Mode og ekstremisme i en eksplosiv cocktail: Her er nynazister og militsgruppers favoritmærker

Nogle gange ender populære modemærker i shitstorms, fordi de laver en upassende reklame eller kommer med en uheldig kommentar. Og andre gange bliver modegiganter ufrivilligt associeret med nynazister eller militsgrupper, som kaster deres kærlighed over et bestemt par sko eller en specifik T-shirt. Den farlige tendens er endnu en gang blusset op i 2020.

Det er ikke kun Fred Perry, der har været i et uheldigt søgelys. Så sent som i 2016 blev de populære New Balance-sneakers nemlig udnævnt som »den hvide mands sko« af nynazister, og den dag i dag er der fora på internettet, hvor folk spørger, om det »stadigvæk er racistisk at købe New Balance-sko?«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt/Andreas Hagemann Bro/Maranie R. Staab/Ritzau Scanpix

Selv de mest succesfulde og prestigefyldte modemærker er ikke altid herre over deres eget omdømme. Der skal ikke mere end et par ekstremister med den samme T-shirt til, før et mærke bliver associeret med en bestemt gruppe.

Det er der flere eksempler på: En gruppe bevæbnede hvide mænd med en specifik polotrøje, »den hvide mands sko« og voldelige hooligans i et bestemt ternet mønster. I årenes løb er flere succesrige modemærker modvilligt blevet brands for ekstremistiske grupper.

Det seneste eksempel udfolder sig i skrivende stund. En ganske kontroversiel gruppe har nemlig kastet deres kærlighed over den tredobbelte Wimbledon-vinder Frederick Perrys mærke, »Fred Perry«.

Proud Boys er en højreradikal militsgruppe bestående af hvide amerikanske mænd, som kæmper mod politisk korrekthed og »angreb mod hvide og den amerikanske kultur« fra blandt andet jøder, muslimer og sorte. Herudover er de umådelig glade for at bære Fred Perrys sorte polo med en gul laurbærkrans på – symbolet på vinderens belønning ved antikkens olympiske lege – som de har omdannet til deres eget personlige logo, hvor de blandt andet får printet tekst ind i kransen, såsom: »Fuck Antifa« (militant antifacistisk bevægelse, red.) og »Proud Boys«.

Under de seneste måneders protester mod racisme og politivold i USA er Proud Boys flere gange mødt samlet op i sorte Fred Perry-polotrøjer eller anden beklædning med samme mønster. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rebecca Cook/Reuters/Ritzau Scanpix.

»Fred Perry støtter ikke, og er på ingen måde tilknyttet Proud Boys. Det er utrolig frustrerende, at denne gruppe har taget vores T-shirt og tilpasset vores laurbærkrans til deres egen agenda«, lød det i en pressemeddelelse fra det knap 70 år gamle tøjmærke i slutningen af september, efter at mærket adskillige gange var blevet associeret med militsgruppen.

Og det er ikke første gang, at Fred Perry bliver associeret med en kontroversiel gruppe, fortæller lektor i mode på Det Kongelige Danske Kunstakademi Maria Mackinney-Valentin, der har forsket i kulturforståelse inden for modeverdenen:

»Fred Perry var populært hos skinheads (kronragede, ofte racistiske briter, red.) i 1960erne og 1970erne, så der kan være noget, der hænger fast derfra,« siger hun og fortæller, at nogle brands ser sig nødsaget til at trække sig ud af bestemte markeder eller fjerne specifikke produkter fra markedet for at stoppe den uønskede forbindelse.

Det er også den vej, Fred Perry har taget, der i selv samme pressemeddelelse skriver, at de har standset salget af den specifikke polo i USA og Canada, indtil associationerne til Proud Boys forsvinder.

»Den hvide mands sko«

Det er ikke kun Fred Perry, der har været i et uheldigt søgelys. Så sent som i 2016 blev de populære New Balance-sneakers nemlig udnævnt til »den hvide mands sko« af nynazister, og der er stadig fora på internettet, hvor folk spørger, om det »stadigvæk er racistisk at købe New Balance-sko?«.

