Det er nu fem måneder siden, at den nye radiokanal Radio Loud gik i luften for første gang. Planen var at producere radio til unge lyttere, og med 260 millioner kroner i offentlig støtte og store samarbejdspartnere var radioen klar til at sparke benene væk under Danmark.
Radioen fik også massiv omtale i medierne på grund af den omdiskuterede kamp mellem Radio24syv og Radio Loud om en nyoprettet DAB-kanal, men det lader ikke til, at al omtale er god omtale, for lyttertallet er stadig på nul.
I juni måned sagde kulturminister Joy Mogensen (S), at hun var »utroligt skuffet« over det, som Radio Loud har præsteret, i forhold til det, som de havde lovet. Kulturministerens kommentar blev afvist af radioens samarbejdspartnere, der fortalte Berlingske, at det var alt for tidligt at erklære Radio Loud for mislykket efter kun to måneder.
Det er klart, at vi er bekymrede over, at indholdet ikke er nået bredere igennem fra Loud. Det kan man da ikke være tilfreds med.Jacob Frische, chef for Nationalmuseets mediehus
Men nu, tre måneder senere, hagler kritikken fortsat ned over radioen, og store danske kulturinstitutioner som Nationalmuseet, Roskilde Festival, Enigma og Vega, der har leveret programmer til radiokanalen, begynder også at bekymre sig for det ikkeeksisterende lyttertal.
»Det er klart, at vi er bekymrede over, at indholdet ikke er nået bredere igennem fra Loud. Det kan man da ikke være tilfreds med. Og det skal der gøres noget ved«, siger Jacob Frische, der er chef for Nationalmuseets mediehus, til Politiken.
Kritikken lyder blandt andet på, at Radio Loud er for svag på sociale medier, hvor deres målgruppe befinder sig, og at der er mangel på studieværter, som lytterne genkender.
Mens samarbejdspartnere som Vega og Roskilde Festival mener, at man må væbne sig med tålmodighed, er andre mere opmærksomme på radioens dårlige opstart.
»Jeg er bekymret over, at tallene ikke flytter sig. Og det har jeg opmærksomhed på,« siger Jane Sandberg, direktør på museet Enigma, til Politiken.
Direktør på Radio Loud Ann Lykke Davidsen fortæller, at man er opmærksom på problemet og i fuld gang med ændringer på sociale medier og ser på valget af studieværter.