»Jeg er ked af, hvis vi er kommet til at kønsforvirre Morten Messerschmidt«

Skuespilchef i Det Kongelige Teater Morten Kirkskov mener ikke, at teatret skaber kønsforvirring, som kulturordfører i Dansk Folkeparti Morten Messerschmidt ellers beskylder det for.

»Identitet er et vigtigt tema i disse tider,« siger Morten Kirkskov, skuespilchef på Det Kongelige Teater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Teatrets opgave er at reflektere, hvad der foregår i samfundet, og derfor vil Det Kongelige Teater blive ved med at beskæftige sig med identitetspolitik.

Så klar er meldingen fra teatrets skuespilchef, Morten Kirkskov, efter kulturordfører i Dansk Folkeparti i dag i Berlingske problematiserer teatrets »meget aktive identitetspolitik« under Kirkskov.

»Othello blev pludselig en kvinde, og i »Scener fra et ægteskab« blev der også byttet rundt på kønsrollerne. Der er alt muligt kønsforvirring. Det ser jeg bredt. Det vil jeg gerne problematisere,« lyder det fra Morten Messerschmidt i interviewet.

Men kritikken bider ikke på Morten Kirkskov, da Berlingske ringer og spørger, hvordan han forholder sig til den:

»Jeg har som mål, at vi, også når vi laver klassikere, skal spille teater for mennesker, som er interesserede i deres tid. Og identitet er noget, der fylder meget i disse tider, så det er naturligt at tage det op,« siger Morten Kirkskov:

»Der foregår en diskussion af køn, og det synes vi, at nogle af vores forestillinger skal reflektere. Men der er også masser af forestillinger, som ikke handler om det, hvis Morten Messerschmidt helst vil være fri.«

Morten Kirkskov forklarer, at når man for eksempel valgte at bytte om på kønnene i forestillingen »Scener fra et ægteskab«, hvor Kirkskov selv spillede en mand, men med kvindens replikker, mens enten Sofie Gråbøl eller Stine Stengade omvendt spillede kvinden, men med mandens replikker, var det for at tegne et nuanceret portræt af det moderne samliv.

»Det viste noget om, hvordan tingene har ændret sig, og det er det, teatret skal vise. Det er det, klassikerne kan, og vi bliver ved med at spille klassikerne, fordi de kan ses med nye øjne i vores tid,« siger Morten Kirkskov.

Risikerer du ikke at medvirke til kønsforvirring, som Morten Messerschmidt skriver?

»Jeg er ked af, hvis vi er kommet til at kønsforvirre Morten Messerschmidt. Men køn er noget, der virkelig bliver diskuteret – især i yngre generationer end både Mortens og min, og jeg synes, at det er en interessant diskussion, så den interesserer vi os for, når det passer ind. Der er ikke tale om at forvirre, men om at vise forskellige virkeligheder, publikum kan spejle sig i. Man skal helst forlade teatret klogere, end da man kom,« siger Morten Kirkskov, men fastslår, at det ikke betyder, at alle stykker skal vinkles i forhold til køn eller identitet.

Til gengæld er Morten Kirkskov enig med Morten Messerschmidt i, at det er interessant at beskæftige sig endnu mere med Danmarks nationale identitet og kultur, end tilfældet allerede er.

»Vi er sikkert ikke enige om, hvilke spørgsmål der skal stilles, men vi er enige om, at temaet er interessant. Og så langt, så godt,« siger Morten Kirkskov.