Teaterchef vil have kulturel brancheorganisation: »Det her viser, at kulturen ikke har nogen betydning i forhandlingerne«

Kulturlivet i Danmark har brug for at samle sig i én organisation. Sådan lyder det fra teaterdirektør Jon Stephensen. Formand for danske kunsthaller kalder det »uforståeligt«, at kunsthaller ikke må åbne, og hilser gode forslag velkommen.

 
En aftale for anden fase af genåbningen af Danmark er på plads. Få overblikket her. Fold sammen
Læs mere

At kulturen endnu en gang står bagerst i køen, når det gælder genåbning, viser igen behovet for en samlet, kulturel brancheorganisation.

»Det står lysende klart, at kulturlivet i Danmark er svagt, når det står alene. Det skal stå i flok, og situationen lige nu skriger til, at vi skal have en samlet brancheorganisation for dansk kulturliv.«

»Jeg er selvsagt skuffet over, at teatre ikke kom med i fase to. Men noget andet er, at museerne heller ikke kom med. At de ikke må åbne, er jo fuldstændig absurd, når storcentre må,« siger teaterdirektør Jon Stephensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix.

Sådan lyder budskabet fra Jon Stephensen, teaterdirektør i Aveny-T, der også tidligere i Berlingske under coronakrisen har foreslået netop sådan en organisation.

Meldingen kommer, efter at kulturlivet efter de nyeste forhandlinger måtte sande, at det ikke får lov at genåbne i fase to, men først i fase tre, som gælder fra 8. juni.

Ingen kamp om kultur

Ifølge Jon Stephensen skal organisationen være som en samlet arbejdsgiverorganisation, der skal repræsentere dansk kultur.

»Forlag, museer, design, arkitektur, teatre, det levende og oplevede kultur i Danmark. Det hele,« siger han.

»Jeg er selvsagt skuffet over, at teatre ikke kom med i fase to. Men noget andet er, at museerne heller ikke kom med. At de ikke må åbne, er jo fuldstændig absurd, når storcentre må. Det her viser, at kulturen ikke har nogen betydning i forhandlingerne. Der var ikke én partileder, ikke én eneste, der gad kæmpe for kulturen,« siger han.

Jon Stephensen har svært ved at se, hvordan situationen kan være udtryk for noget sundhedsfagligt. Han mener, at det handler om politiske prioriteringer. Han havde håbet, at teatre eksempelvis måtte åbne under kontrollerede forhold med eksempelvis kun én person på hvert fjerde sæde.

»Det, at genåbningen er udskudt, betyder, at mit teaters eksistens er på spil,« siger han.

Jon Stephensen fortæller, at han i lighed med andre »styrtbløder millioner«, fordi han ikke kan afholde sine forestillinger. Han efterlyser, at staten igen træder til og kompenserer for tab, fordi den har besluttet, at teatrene skal holde lukket længere tid endnu.

»Det er klart, at vi igen får behov for hjælpepakker. Selv om vi er støttet, så kommer halvdelen af vores budget fra egenfinansiering, som lige nu ikke eksisterer.«

Men hvorfor ikke bare være glad for, at der nu er en dato for åbning?

»Jo, det er dejligt med en dato. Men det betyder, at hjælpepakkerne, der stadig ikke er helt på plads, skal indeholde noget, der gør, at vi overlever. Og de næste spørgsmål lyder så: Hvor mange kan vi åbne for 8. juni? Er det en fyldt sal eller en kvart fyldt sal?«

Uforståeligt

Dina Vester Feilberg, der er formand for bestyrelsen i Foreningen af Kunsthaller i Danmark og direktør for Den Frie Udstillingsbygning i København, siger, at hun er glad for, at der er kommet en dato.

»En dato er bedre end ingen dato. Men det er uforståeligt, at kunsthaller ikke er med i anden fase af genåbningen. Jeg har forståelse for, at der skal gang i økonomien, men når det er sagt, har jeg svært ved at se det gode argument for, at kunsthaller ikke kan komme med i anden fase.«

Adspurgt om Jon Stephensens forslag om en samlet brancheorganisation siger Dina Vester Feilberg:

»Jeg hilser alle tiltag, der kan sætte fokus på kulturen, velkommen. Jeg ligger på linje med Jon, når han siger, der mangler fokus på kultursektoren og den betydning, vi har.«