lille kamera udenfor vinduer erstatter sidespejlet, og så smides billedet op på den lille skærm i dørkarmen. I princippet smart men i realiteten et irritationsmoment, fordi blikket konstant søger ud på kameralinsen istedet for til den lille skærm. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Ellers fungerer Audi e-tron forrygende – kombinationen af tung el-bil med stort batteri og lang levetid er et godt match til det luksuriøse SUV-format. Under testen brugte bilen omkring 30 kW per 100 friskkørte testkilometer. Det giver en rækkevidde på bilens 95 kW batteri på lige over 300 km. Vi kørte mange motorvejskilometer, og alt over 100 km/t er ikke godt for rækkevidden. På den anden side var temperaturen på mellem 25 og 35 grader helt perfekt for en el-bil, så den forsigtige rækkeviddekonklusion er, at du med sikkerhed kan regne med +320 km på en opladning. Den endelige dom på den front må dog vente til en senere dansk test. I forhold til batterilevetid og tab af kapacitet giver Audi otte år eller 150.000 km garanti på batteriet – men ingeniørerne forsikrer os om, at det er konstrueret til at holde hele bilens levetid. Skulle der opstå problemer, kan cellerne udskiftes enkeltvis, så man behøver ikke frygte et helt batteriskifte.

Kabinen er klassisk Audi med lækre materialer, forrygende samlekvalitet og masser af digitale skærme. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Secondmover på godt og ondt

Prisen starter ved 930.000 kr., og det er for en særdeles veludstyret luksus-SUV, der med tilsvarende ydelse og forbrændingsmotor ville være dyrere (da de er underlagt andre afgiftsregler). Men den er samtidig 200.000 kr. dyrere end elektriske SUV-konkurrenter som Jaguar I-Pace og Tesla Model X. Det har dog ikke afskrækket de første 320 købere fra at stille sig i kø. Men er den så et godt køb? Skal man slå til og blive secondmover efter Tesla-ejerne? Det kommer an på, hvem man er. For el-bilerne er stadigvæk i sin vorden, og udviklingspotentialet er stort, og lige nu går det rigtigt stærkt. Kan du huske dengang de første digitalkameraer på 1 megapixel kom frem? De var en revolution, men billedkvaliteten var dårligere end på det legetøjsspionur med kamera til 299 kr. fra BR, som min søn fik til jul sidste år. Bliv ikke overrasket, hvis e-tron ved første facelift om en 3 års tid får 200 km ekstra rækkevidde og måske endog bliver billigere. Så vil du være med på den seneste automobilmode og er typen der ALTID køber den nyeste iPhone, når den lanceres, så slå til når e-tron lander i januar 2019.

Bagagerummet er som i en stor SUV og her er man ikke gået på kompromis selvom bilen skal have plads til batterier. Det store batteri er placeret under gulvet mellem hjulsættene. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Produktet fejler ikke noget og er du afklaret med ladetid, rækkevidde og præstationer, så er e-tron et godt sted at starte livet som el-bilist. Læg dertil de ting som Audi tager med som erfaren bilproducent i form af samlekvalitet, materialevalg, kvalitetssikring og servicenetværk – som altsammen er en liga over, hvad Tesla har budt os, og man må bare byde konkurrencen i el-bilernes premiumsegment varmt velkommen. Personligt ville jeg nok se tiden an og vælge en plug-in-hybrid som næste bil, mens Mercedes og BMW indfinder sig på den rene SUV-elbilsbane i løbet af 2019, og der dermed danner sig et klarere billede af markedet og udbuddet. Men nu har jeg også kun en iPhone 7, som jeg egentligt er fint tilfreds med.

Vi var inviteret af Audi