Storfilm slår pandemirekord i amerikanske biografer – »det ville have virket umuligt inden pandemien«

Til eksperters store overraskelse har amerikanerne i den grad også været i biografen for at se de to kæmper Godzilla og King Kong slås mod hinanden, selvom filmen udkom på streamingtjeneste på samme tid.

På de første fem dage siden premieren har biograferne solgt billetter for omtrent 48,5 millioner dollar til monsterbraget. Billedet er fra en biograf i Los Angeles i påsken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix

Den nye monsterfilm »Godzilla vs. Kong« har med et brøl genrejst billetsalget i de amerikanske biografer. Amerikanerne er altså på vej i biografen igen, og denne gang for at se, hvilket af monstrene Godzilla og King Kong der er stærkest. Det skriver flere medier, herunder Forbes.

Men der også en anden grund til, at salget er bemærkelsesværdigt. Filmen er nemlig udkommet samtidigt på streamingtjenesten HBO Max, uden at det tilsyneladende er gået ud over billetsalget, hvilket »ville have virket umuligt inden pandemien«, skriver Variety.

»Det faktum, at filmen har genereret så stor interesse i biograferne, selvom der er en samtidig mulighed for at streame filmen, understreger biografernes kulturelle betydning og evne til at være en fælles begivenhed. Det eksisterer ikke hjemme i stuen på samme måde, kan folk godt se,« siger Shawn Robbins, der er chefanalytiker hos Box Office Pro, til Variety.

»Det viser, at selvom publikum får valget, så vil de stadig i biografen, uanset at det koster flere penge. Dermed er streamingtjenester ikke den biografdræbende begivenhed, som mange havde forudset,« siger Jeff Bock, der er analytiker hos Exhibitor Relations, til Variety. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mario Anzuoni/Reuters/Ritzau Scanpix.

På de første fem dage siden premieren har biograferne solgt billetter for omtrent 48,5 millioner dollar til monsterbraget, svarende til cirka 300 millioner danske kroner. Dermed er »Godzilla vs. Kong« den mest sælgende film under pandemien. Faktisk har den solgt nærmest lige så mange billetter som andre store film, der også udkom i påsken, men i år uden verdensomspændende pandemier, eksempelvis Steven Spielbergs »Ready Player One« fra 2018, skriver Forbes.

I USA er 55 procent af biograferne åbnet igen, men flere steder med store restriktioner for, hvor mange der må komme ind, skriver Variety, og dermed er tallene endnu mere imponerende.

Filmen er en efterfølger til »Godzilla: King of Monsters« fra 2019 og »Kong: Skull Island« fra 2017, og det er den 36. film om Godzilla, det japanske monster, der er stort som en skyskraber.

Se traileren til filmen herunder.

En måned koster det samme som en biografbillet

Streamingtjenesten HBO Max, hvor filmen kan ses, siger også, at »Godzilla vs. Kong« er den mest streamede film, siden tjenesten begyndte sidste år.

»Det viser, at selvom publikum får valget, så vil de stadig i biografen, uanset at det koster flere penge. Dermed er streamingtjenester ikke den biografdræbende begivenhed, som mange havde forudset,« siger Jeff Bock, der er analytiker hos Exhibitor Relations, til Variety.

Det samme sagde en hårdt trængt biografejer i Gentofte til Berlingske i december.

»I en onlineverden, hvor alting kan fås derhjemme, kan byttes og bestilles om igen, så er en tur i biografen en forpligtelse. Du laver kun én ting – du kan ikke sidde med mobilen samtidig, og det gør de andre heller ikke – og børnene bliver passet« sagde Sune Lind Thomsen, direktør for Gentofte Kino, dengang.

Biograferne i Danmark åbner efter planen 6. maj, og man kommer til at skulle bruge sig coronapas for at komme ind i mørket.

HBO Nordic og Warner Media oplyser til Berlingske, at »Godzilla vs. Kong« endnu ikke har nogen udgivelsesdato i Danmark, men at den kommer i biografen først og siden på HBO Nordic.