Vild debat og bombetrusler: SAS-reklame rammer vores nationale identitetsfølelse

En reklamefilm fra SAS om, hvad der er skandinavisk, har fået debatten om dansk identitet til at gå amok. Det gik så vidt, at reklamebureauet bag kampagnen torsdag modtog bombetrusler.

Adelgade, hvor reklamebureauet &CO ligger, var torsdag spærret. Københavns Politi tog ingen chancer og sendte bomberyddere efter indkomne trusler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Olafur Steinar Gestsson

Det er ikke hverdagskost, at et reklamebureau i Indre København modtager bombetrusler. Men det var præcis, hvad der skete for bureauet &CO torsdag, hvor politiet af sikkerhedsmæssige årsager lukkede Adelgade i indre by, hvor reklamebureauet holder til.

Det påvirkede blandt andre en flok gæster på hostellet Generator, der  blev vækket af et højt hyl fra en alarm. De troede først, at brandalarmen var blevet sat i gang ved en fejl.

»Vi fik ikke noget at vide om, hvad der var sket, men fik bare besked på at forlade bygningen. Det hele var meget stille og roligt,« fortæller amerikanske Ryan Miller, som boede på hostellet.

Årsagen til al postyret er den ekstremt omtalte reklamevideo for SAS, som &Co har produceret. Her stilles der spørgsmålstegn ved, hvad der er skandinavisk. Videoen påpeger, at danske identitetsmarkører som rugbrød og vindmøller oprindeligt stammer fra andre lande.

Kampagnen har været genstand for en regulær shitstorm på de sociale medier, og SAS valgte at klippe videoen om og fjernede endda en overgang kampagnen fra deres YouTube-kanal og Facebook-side.

Ifølge Benjamin Rud, som er ekspert i sociale medier, har reklamevideoen aktiveret så stærke følelser, fordi den rammer vores nationale identitetsfølelse.

»Det er en politisk video, der går ind og rører ved noget så dybt, som hvad det er at være dansk, norsk eller svensk, og det har de sidste mange folketingsvalg i de tre lande drejet sig om. Det her er i virkeligheden en film om integration, fremmedhad og globalisering – alle de ting, man normalt diskuterer politisk. Det er noget kommercielt, der bliver blandet med noget politisk sprængfarligt,« siger han.

Reklamevideoen har da også fået flere politikere på banen. Blandt andet har Dansk Folkepartis Søren Espersen erklæret, at »han vil have en dårlig smag i munden, næste gang han sætter sig ind i et SAS-fly«, mens Det Konservative Folkepartis formand, Søren Pape Poulsen, på Facebook skriver:

»Der er en, der fortæller, at der ikke er noget særligt skandinavisk. Men det er der., Der er også noget særligt dansk. For hvem skulle vi da have stjålet H. C. Andersen fra? Hvad med Grundtvig og Kierkegaard?«.

Der gik nogle timer, så lignede Adelgade sig selv igen og truslen blev afblæst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Olafur Steinar Gestsson.

Venstres formand, Jakob Ellemann Jensen, finder til gengæld reklamevideoen helt uproblematisk.

»Den der reklame fra SAS viser skandinaver som entrepenante og rejselystne typer, der bliver inspireret af ting fra hele verden og forfiner eller forbedrer det. Det er da et godt skudsmål. Hvad er det folk er så rasende over?,« lyder det fra venstreformanden med tilfølelsen: .

Hos SAS afviser de, at intentionen var at sætte en så intens debat i gang eller stille spørgsmålstegn ved vores nationale identitet.

»Vi har lavet videoen for at kommunikere, at det at rejse er noget, der beriger os som mennesker og som samfund. Det er det, vi lever af i SAS«, siger SAS' pressechef Kristoffer Meinert til DR.

Ifølge Benjamin Rud er det ikke overraskende, at reklamen ender som en identitetspolitisk kampplads.

»Politikerne er helt oppe i et gear, hvor det nærmest er blevet til et spørgsmål om, hvem vi er som mennesker, og om vores identitet. Det er jeg altså ikke sikker på, at det kan bære. Der er så mange aktører, der angriber denne video, fordi de selv kan profitere af det,« mener han.

I Adelgade slap reklamebureauet med skrækken. Truslen blev afblæst, og Indre By kom hurtigt til at ligne sig selv igen. Men debatten ruller videre. Hvis SAS ville sætte skandinavisk identitet på dagsordenen, må man sige: Mission accomplished.