Kommentar: En svag ledelse lod pseudointellektuelt, politiserende nonsens erobre dagsordenen på Kunstakademiet, og slutresultatet ser vi i dag

På samme måde som det var studentermarxismen, der tog livet af det fri universitet efter ungdomsoprøret, kan man sige, at det var identitetspolitikken, der endte med at slå det fri kunstakademi ihjel, skriver Berlingskes arkitekturredaktør Holger Dahl i denne kommentar.

Det seneste år på Kunstakademiet på Kongens Nytorv har været af den slags materiale, man laver tv-serier af, mener Holger Dahl. Asger Ladefoged

Det stakkels Kongelige Danske Kunstakademi har været igennem meget her under coronaen. En gipsbuste er blevet smidt i havnen, rektor er blevet fyret, de studerende er blevet mobbet, der har været #metoo og bortvisninger, åbne breve og generelt raseri. Så kom ikke her og sig, at ingen interesserer sig for moderne kunst længere.

Det seneste år på Kongens Nytorv har været den slags materiale, man kan lave tv-serier af (du læste det her først). En rullende blanding af »Dollars« og »Fangerne på Fortet« – med høj underholdningsværdi, javist, men også med omkostninger, der nu sandsynligvis ender med at tage livet af Kunstakademiet, sådan som vi har kendt det i 267 år.