Bisse svinger dannelsesstokken på storladent album

På sit niende album på blot tre år iklæder den danske sanger og sangskriver sine ordrige numre smukke symfoniske klæder. Det er en velkommen fornyelse, men som lytter er der risiko for musikalsk overstimulering.

»Tanmaurk« er opkaldt efter den arkaiske udtale af Danmark, som er ristet i runer på Jellingestenen. Og albummet er fyldt med store armbevægelser og et bredt perspektiv, der understøtter musikken på fornem vis. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den danske musikscene har ikke været den samme, siden Bisse i 2015 kanonerede sin kometkarriere i gang med det flænsende nummer »Shotgun for dig«. Den udknaldede energiudladning, der under den opkørte synth-overflade rummede en smertelig break up-fortælling, lød ikke som noget andet herhjemme.

Og den rastløse skaberkraft, sangen er præget af, har vist sig at være et af de klareste karaktertræk ved Thorbjørn Radisch Bredkjærs konstant ekspanderende soloprojekt.

Hele ni album er det således blevet til på knap tre år, når man tæller det spritnye »Tanmaurk« og »Big Tasty« fra 2016 med, der trods sine otte numre blev markedsført som en EP. Det siger en del om hans tilgang til sangskrivningen, som i høj grad fremstår raptuspræget; ideerne virker til at opstå spontant og blive fulgt til dørs med det samme.

Bisse er berømt for sine visuelt flotte og vilde sceneoutfit. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard.

Det lugter jo lidt af god gammeldags genitanke og guddommelig inspiration, men selv om arbejdsiveren er overvældende, har jeg ofte savnet en finsortering og mere kontant redigering af indfaldene, for fraset hovedværket »Højlandet« (2016) har hans album i mine ører lidt under at ville alting på samme tid uden helt at komme i mål som konsistente værker.

Men det er lidt et columbusæg. For det er denne kunstneriske strategi, som gør Bisse til den dragende »larger than life«-karakter, han er – stjernestunderne er betinget af mere udknaldede eksperimenter.

Postmoderne krønikeskriver
Således også på »Tanmaurk«, opkaldt efter den arkaiske udtale af Danmark, som er ristet i runer på Jellingestenen. Allerede her fornemmer man de store armbevægelser og det brede perspektiv, og det understøtter musikken på fornem vis.

Ikke med de balstyriske, nær-maniske artrock-udskejelser, man er vant til, men som sitrende, brusende og brølende suiter skabt i samarbejde med symfoniorkestret Copenhagen Phil, der forløser de ofte langstrakte kompositioner fremragende, uden at det bliver mageligt og behagesygt.

Albummet markerer slutningen på Bisses »Landstrilogi«, der også inkluderer førnævnte »Højlandet« og »19. 6. 87« fra sidste år, og vi slutter på den helt store historiske nagle. Det er Bisse iscenesat som postmoderne krønikeskriver, der både svinger dannelsesstokken med et væld af historiske og kulturelle referencer, samtidig med at han besynger sit fædrelands geografi og mentale topografi.

»Det er Bisse iscenesat som postmoderne krønikeskriver, der både svinger dannelsesstokken med et væld af historiske og kulturelle referencer, samtidig med at han besynger sit fædrelands geografi og mentale topografi.«


Sidstnævnte får kærlige knubs på »Grand Danois«, hvor han synger om et »fladpandet fladland« med »fladstrakt motorvejsnet«, »fladmaste boligkomplekser«, »lavkultur« og »lavprisselskaber«, der vil blive oversvømmet ved den mindste forhøjelse af vandstanden. Det er et glimrende nummer og et fremragende eksempel på Bisses associative tekstskrivning, hvor ord vrides for enhver betydning, og nye erkendelser opstår.

Med en spilletid på 69 minutter undgår man dog ikke en vis overstimulering af storladne strygersus og rablende ordtirader. Så meget desto bedre er de mere straight melodiske numre, der titter frem mod slutningen: Den underspillede »Verdens ældste kitesurfer« og »Lichtenbergs løver«, hvis lyse og luftige arrangement runder albummet smukt af.