Undrer du dig også? Ny storfilm kan kun ses i seks provinsbiografer

»Godzilla vs. Kong« kommer kun i seks mindre biografer, selvom den har solgt biografbilletter for 2,4 milliarder kroner i resten af verden. Det skyldes, at det ikke kan betale sig for biograferne at vise filmen på de vilkår, som filmselskaberne har fastsat, siger biografdirektør.

Giganternes kamp udspiller sig både på og bag det store lærred. Fold sammen
Læs mere
Foto: Warner Bros. Pictures og Legendary Pictures
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da »Godzilla vs. Kong« for nylig fik premiere i de amerikanske biografer, tjente den læssevis af penge på solgte biografbilletter. Filmen udkom samtidig på streamingtjenesten HBO Max og i en del biografer, der var underlagt coronarestriktioner.

Men alligevel kan man kun finde få mindre biografer, der viser filmen i Danmark. Man fristes til at sammenligne kampen mellem de to gigantiske monstre med kampen mellem biograferne og filmselskabernes streamingtjenester.

For hvem skal have ret til filmene først?

Uenigheden skyldes ifølge direktøren for Nordisk Film Biografer, Asger Flygare, at filmselskabet Warner Bros. forlanger for meget på flere måder. Og derfor går regnestykket ikke op for Nordisk Film Biografer.

»Det er ret uskønt, det, der sker nu. Der er ingen tvivl om, at der er nogle filmstudier, som ser deres snit til at få biograferne til at betale for deres streamingindsats ved at få os til at betale den samme pris for dårligere vilkår. Og det regnestykke går simpelthen ikke op for os,« siger Asger Flygare.

Troldspejlet-vært Jakob Stegelmann undrede sig i går på Twitter over, hvorfor filmen ikke kommer i bred distribution.

For nylig skrev Berlingske også om en biograf i Helsingør, der nu boykotter Disney, fordi Disney sender sine film på streaming, samtidig med at de kommer i biografen. Så kampen mellem filmselskaberne og biograferne ulmer rundt omkring.

Normalt er det sådan, at biograferne får eneret til en given film i en lang periode, inden den kommer på streamingtjenester eller på dvd og Blu-ray. Ifølge Filmmagasinet Ekko er den normale eneretsperiode 122 dage. Og nu beder Warner Bros. om, at biograferne kun har eneret i 28 dage, skriver mediet.

Asger Flygare vil ikke bekræfte nogen detaljer om forhandlingen, men han siger, at i dette tilfælde er eneretten på »Godzilla vs. Kong« for kort.

Det kan med streamingtjenesternes stadig større udbredelse virke, som om biograferne kæmper mod vindmøller. Men det mener Asger Flygare ikke.

»Det er jo et spørgsmål, jeg er blevet stillet, siden jeg trådte til i 2010. Og biograferne er her i den grad stadig. Biograferne står stadig for mellem 40-60 procent af de fleste films indtjening,« siger han.

Kæmper (ikke) mod vindmøller

Frederik Malling Juul, der er distributionschef for biografer hos SF Studios, som distribuerer film fra Warner Bros. i blandt andet Danmark, siger, at han godt forstår, at biograferne stejler. Men situationen er også unormal lige nu, siger han.

»Hele branchen ved jo godt, at de 122 dage er et levn fra gamle dage, hvor selve de fysiske filmruller jo skulle deles mellem alle biograferne. Så i den kommende tid, når vi forhåbentlig nærmer os en normal verden, skal vi have forhandlet nogle aftaler, der giver mening for alle,« siger Frederik Malling Juul.

Distributionschefen mener derudover ikke, at streaming og biografer er i direkte konkurrence. For mens man med musik får samme produkt, om man streamer eller lytter til en cd, så får man noget ekstra i biografen.

»Der er jo en meget stor forskel på at se en film i biografen og at se den derhjemme. Først med hjemmebiografernes og siden med streamingtjenesternes indtog har man troet, at billetsalget ville falde. Men biograferne sælger jo stadig masser af billetter,« siger Frederik Malling Juul.

Hos Nordisk Film Biografer siger Asger Flygare, at de kommer til at tage diskussionen »film for film« ud fra filmenes kvalitet og deres kommercielle potentiale.

Ifølge Hollywood Reporter har »Godzilla vs. Kong« solgt biografbilletter for 2,4 milliarder kroner i resten af verden og er dermed den film, der har tjent flest penge i biograferne under pandemien.

»Godzilla vs. Kong« kan blandt andet ses i Valby Kino og Ikast Bio.