Et kæmpemæssigt billede af en gammel skægget sømand fylder hele endevæggen i baren på hotel Altes Hafenamt i Hamborg.
På Hotel Bikini i Berlin er receptionsdisken beklædt med gamle fliser fra en af byens undergrundsstationer. Samme sted kan man booke værelse med indbygget hængekøje.
Eller hvad med badekar på terrassen? Et værelse hvor alt er lysegrønt? Tapet med cirkusprinsesser? Eller en cykel hængt på væggen, klar til at tage med på tur i byen?
Opfindsomheden kender næsten ingen grænser hos den tyske hotelkæde 25hours, der netop har underskrevet kontrakt om at indrette og drive hotel i det indre københavn. Og netop derfor er det svært at afæske udviklingsdirektør Florian Kollenz et konkret svar på, hvad københavnere og turister kan forvente af det nye hotel, der efter planen åbner i juni 2021.
»Men jeg tror godt, jeg kan love, at vi kommer med noget helt nyt på det københavnske marked,« siger han. »Noget, der ikke eksisterer endnu. For os handler det først og fremmest om at overraske folk - på en positiv måde.«

Faktisk var det i København, det hele startede for de fire partnere i hotelkæden 25hours.
Christoph Hoffmann, der havde arbejdet for flere luksushoteller, bl.a. Kempinski, Kai Hollmann, ejer og direktør i hotelkæden Fortunes, Ardi Goldman, anerkendt byplanarkitekt i Frankfurt, og Stephan Gerhard, indehaver af et konsulentfirma i Stuttgart og professor i »hospitality development«, mødtes i den danske hovedstad i forbindelse med et andet projekt. De fandt ud af, at de klikkede godt sammen og havde mange af de samme ideer, så de besluttede i fællesskab at starte et helt ny hotelkoncept.
Det første 25hours hotel åbnede i Frankfurt i 2005, og siden er kæden vokset med ca. et hotel om året og består i dag af 13 hoteller, primært på det tysktalende marked, men i oktober 2018 åbnede 25hours i Paris til, mens yderligere to hoteller, i Firenze og Dubai, efter planen skal åbne i 2020.
For os handler det først og fremmest om at overraske folk - på en positiv mådeFlorian Kollenz, udviklingsdirektør
»København har længe været på vores liste. Med hovedkvarter i Hamborg holder vi meget af livsstilen og befolkningen i København. Vi er også alle cykelfreaks - jeg tror, vi var den første hotelkæde, der hængte cykler op på værelserne,« siger Florian Kollenz.
Det særlige ved 25hours er ambitionen om at gøre hvert enkelt hotel til en unik oplevelse for sine gæster.
»Vi starter hver gang med et blankt stykke papir, så finder vi frem til stedets særlige historie, hvordan vi kan omsætte den historie i design, og hvilke designere, vi har lyst til at samarbejde med om netop den opgave. Vi arbejder med mange forskellige interiørdesignere fra flere lande, men også med f.eks. filminstruktører og manuskriptforfattere,« fortæller han.

»For os er det at skabe et hotel meget lig processen med at bygge et filmset og skyde en film, og vi har næsten altid en meget bred buket af forskellige folk med i processen. Det kan nogle gange blive en næsten anarkistisk proces, fordi alle har mærkelige ideer. Hovedparten bliver aldrig realiseret, men nogle gør. Det gør vores liv mere kompliceret - men også meget sjovere. Vi laver de ting, vi selv kan lide - ellers kunne vi ikke være så passionerede, som vi er.«
Det kom blandt andet til udtryk ved indretningen af Hamborg-hotellet Altes Hafenamt i 2016.
»Vi indrettede det med 49 forskellige værelser. Det er en hotelejers mareridt. Men for os var det sjovt,« ler Florian Kollenz. Blandt andet har gamle fyldningsdøre været genbrugt som sengegavle i nogle af værelserne. Et greb, som måske også kan finde anvendelse i København.
I indretningen af et andet Hamborg-hotel, HafenCity, har interviews med sømænd fra hele verden dannet inspiration til et fantasifuldt »captains home«. Og i Frankfurt var et helt hotel, By Levi's, tidligere dedikeret til historien om cowboybuksernes opfinder, Levi Strauss. Mens The Goldman Hotel, også i Frankfurt, under overskriften »helte og personligheder« bl.a. har indrettet de offentliger toiletter som en hyldest til The Rolling Stones.
»Vi konverterer historien til design. Det kan også komme til udtryk i f.eks. tapeter på værelserne, som kan være inspireret af cirkus eller naboskabet til en zoologisk have - som i Berlin. Men vi skal ikke være temahoteller, vi skal ikke være Disney World,« understreger Florian Kollenz.
