Alt for amerikansk Mercedes har intet mindre end 11 USB-porte og femzonet klimaanlæg

Mercedes GLS er næsten for meget af det gode. Den går all in på plads, luksus og lir og leverer en pakke, der kan gøre enhver amerikansk husmor blød i knæene. Eneste minus er, at den måske er FOR meget til danske forhold.

Mercedes-Benz GLS er den største og mest luksuriøse SUV fra det tyske mærke, og Mercedes siger selv, at den skal ses som en S-Klasse i SUV-uniform. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Jeg rømmer mig og siger på mit bedste skoleengelsk: »Hey, Mercedes. Take me to the nearest gun range.« Jeg har gentagne gange forsøgt at få Mercedes' avancerede MBUX-stemmestyrede kommandosystem til at lystre mig, og i Danmark har jeg flere nederlag end sejre på CVet. Men her i Utah lidt uden for Salt Lake City er systemet anderledes medgørligt. Mit spørgsmål besvares med fem forskellige valgmuligheder inden for en radius af 30 km. Tre kvarter efter står jeg med en automatriffel i hænderne og adrenalinen pumpende rundt i kroppen.

Magasinet er tomt, og skydeskiven, der hænger 15 meter fra mig, er flænset til ukendelighed. Da jeg igen sidder i bilen på parkeringspladsen foran skydeklubben, konstaterer jeg to ting:

1. Jeg bliver aldrig fan af skydevåben.

2. Jeg lover aldrig at brokke mig over MBUX-systemet igen, for under de rette forudsætninger leverer det i den grad varen.

»Derfor giver den kommende AMG-udgave med omkring 600 hk også kun mening i en klassisk min-fars-bil-er-stærkere-end-din-fars-diskussion. I den virkelige verden vil jeg til hver en tid anbefale 400d.«


Formålet med turen til Utah er dog ikke at teste halv- og helautomatiske våben. Det var bare en ekstra bonus. Målet er at komme under huden på den nye Mercedes GLS. Mercedes kalder den selv med en for danske jantelovsører lidt for selvsmagende undertone »The S-Class of SUVs«. Det er baseret på en præmis om, at Mercedes S-Klasse er den ultimative luksusbil. Men går vi med på spøgen, så står GLS’ raison d’etre klar. Den skal være den ultimative luksus-SUV. Hvorfor Mercedes lige har valgt Utah til lanceringen, står mindre klart. Mit bedste bud er, at bilen er som skabt til livet her i mormonland. Den er gigantisk og har plads til syv voksne – hvilket matcher mormonernes liberale familiestruktur.

Mercedes-Benz GLS er den største og mest luksuriøse SUV fra det tyske mærke, og Mercedes siger selv, at den skal ses som en S-Klasse i SUV-uniform. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Balsalsagtige pladsforhold

Mercedes GLS er bygget i USA, og siden den første udgave blev lanceret i 2006 som en storebror for den daværende M-Klasse, har Mercedes solgt over 550.000 GL (som den hed i første generation) og GLSer. Den nye udgave er ny fra inderst til yderst, og målet har været at levere mere plads, mere luksus og større offroadtalenter.

Pladsforholdende er overdådige – selv med alle sæderækker i brug sluger bagagerummet en halv Samsonite-kuffertserie. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Visuelt er den blevet en anelse blødere at se på, og Mercedes er samtidig lykkedes med at bringe bilens Cw-værdi (der kvantificerer bilens vindmodstand) ned på imponerende 0,32. Det er godt nyt både med hensyn til vindstøj og brændstofforbrug. Den er vokset i længderetningen, så den nu måler fem meter og 21 centimeter. Den har fået seks cm ekstra afstand mellem akslerne, og det har gjort adgangs- og pladsforhold på den bagerste sæderække endnu bedre. Mercedes siger selv, at der nu kan sidde to voksne på hver op til 1,94 meter på det bagerste bagsæde – og jeg må erkende, at der er rigeligt med frirum over mit hoved, når jeg placerer mine 1,82 meter deromme. Bilen er samtidig blevet et par centimeter bredere, og det er derfor umuligt at klage over de balsalsagtige pladsforhold i kabinen.

Bagsædet fås med enten et bænksæde (som her) eller to individuelle stole. Bagved er endnu en sæderække, og selv på bagerste sædertække kan der sidde to voksne på op til 1,94 meter. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Tyskerne har også lagt sig i selen for at gøre det behageligt for passagerne på alle pladser. Bilen har femzonet klimaanlæg og 11 USB-porte, så man føler sig ikke glemt og som sendt til Sibirien, hvis man bliver pakket væk på bagerste stolerække.

