YouTube-stjernen Albert Dyrlund definerede YouTube og inspirerede børn og unge

Albert Dyrlund blev en vigtig del af den danske YouTube-branche og opnåede et stort publikum herhjemme. Onsdag døde han, 22 år gammel, angivelig i forbindelse med at han ville optage en video til sine mange tusinde følgere.

»Albert var tre år ældre end mig og lavede YouTube, fra han var 14 år gammel, så jeg er vokset op med hans indhold. Han har været med til at inspirere mig. Så det er ikke kun en god kammerat, jeg har mistet, det er også et idol, og sådan tror jeg, det føles for mange,« fortæller ven og youtuber Jacob Krull om Albert Dyrlund. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Bager
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fredag kom nyheden om, at den danske youtuber Albert Dyrlund er død i en ulykke i Italien. Han blev 22 år gammel.

Albert Dyrlund var en af Danmarks største influencere og havde en stor følgerskare blandt børn og unge. I skrivende stund følger 226.000 hans Instagram-profil, mens 169.000 abonnerer på hans YouTube-kanal.

Hans mor, Vibe Jensen, har bekræftet dødsfaldet over for Ekstra Bladet.

Han var især kendt for sine videoer og sange, der var særligt målrettet børn og unge. Han har derudover medvirket i filmen »Team Albert« fra 2018, hvor han netop spillede en gymnasieelev, der drømmer om at få en succesfuld YouTube-kanal.

Dagen igennem er det blevet tydeligt, at Albert Dyrlunds død har ramt det danske YouTube-fællesskab som en »atombombe«, hvor flere youtubere, som kendte ham, har delt deres sorg over dødsfaldet på sociale medier.

En af dem, som kendte Albert Dyrlund i miljøet, er hans ven og kollega Jacob Krull, der også går under navnet JaxStyle på YouTube.

»Han var en vigtig del af den danske YouTube-scene. Man kunne virkelig mærke, at han er gået fra at lave YouTube på et kommercielt plan til at lave det, som han virkelig brændte for. Han ville lave noget, der ikke var skabt før på den danske YouTube-scene,« fortæller han.

Blandt andet forsøgte Albert Dyrlund at lave YouTube til det engelske marked, fordi det var enormt vigtigt for ham at udvikle sig, fortæller Jacob Krull:

»Selvom den danske YouTube-karriere gik strålende, ville han satse på noget endnu større. Som person var han drevet af, at nok ikke bare var nok. Det kunne hele tiden blive vildere, for han var enormt ambitiøs«.

Kreativ og eksperimenterende

De seneste år er YouTube blevet en populær platform for såkaldte influencers, der deler videoer, og mange børn og unge følger trofast med. YouTube-branchen er også blevet en stor økonomi, som man kan tjene mange penge på gennem reklame og kommercielle samarbejder, og mange af de største YouTube-stjerner er tilknyttet bureauer, der hjælper med kontakten til samarbejdspartnere.

En anden, der kendte Albert Dyrlund og den danske YouTube-branche indgående, er Martin Wiinholt. Han er direktør for bureauet Gonzo Agency, der blandt andet repræsenterer nogle af de største youtubere og influencere.

Bureauet repræsenterede ikke Albert Dyrlund, men Martin Wiinholt har kendt ham gennem syv år. Han fortæller, at Albert Dyrlund har været med til at »udfordre og definere YouTube i Danmark«:

»Albert var meget kreativ og eksperimenterende. Han forsøgte hele tiden at skubbe grænserne for det selvudtryk, han havde,« fortæller Martin Wiinholt og fremhæver, at Albert Dyrlund blandt andet har lavet en video, hvor han gik Danmark rundt.

Ifølge ham formåede Albert Dyrlund at skille sig ud fra mange andre YouTube-creators:

»Han var ikke den typiske vlogger, der tog kameraet op foran ansigtet og filmede sig selv i supermarkedet eller på teenageværelset. Han var en frisk og inspirerende stemme i YouTube-land«.

Som repræsentant for en række danske youtubere fortæller han, at han i dag har modtaget mange opkald fra andre i branchen, der er chokerede og kede af Albert Dyrlunds tragiske død.

»Alle de store danske youtubere kender jo hinanden, og alle kender Albert. Det er en atombombe i vores lille fællesskab.«

Begyndte allerede i 6. klasse

Albert Dyrlund begyndte ifølge B.T. allerede i 6. klasse med at lave YouTube-videoer med sin ven Anton. De havde set flere amerikanske udgaver på nettet og tænkte, at det kunne være sjovt at prøve. I starten fulgte få med. Men efter en medvirken i »X-Factor« på DR gik det i 2014 pludselig stærkt. Duoen nåede langt i programmet – dog ikke helt til liveshowene. Men følgerskaren voksede. Fra den ene uge til den anden steg følgerskaren fra 10.000 til 20.000, og siden er det kun gået opad.

I 1. g droppede Dyrlund ud af gymnasiet for at satse fuldtid på sin YouTube-kanal.

Albert Dyrlund var kendt som energisk på video, men han havde også en anden side, fortæller vennen Jacob Krull.

»Bag den vilde mand fra kameraet var der også en stille og rolig fyr.«

»I oktober sidste år sad vi til en fest og talte om livet, og hvordan det gik, og der var han nede på jorden. Selvom det hele kan virke overfladisk, var det tydeligt, at han virkelig havde tænkt tingene igennem og havde store planer for det,« fortæller han.

Ifølge Jacob Krull er det ikke bare en god kammerat, han har mistet, men også én, som han – og mange andre har set op til:

»Albert var tre år ældre end mig og lavede YouTube, fra han var 14 år gammel, så jeg er vokset op med hans indhold. Han har været med til at inspirere mig. Så det er ikke kun en god kammerat, jeg har mistet, det er også et idol, og sådan tror jeg, det føles for mange.«