Katrine Wiedemann: »Det er ikke cool at være intellektuel i Danmark«

Mit kulturliv: På baggrund af en række faste spørgsmål koger vi en kulturel Maggi-terning på nogle af landets mest markante kulturprofiler. I denne uge er det scene- og filminstruktøren Katrine Wiedemann.

»Det er en super idé at værne om sin kostbare tid, sit kort liv, og sin kræsne smag«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Hvad er dansk kultur for dig?

»Dansk kultur er den samling mennesker, der gennem årene har givet noget af sig selv i form af kunstneriske bidrag, tanker, visioner, der har givet os indsigt. Dansk kultur, når den har mest integritet, kan nå langt ud over Danmarks grænser.«

»Hvis du skal spille klog, skal du lave satire. Hvis du er en succesrig stand-upper i Danmark er det ikke utænkeligt at du kunne blive valgt som statsminister.«


»Kunst er også forskning – måske mere end vi er klar over.«, siger Katrine Wiedemann efter at have været med til at opføre Shakespears »Kong Lear« Århus Teater uden publikum. Fold sammen
Læs mere
Foto: DANIEL REINHARDT.

Hvad er den bedste kulturoplevelse, du har haft for nylig?

»Jeg har netop arbejdet på Aarhus Teater under en pandemi og oplevet teaterfolks utrættelige idealisme. Det føles smukt, virkelighedsfjernt og bizart, at man med stor iver kan lave i dette tilfælde Shakespeares »Kong Lear« og spille det uden publikum og så nedlægge det, uden at finde det totalt meningsløst. Kunst er også forskning – måske mere end vi er klar over.«

... og den værste kulturoplevelse?

»Det værste for mig er den strøm af true crime-produkter, der oversvømmer markedet og nasser på menneskelige tragedier og gør dem til underholdning. Usaglige dokumentarer på Netflix, gustne podcasts og afstumpede tv-serier – genren ser stort på etiske hensyn og møder al for lidt kritik.«

Er du nogensinde gået i pausen i forbindelse med en film eller forestilling eller læst slutningen på en bog først?

»Masser af gange. Det er en super idé at værne om sin kostbare tid, sit korte liv og sin kræsne smag.«

Hvad er den vigtigste lektie, kulturen bør lære af covid-19-krisen?

»At alt giver mening. Man skal bare finde ud af hvordan. Og så er det nok ikke dumt at kunne vise sine produkter på internettet!«

Fortæl om det værk, der har dannet dig mest som menneske!

»Jeg er er dannet af mange værker. Vigtige navne for mig er Dickens, Bergman, David Lynch, Bill Evans, Shakespeare og Astrid Lindgren.«

Synes du, at danskerne mangler kulturforståelse og måske endda dannelse? Hvis ikke, hvorfor tror du så, at kulturpolitik er så lavt prioriteret?

»Trier kunne vinde nok så mange priser i Cannes, det var først da han lavede sin egen version af folkekomedien, at han vandt bred anerkendelse.« Fold sammen
Læs mere
Foto: VALERY HACHE.

»Danskerne har en frygt for det elitære, men elsker, når en kunstner kan kombinere det elitære med det folkelige, som når von Trier laver »Riget«. Han kunne vinde nok så mange priser i Cannes, det var først, da han lavede sin egen version af folkekomedien, at han vandt bred anerkendelse. Først da bliver han kanoniseret. Skal du have danskernes respekt, skal du være folkelig.«

»Vores kultur er præget af danskernes beskedne historiske erfaring med krige, nød og katastrofer, og vores kunst er derefter. Vi vil hellere udtrykke os med et glimt i øjet end blive taget i selvhøjtidelighed – og så må man undsige en del storladen kunst. Det er ikke cool at være intellektuel i Danmark. Hvis du skal spille klog, skal du lave satire. Hvis du er en succesrig standupper i Danmark, er det ikke utænkeligt, at du kunne blive valgt som statsminister.«

