Her er den danske 2014-familie, hvis bolig bliver genskabt i Den Gamle By

Når næste fase af Den Gamle By i Aarhus åbner, vil museumsbyen for første gang vise, hvordan nutidens regnbuefamilier bor. Museet har genskabt to nutidsdanske 2014-lejligheder: Den ene tilhørte en singlepige, den anden et lesbisk par og deres børn.

Familien Isager bestående af mødrene Lena og Anne-Mette Isager og børnene Johan, Asta og Holger er hovedpersonerne i Den Gamle Bys genskabelse af danskernes liv anno 2014. Fold sammen
Læs mere
Foto: Privat

Har du også besøgt Den Gamle By i Aarhus og oplevet deres 1974-udstilling? Det er der, hvor man blandt andet kan træde indenfor i et hippiekollektiv, eller i trange værelser, der har huset tyrkiske gæstearbejdende, eller en studenterhybel, hvor en grønlandsk studerende har siddet bøjet over bøgerne.

Nu bliver museumsbyen udvidet og ført næsten helt op til nutiden. I 2020 eller 2021 bliver Den Gamle By tilført to nye lejligheder, der er nøjagtige kopier af to boliger, som de tog sig ud i 2014. Den ene lagde tag til en festglad singlepige ved navn Rikke Langkjær, den anden til Lena og Anne-Mette Isager, et lesbisk par med tre børn i 16-17-årsalderen. Familien Danmark anno 2014 er med andre ord uden mænd, men det skal undertegnedes kønsfæller ikke tage så tungt. Der ligger nemlig mange og dybe overvejelser bag udvælgelsen, afslører museumsdirektør Thomas Bloch Ravn til Berlingske.

»Hvis vi for hver epoke valgte den samme slags kernefamilie bestående af en far, en mor og to børn, ville alt for mange danskere ikke være repræsenteret i Den Gamle By. Og som en klog museumsmand sagde engang: »Det vigtigste, jeg kan se på et museum, er mig selv!«,« siger Thomas Bloch Ravn.

Med valget af den treetagers Aarhus-lejlighed, som Lena og Anne-Mette, det homoseksuelle par, har boet i, bliver Danmarks LBGT-befolkning for første gang repræsenteret i Den Gamle By, der har trukket millioner af turister til siden åbningen i 1914. Men det var også vigtigt at finde en singlepige, for Danmark består i stigende grad af mennesker, der vælger at bo alene.

»Egoist-singler,« kalder Rikke Langkjær det, så man kan høre Aarhus-smilet i hendes stemme, da Berlingske interviewer hende til denne artikel.

Miss Danmark Anno 2014. I Rikkes lejlighed blev der varmet op før venindegruppens byture. Fold sammen
Læs mere

Nogle vil måske samtidig studse over, at man allerede om et eller to år kan se en 2014-lejlighed på museum. Kan man så ikke bare gå rundt hjemme i sin egen nutidslejlighed? Det kan man selvfølgelig, men nutiden bliver ikke ved med at være nutid, fortæller Anna Wowk Vestergaard, som er den museumsinspektør, der står for indretningen af lejlighederne og indsamlingen af de rigtige udstillingsgenstande.

»Allerede nu, fem år efter, begynder man at kunne se små forskelle. Folk opfatter det ikke selv, når de bor mellem deres egne ting. Men når man kommer udefra, ser man forskellene som tidens forløb skaber, særligt selvfølgelig i elektronisk udstyr og computergrej,« siger Anna Wowk Vestergaard.

Da det er første gang, at museet laver en udstilling om et årstal, der er nogenlunde nutidig, er det også muligt for udstillingens tilrettelæggere at sikre sig en høj grad af autenticitet. Det gør de ved at indrette museumsboligerne ud fra fotos, hvilket også var metoden, da 1974-lejlighederne blev indrettet. 1974-miljøerne viste sig at være en udfordring, da de blev færdige for fem år siden.

Rikke Langkjærs køleskab i 2014 bar præg af mange fester og gå-i-byen-aftener. Fold sammen
Læs mere
Foto: Privat.

»Det er sjældent, at folk tager billeder af deres hjem, medmindre der er fødseldagsfest eller konfirmation. Derfor har vi gransket mange fotos for at finde ud, hvad der hænger på væggene bag konfirmationsfestens gæster. Der har vi haft en fordel med 2014. Begge lejligheder er nemlig blevet fotograferet i alle detaljer af vores egne folk,« siger Anna Wowk Vestergaard.

