Film, musik, sport, teater og kunst er igen lukket og slukket.

Og det kommer til at påvirke kulturlivet.

Ikke bare på den korte bane i kroner og ører, men også i måden, vi danskere tilgår og forbruger kultur på. I flere år frem.

Landet over står teatersæderne lige nu tomme. Lyset er slukket på koncertstederne, og duften af nypoppede popcorn spreder sig ikke længere i landets biografer.

En af de store udfordringer bliver at få folk tilbage til rent faktisk at bruge kulturtilbuddene, mener Martin Lyngbo, som er teaterinstruktør og tidligere direktør for teatret Mungo Park.

»Jeg er reelt bekymret for, at folk har vænnet sig af med at bruge kulturen,« siger han.

»Folk har selvfølgelig fået nogle andre kulturelle vaner. Vi er begyndt at se mere Netflix og måske endda begyndt at læse flere bøger, men når de små teatre har været åbnet, er det, som om folk ikke har købt så mange billetter, som de plejer at gøre,« siger Martin Lyngbo.

Martin Lyngbo er tidligere teaterdirektør på Mungo Park teater i Allerød. I dag er han teaterinstruktør og børnebogsforfatter. Arkivfoto: Malene Anthony Nielsen/Ritzau Scanpix
Martin Lyngbo er tidligere teaterdirektør på Mungo Park teater i Allerød. I dag er han teaterinstruktør og børnebogsforfatter. Arkivfoto: Malene Anthony Nielsen/Ritzau Scanpix Malene Anthony Nielsen

Manglen på frivillige

Samme bekymring har man i musikbranchen, hvor koncertstederne ikke har oplevet det store billetsalg, som de havde håbet på, da spillestederne for en stund åbnede igen.

Det vækker bekymring hos brancheforeningen Dansk Live, som tror, at det er en tendens, der kommer til at vare ved.

»Der er en tøven hos publikum, hvor folk venter med at købe billetter. Derfor er det vigtigt, at publikum genfinder tilliden til koncerterne,« siger Esben Marcher, direktør for Dansk Live.

Gæsterne skal finde tilbage til glæden ved den levende musik, lyder det. Og det kan tage lang tid.

Helt ligesom med mængden af frivillige. Det er de frivillige kræfter, der er med til at drive spillestederne og de store festivaler, og de er afgørende for at få det hele til at løbe rundt, fortæller Esben Marcher.

»Med den lave samfundsaktivitet har det været svært at få frivillige engageret, og det har gjort det svært at få tingene til at hænge sammen for koncertstederne. Det er en situation, som kommer til at fortsætte,« siger han.

»Man åbner ikke bare dørene, og så strømmer folk ind. Jo længere tid, vi har været lukket ned, jo længere tid tager det at genopbygge branchen,« siger Esben Marcher.

Hullet i musikbranchen

Nedlukningen af Danmarks spillesteder har også haft betydning for de nye talenter. De første oplevelser med et stort livepublikum har de ikke fået. Og det kan gå ud over de næste års talentmasse, ifølge Dansk Live. Talentudviklingen er forsinket og for nogle gået helt i stå.

»Koncertprogrammerne er primært blevet fyldt op med 'sikre navne', som man ved, der er et publikum til. Koncertarrangørerne vælger at gå med det sikre i stedet for nye talenter,« siger Esben Marcher.

Der er nogle, som er brudt igennem under corona. Eksempelvis navne som Drew Sycamore og Andreas Odbjerg. Mens navne fra den musikalske undergrund som JJ Paulo og Bette stadig står på tærsklen til deres store gennembrud. Og der kommer stadig nye navne til, som skal kæmpe om opmærksomheden.

»På samme tid sker der en ophobning af koncerter på grund af de mange aflysninger. Der vil komme en prop i musiklivet, som formentlig skal indhentes det kommende stykke tid,« siger Esben Marcher.

Det kan gøre det endnu sværere for nye artister at bryde frem. Ligesom det vil lægge pres på spillestederne, når de får lov til at åbne igen.

Teatrets talenter

På de skrå brædder er man bekymret for coronarestriktionernes indvirkning på arbejdsmiljøet. Hvad enten det gælder skuespillere, instruktører eller assistenter, så slider det på folk, at de ikke kan komme ud og lave deres arbejde, fortæller Peter Mark Lundberg, som er direktør for brancheorganisationen Dansk Teater.

»Folk, der arbejder i teaterbranchen, er passionerede mennesker, som ikke kan lade være med at lave teater. Det tærer på kræfterne og genererer frustration og stress, når de ikke kan få lov til det,« siger Peter Mark Lundberg.

»Jeg tror, det kan påvirke branchen i lang tid frem,« siger han og henviser til, at vi skal passe på med at romantisere den lidende kunstner, der laver fantastiske, store værker, når personen har det dårligt.

At der har været slukket for teatrenes spotlys har også skabt en nervøsitet for, at de nye talenter ikke er blevet øvet i samme grad, som de plejer.

»Vi har været meget nervøse for, at de dygtige skuespillere, instruktører og kunstnere vil få svært ved at få sig et job, når de kommer ud fra uddannelserne, fordi de har haft mindre mulighed for at øve sig,« siger Peter Mark Lundberg.

Innovation i en mørk tid

Selvom kulturens fremtid nemt kan lyde dyster, så er der med corona også sket positive ting.

Kulturlivet har skullet gentænke sig selv. Finde på nye måder at lave kultur på og få den ud til borgerne.

Det har medført et øget fokus på blandt andet digitalt teater, radiodramaer og koncertoplevelser udendørs. Det er noget, der kommer til at fortsætte, hvis man skal tro brancheorganisationerne.

»Før i tiden tænkte jeg, at det digitale teater ikke havde nogen gang på jorden, men det fandt vi ud af, at det havde. Og det vil komme til at fortsætte,« siger Peter Mark Lundberg fra Dansk Teater.

Innovation kan man også se gennem historien, ifølge teaterinstruktør Martin Lyngbo.

»I historisk perspektiv er der blevet lavet meget god kultur i nedlukningsperioder, blandt andet Shakespeares »King Lear« (stykket blev skrevet i begyndelsen af 1600-tallet, hvor England var ramt af pest, red.). I 1920erne skete der også en stor kulturopblomstring efter den spanske syge. Derfor er der også et håb om en ny kulturel blomstring, hvor der kan ske en masse spændende ting,« siger Martin Lyngbo.

Til gengæld tror Esben Marcher fra Dansk Live, at streamingkoncerter ikke kommer til at holde fremover. Dem var der ikke så stor succes med. Det var der til gengæld med noget andet:

»Mange spillesteder flyttede indendørskoncerter ud i det fri og ned i baggårde. Det kommer vi til at se mere af,« siger Esben Marcher.

»Nogle musikere har også oplevet det spændende ved at spille for et siddende publikum,« siger han.

Teaterinstruktør Martin Lyngbo kan også se lyspunkterne derude:

»Coronaperioderne har gjort, at vi allesammen begyndte at synge højskolesange, være mere sammen med familien og med dem opleve noget kultur. Det er en oplevelse, der er vigtigt at have med,« siger han.