»Jeg går ikke meget op i kulturpolitik, fordi jeg simpelthen har for travlt på arbejdet og hader at beklage mig. Men andre må gerne klage på mine vegne. Det er fint med politisk opmærksomhed, så kunsten ikke bliver underprioritet, bare fordi man ikke kan se nytteværdien. Den manglende nytteværdi i kunst er måske netop kvaliteten eller selve ideen – et slags idealistisk »helle« midt i en profitjagende og forloren verden.«

»Humorister der prædiker er populære herhjemme, men jeg vil hellere i kirke, hvis jeg skal belæres«, siger Katrine Wiedemann. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen.

Kan du pege på en kulturdebat, der har ændret noget?

»Egentlig tror jeg ikke på kulturdebatter og artikler som denne, men hvorfor svarer jeg så på disse spørgsmål? Kunst skabes jo af et dybt personligt og asocialt udtryksbehov. At forudse eller ønske sig dit og dat for kunsten og kulturen fra politisk hold eller offentlighedens side, er meget fint og velmenende, men de store nyskabelser igangsættes af dybt private impulser fra utilpassede individer med diagnoser, storhedsvanvid og misbrugstendenser – det være sig forfatterne, filmskaberne eller arkitekterne, kort sagt dem, der udtænker alt, hvad der stikker ud i det her land. Dybest set handler det ikke om støttepuljer, men om vanvid og mod.«

»Janteloven er en indre forfængelighed, man selv kan vælge at bekæmpe. Den er ikke noget typisk dansk«


Er der en særlig kunstart, der siger dig absolut ingenting?

»Som man fornemmer, er jeg ikke den største fan af standup. Humorister, der prædiker, er populære herhjemme, men jeg vil hellere i kirke, hvis jeg skal belæres. Jeg vil hellere le af en god historie end af en vittighed. Jeg ønsker at se de talentfulde komikere bruge deres evner bedre, eventuelt i samarbejde med andre. Her ville de også blive nødt til at dele lønnen for deres shows, hvilket ville klæde dem. Mange af dem er åbenlyst pengegriske!«

Hvem er den mest undervurderede kunstner?

»Den mest undervurderede kunstner befinder sig nok lige nu i psykiatrien og kæmper for at overleve. Der er mennesker derude, der aldrig finder den styrke, der trods alt skal til for at lave kunst af sin sårbarhed.«

»Så synes jeg at Matador er fantastisk, men 40 års næsten religiøse dyrkelse er ude af proportioner«, mener Katrine Wiedemann. På foto ses Malene Schwartz som Maude Varnæs i Matador. Fold sammen
Læs mere
Foto: Børge Lassen.

Hvem er den mest overvurderede kunstner?

»Inden for min branche vil jeg sige, at Holberg er mindre interessant end hans berømmelse antyder. Og så synes jeg, at »Matador« er fantastisk, men 40 års næsten religiøse dyrkelse er ude af proportioner. Det er jo trods alt ikke Bibelen, og der er også kommet gode TV-serier til siden.«

Færdiggør sætningen: Hvis jeg var kulturminister, ville jeg …

» … huske, at alle de store stjerner er startet et sted. Det er vigtigt at være meget bevidst om, at kulturpolitik kræver mod, ligesom kunst kræver mod. Man skal turde støtte det, som falder uden for tidens smag. Man skal støtte de utilpassede, dem, der prøver ting af, men ikke lykkes. Man skal turde være upopulær, fejlbarlig og lidenskabelig. Al fremgang skabes af mennesker. Kulturmisteren skal stå ved sin personlige smag, også selvom den vækker anstød eller kritik. Det er den eneste måde, hvorpå man måske kan ramme rigtigt med sine beslutninger.«

Hvad er den største myte eller løgn, vi fortæller andre om vores kulturliv?

»At vi er underlagt janteloven. Janteloven er en indre forfængelighed, man selv kan vælge at bekæmpe. Den er ikke noget typisk dansk. Når nogen har format, er vi klar til at anerkende det.«