Der blev gået grundigt til værks, og der er taget tusinder af billeder i begge boliger af gulvbrædder, vægsokler, lampeudtag og stikkontakter. Tandbørster på badeværelset, rengøringsmidler under vasken og etiketter i krydderi-skufferne.

Mange af genstandene i museumsboligerne er de faktiske genstande, som museet har købt af deres informanter, som Rikke, Lena og Anne-Mette hedder på museumssprog. Andre genstande er blevet doneret til museet, der har efterlyst objekterne på sin hjemmeside.

»Folk vil rigtig gerne bidrage. Vi lagde eksempelvis en liste over titler, vi skulle bruge til at genskabe regnbuefamiliens bogsamling, på vores hjemmeside, og den fyldte 15 sider og talte 465 bøger. Da vi skal have to eksemplarer af hver bog, har vi brug for omkring 930 bøger, og på kort tid har vi fået 350 af dem ind. Jeg bliver helt rørt ved tanken, når man tænker på, hvor kedeligt det egentlig er at læse sådan en liste og så gå sin egen samling igennem for at finde noget, der kan bruges,« siger Anna Wowk Vestergaard.

På nuværende tidspunkt er der indsamlet 21.000 separate objekter til den nye udstilling, fra møbler til køleskabe og en bil over tøj og emballage til malerier, husgeråd og pynteting.

Museumsgæster skal bruge lup for at se homoelementet i den kommende museumsudstilling af familien Isager. Her er det regnbuefamiliens skobjerg. Fold sammen
Læs mere

I 2014 var Rikke Langkjær 31 år gammel. Hun arbejdede som bankrådgiver i Danske Bank, og beskriver sin daværende toværelseslejlighed som en »klassisk Århus-lejlighed i Odensegade«. Her holdt hun fester – mange fester – sammen med sin venindeflok, og hun beskriver i dag lejligheden som en fast base for sin gå-i-byen-kreds.

Indretningen af lejligheden bar præg af hendes status som udearbejdende singlepige med smag for parties. Hun har ingen bøger, udover dem hun engang brugte til sit studium og nogle fotoalbum med billeder fra hendes mange rejser. Men hun kan huske mærkerne på de møbler, hun havde stående i 2014, og som nu skal være på udstilling ind i det fremtidige Den Gamle By.

»Spisebordet er fra IKEA, spisebordstolene fra Hay af mærket About A Chair, mine sengeborde er de runde fra Kartell. Der er en Kubus-lysestage og en del Kähler-ting. Og så havde jeg en robotstøvsuger,« siger Rikke Langkjær.

Hun kan sågar huske, hvad der var i køleskabet, lidt hjulpet af, at der jævnligt ikke stod ret meget på hylderne: Der kunne typisk være nogle Pepsi Max og nogle øl. Måske en flaske Asti. Noget ketchup, noget aïoli, noget creme fraiche og noget tacosovs. Grøntsager som peber og cherrytomater, noget skummetmælk og fetaost, men ikke nødvendigvis noget økologisk, selvom det Ø-mærkede var oppe i tiden i 2014.

»I 2014 var jeg ung og ligeglad med økologi. Det er mest for folk med børn, tænkte jeg,« siger Rikke Langkjær, hvis singlestatus også er efterladt på museet. I dag har hun fundet sammen med Jacob, og parret bor i dag i Horsens.

»Jeg synes, at det er oplagt, at Den Gamle By sætter fokus på singlerne, når der nu er så mange, der i dag foretrækker at bo alene,« siger Rikke Langkjær.

Kan du gætte, hvem der bor her? Familiens Isagers sommerlige terrasse i forstaden Beder. Fold sammen
Læs mere

Lejligheden bærer også præg af, at Rikke Langkjær i lange perioder slet ikke opholdt sig i den. I fem uger af 2014 var hun i Australien, og har også været i Sydamerika og på Filippinerne. For fem år siden snakkede man ikke så meget om flyrejsernes miljøeffekt. At udleje via Airbnb var heller ikke så almindeligt som det er i dag, men Rikke Langkjær var en firstmover.

»Det bliver sjovt at se udstillingen, når den åbner. Og jeg har et stort ønske i den forbindelse. Det kunne være sjovt at samle veninderne fra dengang, og holde en kæmpefest i lejligheden. Så skal vi drikke Captain Morgan og cola, strawberry daquirrys og finde min klædudkasse frem,« siger Rikke Langkjær.

