Mastodontiske krydstogtskibe hærger Venedig: Nu beder byen Europa om hjælp

Gigantiske krydstogtskibe er et massivt problem i Venedig. Nu sender byen nødsignal til andre havne i Europa.

Et af de største problemer i Venedig er de store krydstogtskibe, der lægger til kaj i den gamle by. Havnemyndighederne appellerer nu til andre havne i Europa om at gøre fælles front mod cruise-selskaberne. Fold sammen
Læs mere
Foto: MIGUEL MEDINA

Gigantiske mastodonter, der kaster skygger over venedigs historiske bygninger, er nærmest blevet et mere almindeligt syn i byen end vuggende gondoler i de små snoede kanaler.

Masseturismen har for alvor ramt Venedig og mere end 20 millioner turister besøger hvert år den italienske by.

Pino Musolino

»Den nuværende situation i Venedig viser, at risikoen for at gøre uoprettelig skade er tilstede.«


En af de største knaster i turismen er de store krydstogtskibe, der dagligt lægger til kaj. Og kajen og lagunen er slet ikke gearet til de enorme skibe. Problemet er ikke kun størrelsen på skibene, men også forurening af blandt andet vandmiljøet. Problemet og vreden har ulmet i årevis, men der er ikke for alvor blevet skabt reelle løsningsforslag. Store demonstrationer har også fundet sted i byens gader, og byens borgere ønsker helt de store skibe ud af lagunen. Senest er vreden blomstret op i starten af juni, hvor et 65.000-ton krydstogtskibskib med hornet i bund smadrede ind i kajen og nærmest fortsatte henover en turistbåd, der lå fortøjret ved kajen. Fire mennesker kom til skade i ulykken.

Havnemyndighederne har fået nok

Men nu har byen fået nok. Havnemyndigheden i Venedig har kontaktet en række andre europæiske havne med et opfordrende brev. Det skriver The Guardian.

Myndighederne vil i fællesskab med andre populære krydstogtdestinationer kigge på de farer, der følger med besøgene af de store skibe. Derfor har de rakt hånden ud til byerne Amsterdam, Barcelona, Marseille, Dubrovnik, Zeebrugge, Hamborg, Palma og Málaga.

Skibene er ofte mange mange etager højere end selve bygningerne i Venedig. Her er det MSC Magnifica, der er fotograferet i lagunen. Fold sammen
Læs mere
Foto: MIGUEL MEDINA.

Nødråbet kommer fra havnemyndighederne nu, efter at mulighederne for selv at finde en løsning med den italienske regering er gået i hårdknude.

Det er formanden for de nordadriatiske havnemyndigheder, Pino Musolino, der har appelleret til de andre europæiske havne. Målet er at afkræve af cruise-selskaberne, at skibene bliver bedre tilpasset byernes strukturer og miljø.

»Cruise-industrien har været – og er stadig – en stor kilde til indkomst, og den leverer masser af jobs og innovation til vores havne og byer. Men den voksende størrelse på skibene, deres indvirkning på miljøet i områderne omkring havnene, og »byrden« med det stigende antal af turister i byen er en kilde til konflikt. Den nuværende situation i Venedig viser, at risikoen for at gøre uoprettelig skade er tilstede,« skriver Pino Musolino i et brev, der er sendt ud til de andre havne i Europa.

Appellen om at gå sammen mod cruise-selskaberne kommer som en optakt til et møde, der afholdes tirsdag med den italienske transportminister Danilo Toninelli og repræsentanter fra blandt andet de nordadriatiske havnemyndigheder, ankomstterminalerne og sikkerhedspersonale. Her skal planen om helt at fjerne skibene fra blandt andet den smalle Giudecca-kanal diskuteres.

Her kan man se skaderne på turistbåden River Countess efter sammenstødet med krydstogtskibet MSC Opera. Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDREA PATTARO.

Transportministeren har selv tidligere fremsat forslag om alternative muligheder for skibene. Forslagene lyder blandt andet på, at en tredjedel af skibene skal flyttes til andre terminaler syd for byen.

»Venedig er en usammenlignelig skattekiste af kunst og natur. En arv der skal beskyttes ved at kigge på behovene for sikkerhed, miljø, turisme og jobs,« har Transportministeren ifølge The Guardian tidligere skrevet på facebook.

Tror ikke på beslutninger

Ifølge The Guardians oplysninger deltager Venedigs borgmester Luigi Brugnaro ikke i mødet tirsdag, og hans fravær får en britisk ekspert til at tvivle på, om der kommer noget reelt ud af mødet.

»Jeg har ikke høje forventninger til, at nogle store beslutninger bliver truffet på mødet. Særligt ikke, når de lokale myndigheder ikke deltager,« lyder det fra den britiske forfatter Dominic Standish, der har skrevet bogen »Venedig i miljøfare? Myte og virkelighed«, og som anses som værende ekspert på området.

Han kalder dog Musolinos brev til de europæiske havne for »interessant« og som et »råb om hjælp« og en mulighed for at finde en fælles løsning på det voksende problem med de store krydstogtskibe.