Berlingske Media bliver medejer af Radio LOUD

Koncernen Berlingske Media har købt 40 procent af radiokanalen Radio LOUD. Det bliver gjort for at skabe et grundlag for at lave kvalitetsindhold til unge, oplyser koncernchef.

Berlingske Media har købt 40 procent af Radio Loud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl

Berlingske Media, der huser Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor, bliver nu medejer af Radio LOUD.

Berlingske Media har således købt 40 procent af den unge kanal. Det sker med ønsket om at være med til at skabe, innovere og promovere digitale nyheder og podcast

Ifølge koncernchef og udgiver for Berlingske Media, Anders Krab-Johansen, skaber det nye medejerskab grobund for at lave kvalitetsindhold til unge.

»Vi kan se talenter, der folder sig ud hos LOUD, og det vil vi gerne understøtte. Berlingske Media er optaget af lyd og podcast, og her udvikler LOUD nogle særlige kompetencer i forhold til unge, som er vigtige for uafhængige medier,« siger han.

Berlingske så vel som andre medier har gennem længere tid af kanalens korte levetid beskrevet, hvordan LOUD har været hårdt udfordrede på lyttertallene. Det har de været, fordi de ret beset ikke har haft nogen ifølge Kantar Gallups målinger af lyttertal.

Det er også tilfældet ved seneste måling for uge 39, hvor Radio LOUD ligger i bunden af listen med runde 0,0 lyttere i målgruppen 15-50 år.

Radio Loud har eksisteret i et halvt år, og ligesiden kanalens fødsel har projektet befundet sig i strid modvind. Det blev ikke mindre udtalt, da de vandt sendetilladelsen over den meget populære Radio24syv i slutningen af sidste år.

Mange mente at ansøgningsprocessen for DAB-udbuddet dengang var uskøn.

Men Radio LOUD stod som vinder, da Radio- og TV-nævnet 22. oktober besluttede, at sendetilladelsen skulle tildeles Kulturradio Danmark A/S, som driver LOUD. Ifølge nævnet scorede Radio LOUD flere point på sin økonomiske plan såvel som på de såkaldte »skønhedskriterier« for kvalitet og realisme i planerne for drift og programindhold.

Ifølge aftalen indtræder Berlingske Media i Kulturradio Danmark A/s, selskabet bag LOUD, den 1. november. Radio- og tv-nævnet er orienteret om samarbejdet, og nævnets vurdering af aftalen afventes.

Artiklen opdateres...