Tættere kommer du ikke på Leonardo da Vinci

I begyndelsen af 1500-tallet satte Leonardo da Vinci et tydeligt fingeraftryk på en anatomisk tegning. Tegningen er topnummeret i stor markering af 500-året for universalgeniets død.

Det tydeligste fingeraftryk, Leonardo da Vinci efterlod sig.  Detalje fra tegning af kvindelig anatomi, ca. 1509-10. Foto: The Royal Collection. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

Tegningen forestiller en kvinde. Hendes krop er sprættet op, og man ser indvoldene og blodkredsløbet. Dens ophavsmand er universalgeniet Leonardo da Vinci, og den blev skabt for et halvt årtusind siden - formentlig i 1509 eller i 1510. Da den var færdig, tog Leonardo fat i den og satte et tydeligt aftryk med sin blækindsmurte tommelfinger.

»Det er det tætteste, vi kan komme Leonardo,« siger en begejstret ekspert, Martin Clayton, til avisen The Guardian.

»Man kan virkelig fornemme, at manden sidder der og tegner med blæk på fingrene.«

Martin Clayton er afdelingsleder ved den britiske kongefamilies enorme kunstsamling, The Royal Collection, der også rummer den største samling Leonardo-tegninger i verden, og han glæder sig over, at almindelige interesserede nu -  i anledning af 500-året for mesterens død -  får mulighed for at komme helt tæt på de royale klenodier: Fra 1. februar til 6. maj udstilles en række af The Royal Collections over 550 Leonardo-tegninger i 12 forskellige britiske byer samtidig, og fra 24. maj til 13. oktober inviterer The Royal Collection til »den største Leonardo-udstilling i 65 år« på The Queen’s Gallery i Buckingham Palace. Tegningen med det usædvanligt tydelige fingeraftryk kan i første omgang ses på National Museum Cardiff i Wales.

Leonardo da Vinci som tegner gås der også i detaljer med i en ny bog, Alan Donnithornes »Leonardo da Vinci: A Close Look«, som fonden bag The Royal Collection udsender samtidig med udstillingsåbningerne. Udgivelsen, der fokuserer på Leonardos tegneteknik, værktøjer og materialer, vil ifølge Martin Clayton få mange til at se på en helt anden måde på den store italiener:

»Mange mennesker tænker på Leonardo som en kunstner i et elfenbenstårn, nærmest som en person af en anden verden. Bogen viser, i hvor høj grad han var en praktisk orienteret kunstner, der smøgede ærmerne op og gik i gang ... «