Leverer mere end du behøver

GLS er udstyret med et 48-volts elsystem, og uden at gå ind i de finere ingeniørmæssige detaljer omkring systemet betyder det, at man kan hælde langt mere elektrisk udstyr i bilen, end man kunne med de gamle 12-volts systemer. Vælger du GLS med den dyre undervognspakke, får du en kurvefunktion, der gør, at de elektriskstyrede støddæmpere kompenserer for bilens naturlige rulning i højhastighedskurver. På vej over et bjergpas i Rocky Mountain tester jeg systemet, og ganske rigtigt – selv om bilen får en spand havre gennem kurven – holder den sig fladt og stabilt, så kroppen ikke hælder mod ydersiden af kurven. Det kan synes en anelse overflødigt, for hvem har behov for at køre hurtigt gennem en kurve i en SUV på 2,5 ton? Umiddelbart ingen, men skal GLS leve op til målsætningen om at levere ultimativ luksus, skal den ikke kun dække reelle behov, men også de mere teoretiske. Og det gør den til fulde.

Hvis ikke man er til minibusser, sluger en GLS op til syv voksne og er dermed en slags minibus på stylter. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Senere på dagen har jeg fornøjelsen af at drible den gennem et overraskende udfordrende offroadspor, og her præsterer den også over al forventning. Den kører både gennem vandløb (den har en vadedybde på 60 cm), kravler over fodboldstore sten og klarer hældninger, som de færreste vil byde en luksus-SUV til over 1,5 millioner kroner. Men igen – det handler ikke om at dække basisbehov, men om at dække alle tænkelige behov.

Skulle man begive sig ud i ørkenen i sin GLS, har den også fået en »hoppefunktion«, der hjælper dig fri af blødt sand. Det kan syntes tåbeligt, men kører du fast i løst sand, kan bilen sættes til at hoppe på stedet ved hjælp af den kraftige elektriske luftaffjedring. Genialt tænkt og samtidig en lille bonusfeature til de kommende ejere, der har en hiphopstjerne gemt i maven. For du kan slå funktionen til og køre langsomt hoppende ned ad villavejen med høj hiphopmusik blæsende ud ad vinduerne – i bedste L.A.-lowrider-stil.

Siden 2006 har Mercedes solgt over 550.000 GL- og GLS-SUVer – de fleste i USA, da bilen bliver lige stor nok til europæiske byer. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

En anden øjensynligt overflødig detalje er bilens automatiske car-wash-mode. Tryk på knappen, og bilen folder selv spejlene ind, slår bilens regnsensor fra, lukker eventuelt soltaget, hæver bilen og sætter klimaanlægget på recirkulation. Ville du selv kunne gøre din bil klar til bilvask? Ja. Men dit liv bliver en anelse lettere af, at bilen har en automatindstilling, der klarer det for dig – og det er essensen af GLS.

Kabinen er luksuriøs, og bilen har alle de digitale gadgets, som de nyeste Mercedes-modeller har. Men på materialekvalitet og finish kan den ikke helt matche en S-Klasse. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR .

Vælg diesel

GLS kommer både med en 6-cylindret dieselmotor og en stor V8-benzinmotor. Senere lander den naturligvis også i en AMG-udgave. Efter at have prøvet et par forskellige varianter synes 400d 4Matic at være den mest harmoniske. Med 330 hk og et moment på 700 Nm har den al den power, der skal til, og med en maksimal anhængervægt på 3,5 ton er der også overskud til at trække en fuldt lastet hestetrailer. GLS 580 4Matic med en 4,0-liters V8-turbobenzinmotor på 489 hk føles naturligvis en anelse hurtigere, men man har ikke lyst til at køre hurtigt i en 2,5 ton tung SUV. Det er den simpelt hen for stor og klodset til. Derfor giver den kommende AMG-udgave med omkring 600 hk også kun mening i en klassisk min-fars-bil-er-stærkere-end-din-fars-diskussion. I den virkelige verden vil jeg til hver en tid anbefale 400d.

Mercedes-Benz GLS 400d 4MATIC med 330 hk er det bedste kompromis mellem power og økonomi. En AMG-udgave bliver lige voldsom nok, mens den lille 350d med sine 286 hk får sin sag for med bilens 2,5 ton køreklar vægt. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

I virkeligheden er jeg dog ikke kæmpe fan af bilen. Jo, den leverer det, den skal – masser af plads, luksus og teknologisk lir. Men presser jeg min nævenyttige monokel helt ind i øjenhulen, synes jeg ikke, at den helt matcher S-Klassen på finish og materialekvalitet. Misforstå mig ikke – GLS er ikke nærig. Den lider bare under de klassiske »Made in America«-skavanker med lidt blank og hård plast på mindre prominente flader. Det oplever man ikke i en S-Klasse.

Derudover er den simpelt hen for stor. Den går an i Utah, hvor plads på vejene aldrig er en manglevare. Men forsøg at komme af med en GLS i p-kælderen under Fields i Ørestaden, og du indser, hvor enorm en GLS er. Har man ofte brug for at transportere syv voksne, og nægter man at hoppe over i en V-Klasse minibus, kan GLS forsvares, men ellers vil jeg til hver en tid anbefale den lidt mindre GLE, der er stort set lige så luksuriøs som GLS, men som er et bedre match til de rammer, vi som bilister er underlagt i Danmark.

Vi var inviteret af Mercedes