Statue af ammende mand vækker afsky: »Det handler ikke om, at mænd nu skal være kvinder, men om noget helt andet«

På onsdag indvier »KØN – Gender Museum Denmark« i Aarhus en tre meter høj statue, der forestiller en ammende mand. Den har allerede skabt diskussion, men er også blevet misforstået, siger museumsdirektør Julie Rokkjær Birch.

Statuen af den ammende mand indvies onsdag på KØN – Gender Museum Denmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Aske Jonatan Kreilgaard/PR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På onsdag vil århusianske byrødder og andre gæster deltage i indvielsen af kunstneren Aske Jonatan Kreilgaards over tre meter høje marmorstatue, der forestiller kunstneren selv med et spædbarn i hænderne. Statuen, der er opstillet i foyeren til KØN – Gender Museum Denmark, forestiller kunstneren som klassisk græsk statue, dvs. uden tøj på.

Det er dog ikke den facet ved statuen, der har ført til harme kommentarer på de sociale medier. Kommentarerne skyldes, at manden er udstyret med runde kvindebryster og er i færd med at amme barnet. Kommentarerne tæller både dybt negative som »Føj« eller »Jeg synes, den er ulækker« til mere positive som »Flot«

Arbejdet på statuen begyndte sidste år på Mændenes Internationale Dag 19. november, og siden har publikum kunnet se statuen tage form med baby og bryster. Under sit arbejde med statuen har Aske Jonatan Kreilgaard diskuteret værket med museets gæster.

»Jeg ser processen med værkets tilblivelse og den debat, den skaber, som ’værket’, snarere end det er den færdige statue. Det har været meget morsomt at lytte til den samtale, den har skabt,« siger museets direktør, Julie Rokkjær Birch.

Typisk har folk først følt sig overrasket og provokeret af statuens særlige udformning, men generelt har debatten blandt museets gæster været mere nuanceret end den, som billeder af statuen har skabt i de sociale medier. Der er den blevet misforstået, siger museets direktør.

Mænd på mange måder

»Det handler ikke om, at mænd nu skal være kvinder, men om noget helt andet. Nemlig, at mænd kan – og skal have plads – til at være mænd på mange måder, at de kan være omsorgsgivende og følsomme,« siger Julie Rokkjær Birch.

Statuen bliver indviet med en tale af rådmand Rabih Azad-Ahmad (R), der er Aarhus’ øverste politiske og administrative chef for Kultur og Borgerservice, og statuen kan derefter beses indtil juli.

Selvom statuen altså handler om manderoller, synes den også at berøre en aktuel sproglig debat, der handler om, hvorvidt ordet »mødre« bør erstattes med »fødende mennesker«. Det udspringer af transpersoners og kønsaktivisters ønske om en mindre »kønsrigid« eller »binær« sprogbrug. Bevægelsen skabte kontrovers, da forfatteren JK Rowling offentligt kritiserede et begreb som »menstruerende personer« som erstatning for »menstruerende kvinder«.

KØN – Gender Museum Denmark benytter imidlertid stadig betegnelser som »mænd« og »kvinder«, siger Julie Rokkjær Birch.

»Vi beskæftiger os med, hvad køn betyder i samfundet – og vi interesserer os for kvinde- og manderoller historisk som nu. Men vi insisterer også på at lytte nysgerrigt og på at dokumentere, at der findes personer, der hverken føler sig som kvinder eller mænd. Vi beskæftiger os med kønnenes kulturhistorie, og kvindebevægelsen er et helt centralt fokus for museet lige så vel som queer-bevægelsen. I begge tilfælde opererer vi med det sprog, der nu engang findes,« siger Julie Rokkjær Birch.

»Men vi insisterer også på at lytte nysgerrigt og på at dokumentere, at der findes personer, der hverken føler sig som kvinder eller mænd,« siger direktør for KØN – Gender Museum Denmark, Julie Rokkjær Birch. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kasper Heden Andersen.