Se de unikke billeder: Sådan ser København ud under coronakrisen

På få uger er meget forandret over hele verden som følge af coronaudbruddet. Også København tager sig helt anderledes ud. Se videoen i toppen af artiklen.

 
Coronakrisen har lukket den københavnske oplevelsesøkonomi. Se de unikke billeder her. Video: Asger Ladefoged og Mathias Svold Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De fleste forbinder København med liv. Med et fyldt og larmende Tivoli, hvor latter og hvin fra forlystelserne kan høres.

Med fyldte cafeer og restauranter, hvor København har udmærket sig de seneste år.

Sådan er det ikke under coronakrisen.

Det har Berlingske-fotograferne Asger Ladefoged og Mathias Svold Maagaard dokumenteret i videoen i toppen af denne artikel.

Coronakrisen har ramt turisme- og oplevelsesindustrien med hidtil uset kraft. Alt fra Den Lille Havfrue til Nyhavn og videre til Glyptoteket ligger øde hen. Det samme gør kanalrundfartsbådene, der har været synonym med turisme og indtægter til hovedstaden.

Tallene taler deres eget tydelige sprog.

Turismeorganisationen VisitDenmark har oplyst, at dansk turisme står til at tabe 15 mia. kr. fra marts til maj, mens brancheorganisationen for hoteller og restauranter, Horesta, vurderer, at medlemmerne taber en mia. kr. om ugen under krisen.

Krisen har ramt hotellerne så hårdt, at 45 procent af dem ifølge Horesta vurderer, at der er »nogen risiko« eller »meget stor risiko« for, at de bliver afviklet eller går konkurs inden for de kommende tre måneder.

For restauranterne gælder dette 36 procent.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik har 91 procent af hotellerne haft en omsætningsnedgang på over 75 procent den seneste måned. Lidt bedre går det for restauranterne, som har mulighed for at sælge takeawaymad. Her har 42 procent oplevet en lignende omsætningsnedgang.

98 procent af hotellerne oplyser, at de er »meget påvirket« af den aktuelle krise, mens det samme gælder for 81 procent af restauranterne.