»Falliterklæring« at betale børn penge for at læse

To kroner per side for at fastholde barnets læselyst. Den metode vækker skepsis hos børneforsker, der mener, at man som forælder skal undgå penge som motiverende faktor.

v
Andreas Viking Baumgarten bliver betalt af sine forældre for at læse. Det er der også en anden dreng i hans klasse, som gør. Børneforsker Per Schultz Jørgensen roser forældrene for intentionen, men han er ikke enig i, at det er den bedste måde at motivere barnet til at læse på. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Penge har altid været noget, forældre har lokket med for at få børn til at udføre pligter. Fem kroner for at tømme opvaskemaskinen, ti kroner for at slå græsset eller 30 kroner om måneden for at rydde af bordet hver dag. Men kan man få børn til at læse litteratur, hvis man betaler dem to kroner per læst side?

Hjemme hos Karen Baumgarten og Frederic Viking, der er forældre til Andreas Viking Baumgarten, er svaret indtil videre ja. De har valgt at give deres ni-årige søn penge per side, han læser. Læseaftalen er også tænkt som en måde, hvorpå den unge mand selv kan spare sammen til en computer, og siden den blev indført, er Andreas begyndt at læse mere.

Børneforskeren Per Schultz Jørgensen, der tidligere har været formand for Børnerådet, finder det positivt, at Karen Baumgarten og andre forældre forsøger at motivere deres børn til at læse. Han er dog ikke enig i metoden, som bliver anvendt.

»Jeg vil gerne rose forældrene for, at de forsøger at hjælpe deres børn med at tage et ansvar for egen læring. Jeg mener dog ikke, at penge skal være den motiverende faktor,« siger Per Schultz Jørgensen.

Tag del i den litterære rejse

I stedet mener børneforskeren, at man som forældre bør forsøge at lede sine børn på vej til nogle spændende oplevelser med litteraturen. Han råder samtidigt også forældrene til at tage del i barnets litterære rejse.

»Forældre skal motivere på en måde, som får barnet til at læse af egen interesse. Det kan man gøre ved at spørge ind til bogen, og måske endda også selv læse med, så man sammen træder ind i bogens verden. Hjælp med at finde spændende bøger, som barnet kan læse,« siger Per Schultz Jørgensen.

Børneforskeren bakkes op af prorektor ved UC Syddanmark Alexander von Oettingen, der mener, at konceptet med at give sit barn penge for at læse er en »falliterklæring«.

»Jeg synes, det er en fattig måde at motivere børn, der kan læse, til at fortsætte med det. Vi bliver først gode læsere, når vi kan se en mening med det at læse. Vi skal forstå, hvad meningen med teksten er,« siger Alexander von Oettingen.

Han forklarer, at der vil være tale om en mekanisk proces, hvor øjnene bare danser hen over siderne, og han frygter, at det kan ende i en funktionel analfabetisme, hvor børnene læser uden at forstå.

»Det bliver en kapitalisering af siderne, fordi det kommer til at handle om at tjene penge frem for at blive fortrolig med teksten. Det er den forkerte metode, og det kan i sidste ende betyde, at barnet mister glæden ved at læse,« siger  Alexander von Oettingen.

Brug læsning til at løse problemer

Alexander von Oettingen synes, at man i stedet skal overveje andre måder at motivere børnene til at læse på. Med sine egne børn har han brugt læsning til at løse problemer. Det kunne eksempelvis være, hvis børnene ville spille et spil, så skulle de selv læse reglerne inden.

Ifølge Alexander von Oettingen er der mange måder at gribe det an på, men der er ingen tvivl om, at det starter hos forældrene selv.

»Den største faktor i forhold til at motivere børn på er, hvad forældrene selv vælger at gøre. Viser de det gode eksempel ved selv at læse? Hvis forældrene selv læser, kan de lære børnene, hvordan man omgås bøger og får en fortrolighed med det at læse,« siger Alexander von Oettingen.

Han forklarer, at man som forældre også bør overveje, om det ikke nødvendigvis skal være den klassiske læsemodel, hvor barnet sidder med en fysisk bog, der er den bedste metode.

»Der er selvfølgelig forskel på, hvilke metoder man bruger, når man læser i en bog eller på en skærm. Men det kan måske være lettere at motivere barnet til at læse på en skærm, fordi de så alligevel får lov til at sidde ved computeren,« siger Alexander von Oettingen.

Dorte Lange, der er næstformand i Danmarks Lærerforening, fortæller, at man i organisationen synes, det er positivt at forældrene motiverer deres børn til at læse, fordi det er vigtigt, at børnene får læst derhjemme også.

»Det er op til den enkelte familie, hvordan de vælger at gøre det, men det er godt, at børn læser. Det er vigtigt, at børnene får nogle gode vaner i forhold til læsning. Det bedste ville selvfølgelig være, hvis det var fordybelsen i stoffet, som holdt dem motiverede,« siger Dorte Lange, der dog ikke kender til lignende aftaler som den hjemme hos familien Karen Baumgarten og Frederic Viking.

Hun understreger også, at det har en positiv effekt, hvis forældrene også selv læser.