Teater midt på Nordre Frihavnsgade eller udeservering i trafiklysets skær: »Vi får en ny mulighed for at skabe mere liv i København«

Der skal være plads til, at kulturen kan udfolde sig midt på de københavnske vejbaner. I hvert fald hvis det står til regeringen, der vil give kommunerne mulighed for at indføre bilfrie søndage. De Konservative i København frygter, det vil gå hårdt ud over både børnefamilier og oplevelsesindustrien.

»Hvis vi politikere var lidt bedre til at sørge for grønne områder og blå åndehuller, behøver man ikke død og pine at inddrage vejbanerne,« siger den konservative Karina Bergmann. Hun synes under ingen omstændigheder, at der indføres bilfrie søndage i København. Billedet er fra Nørrebrogade. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Få serveret et glas hvidvin i det skiftende skær fra lysreguleringen midt på Nordre Frihavnsgade. Eller udstyr børnene med farvekridt og lad dem gå bersærk på et trafiktomt Vesterbro.

I flere år er der blevet afholdt Bilfri Søndag på Nørrebrogade i forbindelse med det årlige halvmaraton. Med regeringens nye transportudspil kan søndagsnøgne gader muligvis brede sig til andre dele af København.

Det skal være muligt for kommuner at indføre bilfrie gader om søndagen i tidsrummet mellem klokken ni om morgenen og klokken otte om aftenen, så der er mere plads til kulturelle aktiviteter, markeder og børneaktiviteter. Eksempelvis kan Københavns Kommune gøre brogaderne og middelalderbyen bilfri, står der i udspillet.

Det er en interessant tanke, mener medlem af kultur- og fritidsudvalget  i København Christopher Røhl Andersen (R). Han er optaget af, at bilerne ikke bare efterlader »tomme, døde områder i byen«:

»Det vil være helt skørt at have et vejareal, som ikke bliver brugt til noget, bare fordi man kan,« siger han og påpeger, at det vil være oplagt, at lokalforeningerne byder ind med forslag til, hvad den ledige kapacitet kan omsættes til.

»Vi har gode erfaringer fra Nørrebro. Det ville være oplagt i Indre By, hvor vejene kan inddrages til udeservering for områdets mange restauranter. Der er efterhånden en festival for hver en tanke, man kunne tænke sig i København, og det skal vi inddrage her.«

Også Jonas Bjørn Jensen, medlem af kultur- og fritidsudvalget for Socialdemokratiet, ser positivt på at fjerne bilerne fra københavnske gader fra tid til anden.

Bilfri dag på Gothersgade den 21. september 2003. Hvis det stod til kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (ALT), skulle hver søndag være bilfri søndag i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bent Midstrup/Ritzau Scanpix.

»Det er en rigtig god idé. Især i de tætte dele af byen, hvor der bor mange, der virkelig vil få gavn af at udvide byrummet et par gange om året,« siger han.

Gadeteater på Nordre Frihavnsgade, langsbordsmiddage på Vesterbrogade og loppemarked på Rantzausgade, forestiller Jonas Bjørn Jensen sig. Biltrafikken i bydelen skal dog stadig kunne fungere, understreger han:

»De borgerlige må pakke automatreaktionerne væk. Vi får en ny mulighed for at skabe mere liv i København. Den synes jeg, vi skal gribe.«

Konservative frygter for oplevelsesindustrien

Står det til De Konservative skal der under ingen omstændigheder indføres bilfrie søndage i København. Der er i forvejen blevet lukket alt for mange gader og parkeringspladser i byen, mener medlem af kultur- og fritidsudvalget Karina Bergmann (K), der er »voldsomt imod« forslaget.

»København skal ikke være et lukket land – heller ikke for bilister,« siger hun og forklarer, at forslaget er »familiefjendtligt«:

»Jeg kan godt forstå, at der er børnefamilier, der flytter væk fra byen. Med bilfrie dage vil det være umuligt for mange at få et godt familieliv til at løbe rundt.«

Karina Bergmann (K)

»Vi har brug for indlandsturister, der spiser på vores restauranter, besøger vores museer og overnatter på vores hoteller. Det bliver svært, hvis de ikke kan benytte sig af bilerne.«


På samme tid frygter Karina Bergmann, at tiltaget vil gå hårdt ud over restaurationsbranchen og oplevelsesindustrien, som i coronakrisens kløer »bløder og higer efter kunder«.

»Mens der ikke kommer turister fra udlandet, er vi stærkt afhængige af, at der kommer besøgende fra andre byer til København. Vi har brug for indlandsturister, der spiser på vores restauranter, besøger vores museer og overnatter på vores hoteller. Det bliver svært, hvis de ikke kan benytte sig af bilerne,« siger det konservative medlem af Borgerrepræsentationen.

Ville de søndagstomme gader give mere liv i gaden? Sikkert, medgiver Karina Bergmann, men kulturaktiviteter i København behøver ikke foregå på bekostning af byens biler, forklarer hun:

»Vi gør meget for at have et levende kulturliv med parker, museer, badezoner og idrætsanlæg. Hvis vi politikere var lidt bedre til at sørge for grønne områder og blå åndehuller, behøver man ikke død og pine at inddrage vejbanerne,« siger Karine Bergmann og tilføjer:

»Man kan også bruge søndagen på at gå til gudstjeneste.«

Franciska Rosenkilde, kultur- og fritidsborgmester (ALT)

»Hvis man ønsker at bruge alle de gode kulturtilbud, København har at byde på, skulle det være til at klare uden bil.«


Kulturborgmester ønsker bilfri søndag hver søndag

At bilfrie søndage skulle forhindre danske turister i at besøge hovedstaden, køber kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (ALT) ikke. Hvis flere vænner sig til at benytte den kollektive trafik, er det kun en bonus, fortæller hun:

»Jeg har svært ved at se koblingen. Hvis man ønsker at bruge alle de gode kulturtilbud, København har at byde på, skulle det være til at klare uden bil. De kan sagtens tilgås via offentlig transport,« siger borgmesteren, der tvivler stærkt på, at nogen vil flytte ud af København på grund af bilfrie søndage.

»Det, børnefamilierne mangler, er mere plads, mindre støj og renere luft. Alt sammen noget, de bilfrie dage kun vil bidrage til at skabe,« siger Franciska Rosenkilde.

Står det til hende, kan man indføre biltomme gader hver eneste søndag. Borgmesteren forestiller sig alt fra sjipning til gadeteater – præcist hvad den ekstra plads skal udnyttes til, skal være op til københavnerne selv, mener borgmesteren:

»De gange, vi har gjort det på Nørrebro, har det været dejligt at se, at københavnerne tager de store byrum til sig. Det vil være oplagt at få talt med dem om.«