Efter nytår dukker dette stykke inventar op flere steder i København

Snart kan københavnere komme af med deres sorterede husholdningsaffald i en række genbrugscontainere, som sættes op i forskellige bydele. De er tegnet af arkitektfirmaet C.F. Møller, som håber, at containerne bliver et stykke klassisk byrumsdesign.

Sorteringspunkterne består af genbrugscontainere i forskellige størrelser. De kommer dog ikke nødvendigvis til at stå ved siden af hinanden som her på en af de tidlige visualiseringer. Illustration: C.F. Møller Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I løbet af det nye år slipper flere københavnere for at gå en tur i baggården, når de skal skille sig af med sorteret husholdningsaffald som madrester, flasker, plastik og pap.

I januar bliver de første nye genbrugscontainere sat op på Amager. Senere på året er det Østerbro og Nørrebros tur, og på sigt er det planen, at der skal være 750 såkaldte sorteringspunkter på gader og pladser, hvor man kan komme af med sorteret affald. De kommer til at indeholde i alt 2.000-3.000 containere.

Bag designet står arkitektfirmaet C.F. Møller, som i 2019 vandt konkurrencen om at tegne de nye affaldsløsninger.

Her nogle af de containere, der fylder mindst, og hvor en del af affaldet befinder sig under jorden. Illustration: C.F. Møller Fold sammen
Læs mere

»Det har været vigtigt at skabe et design, som har den rigtige balance mellem at være synligt og kunne indpasses i de mange forskellige byrum, som København har. Fra den historiske bymidte til brokvartererne og længere ud. Det er meget forskellige kontekster,« siger Jon Brøcker, der er arkitekt, designer og chef for C.F. Møllers Designafdeling.

»Et poetisk udstryk«

​Der er flere årsager til, at affaldssorteringen nu også rykkes ud på gaden. ​Cirka 34.000 københavnerboliger mangler plads i gården til at kunne sortere deres husholdningsaffald. Samtidig har Københavns Kommune et mål om at få endnu flere til at sortere til genbrug. Et mål, de nye containere skal være med til at realisere.

De findes i tre varianter. En såkaldt top, der kun fylder lidt i gadebilledet. Her ryger de sorterede rester fra husholdninger under jorden, hvor der er plads til tre til fem kubikmeters opbevaring.

Hertil kommer den lidt større »kube«, som kun befinder sig over jorden. Det samme gælder »affaldsskjulet«, som er en slags inddækning til en 440 liters container på hjul.

Der er droslet ned for farverne. Al skiltning er desuden udført med et piktogram og med tekst, som er hævet og suppleret med blindskrift af hensyn til synshandicappede. Fold sammen
Læs mere
Foto: C.F. Møller.

»Metrolinjer, historiske oldtidsfund og kabler betyder, at der er grænser for, hvor mange steder man kan grave. Derfor lød opgaven på at skabe forskellige slags løsninger. Både til de områder, hvor det er muligt at opbevare en del under jorden, og til dem, hvor man ikke kan komme til at grave,« siger Jon Brøcker, som uddyber, at opdraget ikke mindst gik på at skabe et fælles designudtryk for de tre typer sorteringsløsninger.

»Vi mener selv, at vi er lykkedes med at få skabt en serie af affaldsløsninger med et selvstændigt og poetisk udtryk på trods af det tekniske udgangspunkt, som affaldssortering har. Vi har gjort en dyd ud af at signalere udvendig enkelhed på trods af den indvendige kompleksitet,« siger han.

Ingen fodboldfans

​Genbrugscontainerne skråner bagtil og har runde kanter. Det skyldes en række æstetiske og praktiske overvejelser, fortæller Jon Brøcker.

»Det har blandt andet den fordel, at sorteringsløsningerne ikke kan bruges til ophold. De er ikke beregnet til, at FCK- eller Brøndby-fans stiller sig op på dem, eller at der bliver danset på dem til Distortion. Men det er bare en ud af mange overvejelser,« siger Jon Brøcker og uddyber, at de runde kanter skal få genbrugscontainerne til at fremstå venligere og mindre bastante.

»De skal rumme så meget affald som muligt og samtidig være så lidt dominerende som muligt i bybilledet. Det er de to modstridende målsætninger, man har, når man løser sådan en opgave. For at lykkes med det, må man gøre brug af en række greb, som i sidste ende betyder, at de ender med at have deres eget selvstændige udtryk,« siger han.

Samtidig skulle det nye design passe til andet fast inventar i byen. For eksempel den klassiske københavnerlampe, københavnerbænken, læskærme ved bussen og de gamle affaldskurve, som stadig vil være at finde rundt om i byen. Derfor gik arkitekterne op i, at designet ikke skulle være »larmende«.

De runde kanter skal få sorteringspunkterne til at fremstå mindre bastante. Ved at lade dem skråne, kan regnvandet ledes væk – og man forhindrer, at de bliver brugt til at sidde eller stå på. Illustration: C.F. Møller Fold sammen
Læs mere
Foto: C.F. Møller.

»Det var vigtigt for os, at der ikke gik »Filur-is« i den, som man har set med andre sorteringssystemer rundt om i verden, hvor farverne ofte er meget dominerende. Vi er gået efter et diskret udtryk, som ikke kolliderer med de forskellige bymiljøer og de faste elementer i byrummet,« siger Jon Brøcker.

På hver container er der skilte på forsiden og bagsiden. De viser, hvad man kan aflevere til genbrug.

»Det følger de farver, som Dansk Affaldsforening har defineret. Det er det eneste, der viser, om den er til metal, pap eller bioaffald. Vi har valgt at skære alt overflødigt væk,« tilføjer han.

Lokaludvalgene i de enkelte bydele skal være med til at beslutte, hvor containerne skal sættes op. Der bliver blandt andet indkaldt til borgermøder for at tage beboerne med på råd. Det er allerede sket på Lyongade og Højdevej og over 50 andre steder på Amager, hvor sorteringsløsninger vil bliver opstillet fra nytår og frem. Herefter følger Nørrebro og Østerbro.

»Vi håber selvfølgelig, at designet vil indtage sin naturlige plads i byrummet, så man om mange år vil tænke og sige, at det her er sådan vi gør i København. I lighed med mange af de andre designikoner, vi holder af i det københavnske byrum,« siger Jon Brøcker.