Tivoli udvider forretningen og åbner ny café uden for hegnet: Vil fylde mere i København

Tivoli åbner en ny café uden for forlystelsesparkens indhegning. Og det er helt nødvendigt, for »hvis vi skal videre på rejsen, bliver vi nødt til at prøve at komme uden for vores eget hegn«, siger administrerende direktør Lars Liebst, der netop har fundet sin afløser.

»Vi skulle gå tilbage til vores egne rødder. Georg Carstensen (Tivolis grundlægger, red.) sagde, at Tivoli aldrig bliver færdig. Og det har jo været den sætning, jeg har tænkt på hver dag i mit virke. Han mente jo, at når man ikke udvikler, så afvikler man,« siger direktør i Tivoli Lars Liebst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Tivolis førstemand, Lars Liebst, står i midten af lokalet med hænderne i lommen og ser sig omkring. Håndværkere på stiger hænger sølvfarvede ballonskulpturer i loftet, mens pap og flamingo flyder på gulvet.

»Hvornår er det, vi åbner?« spørger Liebst i et forsøg på at overdøve stemmerne i lokalet.

»På onsdag,« svarer en stemme fra et andet sted i rummet.

Vi befinder os 50 meter fra hovedindgangen til Tivoli i et lokale på Vesterbrogade med folie for vinduespartiet ud til gaden. Crème by Nimb, står der på den hvide folie. Vi er her, fordi forlystelsesparken bevæger sig uden for dens indhegning.

For første gang åbner Tivoli en café uden for haven, og Crème by Nimb bliver dens navn. Ved første øjekast ser det ud til, at håndværkerne har travlt for at kunne nå at blive færdige inden åbningen. Men direktør Lars Liebst har is i maven.

»Det er lidt som at have én time, til gæsterne kommer. Selv om det ser slemt ud, når man jo altid at gøre det hele klar,« siger han på vej tilbage til sit kontor.

Vil fylde mere i byen

Tivolis nye caféåbning skal ses som et led i virksomhedens helårsstrategi. Sagt på en anden måde handler det om, at Tivoli skal tjene penge året rundt og ikke være begrænset af forlystelsesparkens åbningstider.

Men åbningen er også en del af Tivolis målsætning om at sprede dets brand Nimb længere uden for hegnet og længere væk fra Tivolis Nimb Hotel. Dette er det første skridt i den retning, og flere andre projekter om at sprede Nimb-brandet er på vej.

»Vi har fået et stærkt brand i Nimb, hvor vi arbejder med nogle kreative mennesker, der ønsker at skabe noget lækkert. Vi har længe villet åbne en café uden for selve forlystelseshaven, hvor andre end Nimb-hotellets gæster kan smage maden,« siger Lars Liebst, der afviser at fortælle om de andre kommende projekter.

»København er meget mere end bare Nyhavn. Hele havnen er blevet et rekreativt areal, hvor folk kan svømme og hvile sig. Det er der nogen, der skal have stor ros for. Jo mere vi kan gøre den slags, des bedre.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

»Vi har det godt økonomisk. Vi har et stærkt brand, og vi kan mærke, at hvis vi skal videre på rejsen, bliver vi nødt til at prøve komme uden for vores eget hegn. Vi skal styrke vores forretning, så den ikke bliver en sæsonforretning. Og derfor er det oplagt for os at se på det nære miljø omkring os.«

At Tivoli skal opfattes som en helårspakke, har været en af Liebst ambitioner i hans 24 år som direktør. Første skridt skete ved at udvide sæsonerne for forlystelsesparkens åbningstider samt åbningen af Nimb Hotel.

Og åbningen af cafeen Crème by Nimb er da heller ikke første gang, Tivoli bevæger sig uden for hegnet. Eksempelvis åbnede det i 2014 kæderestauranten Wagamama på Frederiksberg, og i 2017 åbnede Tivoli Food Hall. Og det er heller ikke tilfældigt, at den nye café skal ligge på Vesterbrogade, hvor Tivoli i sommeren 2019 meddelte, at det ønsker at bygge en bypark.

»Tivoli har længe strategisk arbejdet på at blive mindre afhængig af vejret, og med den udvikling, vi oplever med vejret – mere nedbør og så videre – er det kun blevet endnu mere vigtigt at blive vejruafhængig.«

Hvorfor er det Tivolis opgave at åbne en ny café?

»En stor del af den trafik, der kommer på denne del af Vesterbrogade, er folk, der skal i Tivoli, og dem, der eksempelvis kommer ud fra Hovedbanegården. Vi vil gerne kunne give nogle af dem, som kommer forbi, en oplevelse af, hvad Tivoli er. Vi er optaget af at komme til at fylde mere i byen. Og når vi laver noget, der er godt, skal københavnerne have mulighed for at prøve det.«

Hvordan kan man fornemme Tivoli i en café?

