Callcenter droppede at KPI-måle medarbejderne – herefter kom der fart på væksten

De såkaldte Key Performance Indicators er et indarbejdet ledelsesinstrument i mange brancher. De er også omdiskuterede. I teleselskabet »3« eksperimenterer man med andre mål, og resultatet har været opsigtsvækkende.

Michael Vinther leder tre kundeserviceteam i teleselskabet »3«. Han har haft succes med at droppe de klassiske medarbejdermåltal til fordel for mere bløde og værdibaserede mål. Carsten Andersen/PR-foto

Alt efter synspunkt kan Key Performance Indicators (KPI) være enten gode eller onde. For nogle er de et håndgribeligt og effektivt værktøj i arbejdsdagen – for andre er de en unødvendig stressfaktor.

Hvad end man synes om redskaber som KPI, så ændrer det ikke ved, at de er ekstremt udbredte i mange brancher. Nogle gange udelukkende som instrument på ledelsesgangen, i andre tilfælde som et helt centralt fikspunkt for den almindelige medarbejder, som via KPI-målinger bliver guidet mod bedre præstationer.