Et højdepunkt ved hendes fester var nemlig kassen med parykker og sjove hatte, og den kan man selvfølgelig også kigge i på den kommende 2014-udstilling.

Abstrakte forestillinger om homopar

Da Lena og Anne-Mette Isager fik deres tre børn i slutningen af 90erne, var det stadig forholdsvist ualmindeligt for homopar at få deres egne børn, og det blev også afspejlet i den daværende politiske debat.

»Meget af debatten handlede om, hvorvidt børn har brug for både en far og mor. Og vi fik vores tre børn lige akkurat før, at Folketinget faktisk gjorde det ulovligt for læger at inseminere lesbiske par,« siger Lena Isager.

Den lov fik ti år, så blev den trukket tilbage, men selv om debatten om homoseksuelles forældrerettigheder siden er stilnet af, tror Lena Isager stadig, at mange danskere har en »abstrakt« forestilling om, hvordan hverdagen for en regnbuefamilie som hendes egen ser ud.

»Det ville vi gerne være med til at afdramatisere, og dette var en mulighed for at vise, at vi først og fremmest bare er en helt almindelig familie,« siger Lena Isager, der er psykolog.

Man skal således medbringe lup til den kommende udstilling for at finde detaljer, der afslører, at der bor et homopar i lejligheden, og Lena og Anne-Mette har heller ikke i særlig grad ønsket at signalere »homoseksualitet« ved sammensætningen af udstillingen.

»Bortset fra, at soveværelset kun indeholder kvindetøj, er der intet på nær måske en enkelt tegneserie (Alison Bechdels lesbiske klassiker »Dykes to Watch Out  For«, red.), der viser, at det er et homohjem,« siger Lena Isager.

Lejligheden adskiller sig snarere på andre linjer. Hvor Rikke Langkjærs hjem er ungt med moderne indkøbte møbler, er Lena og Anne-Mettes først og fremmest præget af at være beboet af akademikere med andre værdier end de materielle.

»De fleste af vores møbler er arvestykker, som min fars gamle sofa, der stod dækket af et stykke stof. Andre er købt brugt, som vores sofabord, der oprindeligt har stået i centret for alkoholbehandlingen på Risskov,« siger Lena Isager.

Et skærmbillede af Rikkes beskedtråd, hvor hun diskuterer udstillingen med veninderne, hører i sig selv med i udstillingen, for danskernes liv er blevet digitalt. Fold sammen
Læs mere

Selv om den Gamle By lægger stor vægt på autenticitet og eksempelvis har købet hele inventaret i parrets dagligstue, bliver den kommende udstillingslejlighed en kombination af Lenas og Anne-Mettes daværende treetagers lejlighed i Aarhus’ Brammersgade og deres nuværende hus i forstaden Beder.

Udover soveværelse, stue og børnenes værelser er køkkenets indretning nøje duplikeret i udstillingen, helt ned til indholdet af deres køleskabet på en bestemt dag i 2014. Med tanke på, at det hele bliver stillet til skue for offentligheden i år 2020 eller 2021, var det fristende at censurere det billede, udstillingen tegnede af familien.

»Vores liv kommer da til at blive meget eksponeret, og så bliver man for eksempel pludselig meget bevidst om sit forbrug. Vi har altid lagt stor vægt på økologisk mad, og jeg har skam overvejet at fjerne den remoulade, der stod i køleskabet mellem de økologiske grøntsager. Men i sidste ende valgte vi, at det skulle være 100 procent korrekt,« siger Lena.

Det omfatter datteren Asta, der i 2014 flyttede hjemmefra som 20-årig. Alt, hvad hun efterlod af gammelt tøj, ungdomsbøger, pige-Lego og Bratz-dukker er blevet samlet og vil blive overdraget til udstillingen. Men udstillingen går meget videre, og – ligesom i Rikkes tilfælde – har kuratorerne registreret familiens digitale liv i udstlllingsåret, såsom familiens apps, Instagram- og Facebook-billeder.

»Vi er et homopar med en helt almindelig børnefamilie. Jeg tror, mange museumsgæster vil komme ind og sige. »Nåh – var det bare det?« – og det vil passe mig helt fint, hvis det er den oplevelse, de tager med hjem,« siger Lena Isager.