Nils Malmros går tæt på livet, som vi alle kendte det

75 år lørdag. Det gør så ondt i Nils Malmros’ film om ungdommens liv, og det er så godt.

Det er Nils Malmros’ vilje til at gå tæt på sine karakterer, der har gjort filmene elsket af unge som ældre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix

Hjemme i min familie har vi en bestemt sætning, der kan bruges til lidt af hvert, men som til gengæld skal udtales på syngende aarhusiansk: »Nej, det tror jeg ikke, du skal regne med!«

Replikken stammer selvfølgelig fra den i dag 75-årige filminstruktør Nils Malmros’ film »Kundskabens Træ«, der skildrer en skoleklasses hemmelige liv i Aarhus i slutningen af 1950erne. Der er blevet holdt fest med sodavand og kinddans i mørke til jazzmusik. Men festligheden til trods går to af drengene, Gert og Niels-Ole, tungsindige derfra gennem det tusmørke Aarhus.

Det gør så ondt, for Gert er blevet svigtet af Elsebeth, og Niels-Ole er blevet bedraget af Maj-Britt undervejs i festens forløb. Gert rækker ud efter det spinkleste halmstrå, han kan finde i sin nedtrykte tilstand: »Tror du, hun har gjort det for at prøve mig?« Niels-Oles dom er dyster: »Nej, Gert. Det tror jeg ikke, du skal regne med.« På syngende århusiansk.

Det er Malmros’ berømmede omhu med sin filmkunst, der gør titler som »Kundskabens Træ« til noget særligt i en dansk kontekst, men det er instruktørens vilje til at gå tæt på sine karakterer, der har gjort filmene elsket af unge som ældre.

Nils Malmros – 75 år 5. oktober – husker det, som andre forsøger at glemme fra de følsomme år. Han er blevet kaldt »barndommens spion«, men der er lige så stor kærlighed i hans finstemte scener, som der er skånselsløs ærlighed.

Fra og med »Århus By Night«, der er en selvbiografisk skildring af Nils Malmros’ problemer med at optage sin første spillefilm, »Drenge«, begyndte instruktøren med sine film at bevæge sig i et komplekst selvrefererende lag, der også skærer dybt i følelser, vi alle kan genkende. I filmen nærer den unge instruktør en ugengældt forelskelse til sin films kvindelige stjerne, men kan ikke finde ud af at nærme sig hende. Det bliver i stedet en af det tilrejsende københavnske filmholds kvindejægere (spillet af Lars H.U.G.), der erobrer hende, hvilket han på filmholdets afrejsedag ondskabsfuldt afslører for den generte filminstruktør.

I sidste scene af »Århus By Night« sidder instruktøren og klipper scenerne sammen, og takket være filmkunsten »vinder« han alligevel kampen om kvinden.

Da den iranskfødte skuespiller Farshad Kholghi havde været i Danmark et år, så han »Kundskabens Træ« og troede længe undervejs i filmen, at skuespillerne talte persisk. Trods filmens miljø og tidsperiode var filmen så universel i sin beskrivelse af ungdommen, at Farshad Kholgi blev forført til at betragte den som en historie om sin egen opvækst og skolegang i Teheran.

Malmros’ film har tre gange været nomineret til Guldbjørnen på filmfestivalen i Berlin. Tre gange har han vundet Robert-priser og fire gange Bodil-priser for bedste danske film. »Kundskabens træ« har været vist på Filmfestivalen i Cannes samt modtaget den norske Gjest Baardsen-prisen og Lübecker Filmlinse. Malmros har er blevet hædret med flere ærespriser for sit værk, heriblandt Nordisk Films hæderspris på 100.000 kroner, som han modtog i 2006 for sit samlede værk i anledning af Nordisk Films 100-årsjubilæum.