AOK

Sådan har du aldrig set København – Nicolas kalder det »magisk realisme«

Flyfotograf Nicolas Cosedis har gjort det til sin mission at indfange København på bedste vis. En kærlighedserklæring i genren »magisk realisme« kalder han sine billeder, der tages håndholdt fra luften.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Jeg kan blive ved i evigheder, når jeg først går i gang.«

Det er en sætning, der indskydes flere gange med store smil, når Nicolas Cosedis fortæller om yndlingsmotiver, vinkler, lukketider og København. For når snakken går på storbyer – København især – og hans arbejde som luftfotograf, er det med største entusiasme.

Han har »krudt i røven«, siger han selv. Og det kan man mærke, når man bliver budt varmt indenfor hos galleriet i Indre By, hvor væggene prydes af København set i morgenlys, nattelys, i »blåt lys« og »gyldent lys«.

Søerne, København K

Kun enkelte billeder er taget uden for hovedstaden, og man får hurtigt øje på, at alle døgnets timer og årets fire årstider er bredt til stede i galleriets udstilling, der blot er et lille udsnit af den samlede portfolio.

Men det mest karakteristiske er, at de alle er taget fra luften.

Ikke med en drone, nej. For de må kun flyve godt 100 meter op og giver ikke samme kvalitet som det kamera og objektiv, som han tager med sig på Cessna 172-flyet fra 1982, der styres af en pilot.

Cessna 172-flyet fra 1982 trækkes ud af en hangar i Roskilde Lufthavn inden dagens flyvetur. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Det kræver »vild koordinering« med piloten, når Nicolas Cosedis skal fange de bedste vinkler af København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

De kommer hjem med billeder af alt fra Søerne til Tivoli og andre ikoniske steder, der ville få enhver dansker til med det samme at genkende, at dét er Danmarks hovedstad.

»Det sjoveste, jeg ved, er at få lov at vise byen og dens udvikling på en anden måde, end man er vant til at se den.«

»For mig handler det ikke bare om at flyve afsted og tage nogle gode billeder, men om min kærlighed til storbyer og i særdeleshed København. Den vil jeg vise frem fra sin bedste side,« siger Nicolas Cosedis.

Resultatet bliver »magisk realisme«, kalder han det selv.

»Det er København, som jeg ser det fra luften – jeg fjerner ikke noget og tilføjer ingenting. Jeg fremhæver byens magi med det lys og de kontraster, man kan se oppefra, men det er vigtigt for mig, at det vises frem fra sin sande side.«

Kartoffelrækkerne, København K

Søerne, København K

En »mission«

At tage billeder som Nicolas Cosedis er ikke noget, man bare lige gør. En »mission«, som han kalder en flyvning, skal nemlig planlægges nøje inden afgang.

Som inkarneret københavner ved han efterhånden, hvor man kan finde den særlige arkitektur og de sjove forme, der viser sig fra helt nye sider, når de ses oppefra.

Ruten skal planlægges og godkendes inden afgang, siger lufttrafikreglerne. Den suppleres med landkort og vejrudsigter, som vi alle kender dem, men også af såkaldte topografiske kort, der viser niveauforskelle og kan afgøre den bedst mulige vinkel.

Og så skal lyset i bogstaveligste forstand være som sendt fra himlen.

»Det er min fornemmeste opgave som fotograf at fange lyset, så det er det vigtigste for, at det bliver æstetisk og flot,« siger han.

»Jeg arbejder primært med »den gyldne time« – solnedgangssolen – og »den blå time«, der kommer kort efter med blå, lilla og lyserøde nuancer. Men overskyet er det bedste flyvevejr. Der undgår jeg hårde skygger på motiverne.«

Når alt er timet og tilrettelagt, kan flyet lette fra Roskilde Lufthavn.

Herfra bevæger han sig tættere og tættere på storbyen og fanger det planlagte motiv med håndholdt kamera – enten ud ad et vindue eller med døren helt åbent. Og især fordi det er med en højde på alt fra 400 meter til tre kilometer og en fart på 200-300 km/t. kræver det »en vild koordinering« med piloten. Det ville være nemmere i en helikopter, fortæller han. Men det ville også forurene langt mere.

Københavns Havn

De Runde Haver, Nærum

Svanemøllehavnen, København Ø

København fortjener hyldest

Det bliver hurtigt bevist, at han rigtignok har »krudt i røven«, ved hans livlige måde at fortælle om alle teknikaliteter bag de mest populære billeder på. Derfor var film- og medievidenskabstudiet ikke noget, der holdt ham fast. Han gik ad andre veje i stedet, som også krydsede fotoverdenen. Blandt andet har han taget billeder af København fra jorden og i New York og Grand Canyon fra luften.

»Det tændte en glød i mig, da jeg en dag så nogle vilde krigsfotografier fra luften under Anden Verdenskrig. Jeg havde skudt billeder af byen i mange år og fra luften i en del år. Derfor satte jeg mig for at kombinere de to ting i København, hvor æstetik og former skulle være i fokus. Det fortjener byen,« siger han.

Frederikstaden, København K

Tivoli, København V

»Det var først sidste år, at jeg lavede en Instagram-profil. Jeg var tøvende, da min kæreste lang tid før foreslog det, så det er virkelig kommet bag på mig, hvor god energi der er derinde.«

Han har siden nået op på godt 60.000 følgere. Det er blevet til et rum for både fascination og debat.

»I luften får man et helt andet indtryk af, hvordan byen har udviklet sig. Og selvom jeg ikke selv har den rigtige løsning på, hvordan byen skal se ud, er jeg glad for, at mine billeder kan lægge op til debat og vise, hvordan tingene ser ud fra et andet perspektiv,« siger han.

Den udvikling vil han blive ved med at følge, mens han så småt udvider sin portfolio med billeder af resten af landet og fra Skandinavien. De billeder vil en dag hænge på væggene i galleriet og fortsat udstille magi og æstetik – præcis som den, København viser Nicolas Cosedis.

Billederne kan efter aftale opleves hos Cosedis Showroom & Gallery på Nørre Farimagsgade 67, 1364 København K. Se dem også på welovecph.com eller på Instagram.