»Man kan fornemme den kulinariske del af Tivoli. I cafeen vil der blive serveret morgenmad, men senere er der frokost, kage, aftensmad og drinks. Jeg tror, vi har en plads i det øvre segment. Vores produkt er godt, der er kræset for maden – det er ordentligt. Det får en autenticitet, som man ikke finder andre steder. Vi tænker over råvarerne. Vi har konditorer, kokke, designere – det er stort team, der står bag.«

Hvorfor har København brug for flere cafeer?

»Der er mange af dem. Men vi tror, vi har en plads i dette segment. Vi prøver at gøre det let og elegant, og det skal ikke være et sted, hvor man bruger tre timer.«

Adspurgt, hvorvidt Tivoli har tænkt bæredygtighed med ind i det nye cafékoncept, svarer Liebst ja. En stor andel af det, der vil blive serveret, kommer til at være økologisk, siger han.

»Vi prøver at finde de bedste råvarer og de rette leverandører. Der skal være tænkt over tingene – en grundig omtanke med det, vi producerer, som skal afspejle kvaliteten på Nimb generelt.«

Identitetskrise

Lars Liebst har været administrerende direktør for Tivoli siden 1996. I december valgte han at trække sig fra direktørposten, men dog først, når hans afløser er fundet. Torsdag kom det frem, at hans afløser bliver 46-årige Susanne Mørch Koch, der har været direktør i Danske Spil.

På spørgsmålet, hvilken periode Liebst oplevede som den mest kritiske i sin tid som frontmand i Tivoli, svarer han, at det var, da han overtog direktørposten. Forlystelsesparken var med Liebsts egne ord inde i »en identitetskrise«.

»Vi havde stort underskud, og hvilken vej skulle vi gå?« siger han.

Ifølge Liebst skulle Tivoli »tilbage til sine egne rødder«. Han påpeger, at Georg Carstensen, Tivolis grundlægger, sagde, at »Tivoli aldrig bliver færdig«.

»Det har jo været den sætning, jeg har tænkt på hver dag i mit virke. Han mente jo, at når man ikke udvikler, så afvikler man.«

Og den nye caféåbning skal ses som et led i udviklingen. For ifølge Liebst er Tivoli ikke kun en forlystelsespark.

»Det er en have med forlystelser, og derfor skal vi kunne byde på andre ting. Der er ikke andre lignende steder, der har et pantomimeteater, et symfoniorkester og så videre. Men det har vi fastholdt, og det er en af vores kerneværdier.«

Hvad er du mest stolt over i din tid som direktør?

»At mangfoldigheden er bevaret. Vi har børn, teenagere, forretningsfolk og ældre, der synes, Tivoli er et godt sted at være. Mange københavnere besøger os, og det samme gør turisterne.«

Er du ikke nervøs for, at Tivoli mister sin charme i takt med udviklingen?

»Nej, for vi gør det ordentligt. Nimb-hotellet er blevet kåret som et af verdens 50 bedste hoteller. Og vi laver jo ikke hoteller med 800 værelser. Der er 38 værelser.«

Hvordan synes du generelt, turismen i København har udviklet sig gennem din tid som Tivoli-direktør?

»Helt fantastisk. Jeg tør næsten ikke tale om det i denne virustid. København var tidligere ikke en turistdestination, men det er det blevet. Det er en spændende by at komme til. Bæredygtighedsagendaen trækker folk til, og folk som Claus Meyer og René Redzepi har gjort det helt fantastisk. Og i al beskedenhed: Tivoli har trukket turister til ved at åbne haven hen over julen. Det er enormt godt for København, at sæsonen ikke længere kun er tre-fire uger i juli, men er spredt over hele året.«

Crème by Nimb åbner dørene 11. marts 2020. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Man skal finde ud af, hvordan København kan blive endnu bedre, siger Liebst og påpeger, at København ifølge ham er meget mere end blot Nyhavn.

»Hele havnen er for eksempel blevet et rekreativt areal, hvor folk kan svømme og hvile sig. Det er der nogen, der skal have stor ros for. Jo mere vi kan gøre af den slags, des bedre.«

Identitetskrisen, som Liebst tidligere nævnte, er dog for længst slut, mener han. Og hvis man tager udgangspunkt i tallene, er der måske noget om snakken. Tivoli havde i 1995 således et underskud på 50 millioner kroner, men resultatet for 2019 vil formentlig lande på omkring 220 millioner kroner før skat. Samtidig er antallet af årskortholdere steget fra 18.000 i 1996 til 277.000 i 2019.

På Crème by Nimb vil der blive serveret morgenmad fra klokken 7.30. Morgenmaden vil bestå af skyr, granola og diverse bagværk. Senere på dagen vil der blive serveret quiche, kaffe, kage og sandwich. Og endelig vil stedet også tilbyde diverse cocktails, vin og champagne.

Crème by Nimb åbner dørene 11. marts 2020, og priserne skal være på et niveau, der »matcher de omkringliggende cafeer«.