Lise Nørgaard om Bent Fabricius-Bjerre: »Jeg havde ikke troet, at han skulle dø før mig«

Forfatteren Lise Nørgaard er vemodig over tabet af Bent Fabricius-Bjerre, som hun i øvrigt ofte kærligt kaldte en »snothvalp«, fordi han var otte år yngre end hende.

»Det er noget af det værste ved at blive gammel. At folk tillader sig at dø før én.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Det var en mangeårig ven, Lise Nørgaard mistede i Bent Fabricius-Bjerre.

»Jeg havde ikke troet, at han skulle dø før mig,« siger 103-årige Lise Nørgaard og tilføjer:

»Det er noget af det værste ved at blive gammel. At folk tillader sig at dø før én.«

Lise Nørgaard stod i dag op klokken ni til en telefon, der kimede non stop. Så mange ville høre, hvordan hun oplevede den nu afdøde komponist, at hun først fik morgenmad klokken 11:30.

»Bent har betydet meget for mig. Jeg kaldte ham en hvalp. Sommetider en snothvalp. Han er nemlig otte år yngre end mig. Det siger noget om den muntre samtaleform, vi havde,« siger Lise Nørgaard, der også kan fortælle, at Bent Fabricius-Bjerre var »et af de behageligste mennesker, jeg nogensinde har arbejdet sammen med. Han var altid positiv og modtagelig for indvendinger«.

Et særligt samarbejde er da også gået over i danmarkshistorien. Bent Fabricius-Bjerre skrev titelmelodien til »Matador«.

»Da han lavede det første oplæg til Matador-melodien, havde han sat et helt symfoniorkester på. Erik Balling (der instruerede »Matador« red.) var klar over, at det ikke lige var »Matador«, og han ville have noget mere ydmygt og stilfærdigt. Derfor bad han Bent, om han ikke kunne lave melodien om, så den passede til et lille kammerorkester. Bent kunne også godt se, at det passede bedre til serien, da han fik at vide, hvad handlingen ville blive,« siger Lise Nørgaard om fødslen af den melodi, som langt de fleste danskere kender.

»Han gav serien et fantastisk puf. Det, at folk kan genkende melodien. Hvor mange melodier til danske serier kan man ellers genkende? Den har betydet meget.«

Aflyste fremtidsplaner

»Matador« ville også have bragt Lise Nørgaard og Bent Fabricius-Bjerre sammen i den nærmeste fremtid.

»Om få uger skulle vi have været til møde med DR. Vi er begge medindehavere af »Matador«, og DR havde et projekt, de gerne ville have os til at godkende. Bent havde allerede sagt, at han gerne ville lave ny musik til det,« siger Lise Nørgaard.

Komponist og direktør Bent Fabricius-Bjerre er død. Han blev 95 år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger.

Hun og Bent Fabricius-Bjerre nåede at kende hinanden i et halvt århundrede plus det løse.

»Jeg mødte ham første gang længe inden »Matador«. Det må have været i 1960erne – og det var nok på DR. Jeg tænkte, at han var en ualmindeligt sød fyr. Et rart menneske at kende,« siger hun.

De to rendte ikke »ind og ud hos hinanden« hele tiden. Men efter »Matador« mødtes de med jævne mellemrum. Derfor sad hun også med et særligt smil på læben, da hun oplevede, at hendes vens musik blev spillet langt væk hjemmefra.

»Jeg var engang på tur til Amerika og endte i Miami på et meget fint strandhotel. Når vi ikke lå på stranden, spiste vi i hotellets elegante restaurant, som var lidt af et tilløbsstykke. Hver aften sad en pianist og spillede, og hver aften spillede han »Alley Cat« (skrevet af Bent Fabricius-Bjerre, red.). Når han var færdig med at spille den, så klappede alle som besatte over at have hørt den. Og jeg sad der som den eneste dansker og kunne glæde mig over, at det var en landsmand, der havde skrevet den,« siger Lise Nørgaard.

Hun mener, at Bent Fabricius-Bjerre var »et geni på sin måde«.

»Det er utroligt, at han blev sådan en folkehelt. Det skyldes, at han har gjort så mange mennesker glade med sin musik.«