Jeg har en idé, der kan redde Strøget i København. Mange vil nok hade den

Ligesom vi lukker ulvene ind på den jyske hede, skulle vi måske åbne Strøget for biler igen, mener Københavnersnuden Holger Dahl.

Ingen Københavnere går frivilligt på Strøget i dag. Måske skulle vi »genforvilde« den urbane jungle. Søren Bidstrup

I sommeren 2022 blev Københavns Kommune færdig med en »Byrum- og Trafikplan for Middelalderbyen«, som det hed. En plan, der som ambition har at gøre Middelalderbyen bilfri, og som i disse tider bliver livligt diskuteret på Rådhuset.

I sommeren 2021 gennemførte byen nogle eksperimenter, blandt andet synlige med nogle temmelig ucharmerende »zebrastriber« og træer i store byggepladssække på de udvalgte gade- og vejstrækninger. Eksperimenterne blev vist vurderet til at være en succes – i hvert fald fortsætter planerne, og vi kan formentlig regne med, at endnu flere gader i Indre By i en ikke særlig fjern fremtid vil være reserveret fodgængere, cyklister og løbehjul.