Sommerhushysteri og 8,86 kilometer dildoer: Dette har der været fokus på under coronakrisen

»Danmark lukker ned« fortalte de gule breaking news-bjælker for et år siden. Her er ti indkøb og forhold, der betegner, hvad der har optaget os det forgangne år.

 
11. marts var det et år siden, at Danmark lukkede ned første gang som følge af coronavirussen. Få et hurtigt tilbageblik på nogle øjeblikke fra det forgangne år i håndsprittens tegn her. Video: CNN, Reuters/Ritzau Scanpix. Redigering: Mathilde Geertsen, Sarah Sander. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

1. Vendinger

6.327 gange er vendingen »i disse coronatider« blevet brugt i skrevne medier det seneste år ifølge databasen Infomedia.

2. Uheldige sexvaner

7.615 pakker nødprævention, også kaldet fortrydelsespiller, blev langet over disken i april 2020, hvor danskerne begyndte at holde afstand. Det er 1.915 færre end samme måned i 2019, viser tal fra Dansk Lægemiddel Information. Salget steg til gengæld i juli 2020 med 12.488 solgte pakker mod 10.584 året forinden.

3. Sjove sexvaner

115 procent. Så meget er salget af sexlegetøj, som styres ved hjælp af en app på telefonen, steget fra marts 2020 til nu sammenlignet med samme periode årene forinden. I hvert fald hos selskabet Sinful, som er Skandinaviens største internetforhandler af sexlegetøj. Sinful oplyser, at det i Danmark har solgt så mange dildoer, at de ville strække sig over 8,86 kilometer, hvis man lagde dem i forlængelse af hinanden. Dette er en stigning på 3,41 kilometer.

4. Falsk kropskontakt

Sexlegetøj er ikke eneste middel til fysisk stimuli, danskerne har kastet kroner efter. Også kropspuder, man kan ligge i ske eller arm med, er steget i salg under coronakrisen.

5. Zoom, Teams ... og Ramasjang

Nedlukning har ikke kun været gældende voksne; også danske børn har været hjemsendt fra institutioner, og mange forældrene har skullet underholde børnene. Måske af samme grund steg de fire- til otteåriges tidsforbrug af Ramasjang på tv med 37 procent til 16 minutter dagligt hen over perioden fra marts til maj sammenlignet med året forinden. Det viser tal fra DR fra 2020.

6. Bageamok

Da Danmark lukkede ned, gik bageglade danskere surdejsamok. I hvert fald eksploderede Google-søgningerne på ordet »surdej«, som det kan ses på denne kurve fra Google Trends:

7. Læselyst

Når danskerne det seneste år i lavere grad har kunnet fylde skema og hverdag med samvær og socialt liv, har de i stedet fyldt den digitale indkøbskurv – blandt andet hos onlineboghandlere. Sammenligner man perioden fra marts til november i 2020 med samme periode i 2019, er branchens salg ifølge Danmarks Statistik steget med 24,4 procent – salget gælder både bøger og kontorartikler.

8. Dating fra telefonen

For mange blev Zoom-møder en del af arbejdslivet i coronaåret. Det er dog ikke kun professionelt, at danskerne har rykket aktivitet til skærmen, for også når det gælder dating, har mange i løbet af pandemien været at finde på apps til dette formål. Ifølge DR Medieforsknings rapport for 2020 har 33 procent under nedlukningen benyttet datingapps mere, end de plejer.

9. Sommerhushysteri

Næsten 16.000 danske sommerhuse blev solgt i 2020, hvilket er en stor stigning i forhold til 2019, hvor der for første gang blev solgt flere end 10.000 sommerhuse. Tendensen er stukket helt af i januar 2021, hvor der blev solgt 89 procent flere end samme måned sidste år. Det skal siges, at stigningen ikke alene skyldes de nuværende begrænsninger på at rejse til udlandet, men også bunder i en politisk lempelse af lånereglerne i 2017.

10. Mette Frederiksens sprogbrug

Endelig skal vi en tur forbi begrebet »samfundssind«. Det er et ord, statsminister Mette Frederiksen (S) har anvendt i alt 19 gange på et pressemøde om coronasituationen. Det viser en optælling fra Statsministeriets pressemødearkiv.