I New Balances tilfælde var det ikke tilfældigt, at de endte i søgelyset, men derimod på grund af en udtalelse som Matthew LeBretton, vicedirektør for New Balances presseafdeling, kom med, få timer efter Donald Trump blev erklæret vinder af det amerikanske præsidentvalg i 2016.

»Obama-regeringen har ignoreret os, og vi føler oprigtigt, at tingene kommer til at bevæge sig i den rigtige retning med præsident Trump,« lød det dengang fra LeBretton.

Kommentaren kom i forbindelse med et spørgsmål om handelsaftalen Trans-Pacific Partnership (TPP), som blev indført af Barack Obama, og som Donald Trump var modstander af. LeBretton mente, at aftalen var dårlig for amerikanske virksomheder.

Det fik en række Trump-modstandere helt op i det røde felt, og kort tid efter florerede tonsvis af videoer på nettet, hvor folk brændte deres New Balance-sko eller smed dem i toilettet og skraldespanden.

Herefter tog debatten for alvor fat, og den populære nynazistiske blogger Andrew Anglin erklærede New Balance sneakers for »den hvide mands sko« på sin hjemmeside »The Daily Stormer« – en nynazistisk og Holocaust-benægtende hjemmeside og blog, som er kendt for at »trolle« på internettet og er utilgængelig på populære søgemaskiner som Google på grund af sit stødende indhold.

Maria MacKinney-Valentin kalder det »generelt ødelæggende for »brandidentiteten«, hvis et modemærke bliver for populært hos ekstremistiske grupper som i dette tilfælde.

Men nu, fire år senere, er det de færreste, der associerer New Balance-sko med hvidt overherredømme.

»Den kollektive hukommelse er også kort, så meget bliver glemt i populærkulturens malstrøm. Mange havde for eksempel efter noget tid glemt, at Hugo Boss lavede brune skjorter til nazisterne.«

Også de populære Dr. Martens-støvler har i mange år været associeret med skinheads’ »klassiske look«, hvor mændene er karseklippet eller skaldede og har stramme jeans, Dr. Martens og bomberjakke på.

Strenge dresscodes og ingen shorts

Især blandt nynazister spiller udseende og påklædning en vigtig rolle. I 2017 skrev Andrew Anglin på »The Daily Stormer«, at det var altafgørende for nynazisternes rekrutteringsstrategi, at de ser »tiltrækkende« ud, så de appellerer til et bredere publikum.

»Vi bliver nødt til at være sexede,« skrev han i sit blogindlæg, som fortsatte:

»De mennesker, som ser os, skal have lyst til at være som os. Det betyder også, at du bliver nødt til at gå i fitnesscenteret.«

Han lavede tilmed en hel guide, hvor han blandt andet beskrev nogle at de værste »looks«, man kan have. Løse T-shirts var no-go, den skulle derimod sidde tæt og kun dække halvdelen af mandens biceps. Herudover var det strengt forbudt at gå med shorts, skrev han og brugte den højreradikale gruppering »Nordfront« som et eksempel på en gruppe, der formår at »brande sig positivt ved at klæde sig anstændigt«.

Engelsk fodbold og italienske jakker

Det er ikke kun nynazister og højreekstremister, der har kapret populære modemærker. Også det engelske mærke Burberry og italienske Stone Island har været ofre for ufrivillig associering med en bestemt gruppering – nemlig hooligans.

De fanatiske fodboldtilhængere blev så synonyme med det ternede Burberry-mønster i 2004, at to pubejere i Leicester forbød alle, der havde Burberry på, at komme ind på deres pub, af frygt for at konflikter kunne opstå.

Stone Islands historie med hooligans går lidt længere tilbage. I midt-1980erne begyndte engelske hooligans at bære Stone Island-mærket som en form for uniform, og hvis man googler mærket, er det stadigvæk noget af det første, man kan læse. Også i populære hooligan-film som »Green Street Hooligans« og »The Football Factory« ser man karaktererne bære Stone Island-jakker.

I dag er mærket dog knap så stigmatiseret og associeres mere med »streetwear«, efter at den populære rapper Drake begyndte at gå med det.