Anne Sophia Hermansen: Grov misforståelse? Dybt misvisende? Nej, vi gengav Joy Mogensens egne ord, godkendt af hendes eget ministerium

Kulturminister Joy Mogensen er selvforskyldt havnet i en værre politisk suppedas. Alligevel turnerer hun rundt med en fortælling om, at det er Berlingskes skyld. Det kalder på et modsvar.

 
Joy Mogensen udtaler ved et samråd i Folketingets Kulturudvalg, at Berlingske har bragt en artikel med hende, der har en dybt »dybt misvisende« overskrift. Video: Folketingets TV, redigering: Ida Meesenburg Fold sammen
Læs mere

Alene i denne uge har Joy Mogensen beklikket Berlingske i både Information, på TV 2 News og under samrådet i Folketingets Kulturudvalg. Det drejer sig om det interview, som Berlingske bragte med kulturministeren 25. marts, hvor hun fastslog, at:

»Det er ligesom i Maslows behovspyramide. Hvis ikke gaderne er trygge, kan man heller ikke have et blomstrende kulturliv, eller for den sags skyld hvis mennesker ligger og dør. Folk mangler værnemidler på hospitalerne, og jeg ville selv opfatte det som upassende, at jeg stod og talte om kultur lige nu.«

Det sagde Joy Mogensen til citat i interviewet, der blev sendt til citattjek og godkendelse i Kulturministeriet, før Berlingske publicerede artiklen.

»Grov misforståelse? Dybt misvisende? Ukorrekt overskrift? Nej, vi gengav Joy Mogensens egne ord, godkendt af hendes eget ministerium.«


Alligevel får hun på samrådet i Folketingets Kulturudvalg kaldt overskriften for »dybt misvisende«, og hun siger blandt andet:

»I kan gentage den Berlingske-overskrift, til I bliver grønne i hovedet, men det gør den ikke mere rigtig.« (Cirka en time og 36 minutter inde i samrådet).

Forinden havde Joy Mogensen sagt til Information:

»Jeg kan ikke sige andet, end at det (Berlingske-artiklen, red.) var en bevidst og i min verden meget grov misforståelse af, hvad jeg sagde og gjorde. Det har gjort meget ondt, for det er ikke den, jeg er.«

Dernæst anfægtede hun artiklen i et interview på TV 2 News tirsdag aften.

Grov misforståelse? Dybt misvisende? Ukorrekt overskrift? Nej, vi gengav Joy Mogensens egne ord, godkendt af hendes eget ministerium. Jeg har en e-mail, hvori det står.

Ikke enestående

Hendes udtalelse er heller ikke taget ud af nogen kontekst. Lad os gå fire måneder tilbage i tiden:

Regeringen vælger efter nedlukningen 11. marts en strategi, hvor de henviser kulturlivet til de samme hjælpepakker som resten af erhvervslivet. Den laver ikke, som de gør i for eksempel Norge, Sverige og Tyskland, særskilte kulturhjælpepakker, og der opstår hurtigt desperation hos de indtægtsløse kulturinstitutioner, freelancere mv., som viser sig at være utilstrækkeligt dækket af Erhvervs- og Finansministeriets pakker. Berlingskes kulturredaktion interviewer en række kilder i kulturlivet, der står i en umådeligt svær situation, herunder Louisianas direktør, Poul Erik Tøjner, Thomas Bloch Ravn fra Den Gamle By og musicalproducenten Jesper Winge Leisner.

Det er på ryggen af kulturlivets nødråb, at vi 25. marts får et kort telefoninterview med Joy Mogensen. Her fastholder ministeren regeringens linje, der bedst kan betegnes som arbejderistisk og går ud på, at kulturlivet må stille sig op i køen som alle andre.

Ministeriet godkendte tekst

Ministeriet beder om at få citater til godkendelse og modtager den fulde tekst, som jo udelukkende består af spørgsmål og svar. Ministeren vender hurtigt tilbage med nogle få indvendinger, som Berlingske imødekommer. Den overskrift, som artiklen efterfølgende udstyres og publiceres med, er et udsnit af et citat, som Joy Mogensen altså selv har godkendt.

Det er vores klare opfattelse, at overskriften er dækkende for kulturministerens budskab, nemlig at kultursektoren indgår i en rangorden, hvor ministeren afviser særskilte støttepakker og opfatter det som »upassende« at give målrettet, retorisk opbakning på regeringens pressemøder. Kulturministeren afviser at stille sig frem i rampelyset, så længe der ligger coronaramte folk på hospitalerne, og understreger endda, at »det er en samfundskrise, ikke en kulturkrise«.

Dagen efter at artiklen bringes, laver kulturministeren så et Facebook-opslag, hvor hun undsiger overskriften og modsiger det, hun er citeret for i artiklen. Jeg skriver som kulturredaktør en lang kommentar i hendes kommentarspor – den ignoreres.

Pludselig om lørdagen – efter massiv kritik – lægger Joy Mogensen så op til forhandlinger om særskilte hjælpepakker til det nødlidende kulturliv og indkalder til et pressemøde. Nu er det ikke »upassende« længere.

»Det er langt over grænsen, at en minister trækker et medie igennem sølet for et citat, hendes eget ministerium har godkendt.«


Dernæst følger et tumultarisk forhandlingsforløb om hjælpepakker til kultur- og mediebranchen. Berlingske bringer blandt andet historien om, at kulturordførerne forlanger forhandlingerne flyttet til Erhvervs- og Finansministeriet, fordi de har mistet tilliden til, at Joy Mogensen har de politiske muskler til at hjælpe kulturlivet igennem krisen. Meldingen fra ordførerne, også regeringens støttepartier, er, at Joy Mogensen agerer for langsomt, uden beslutningskraft og uden blik for de særlige konstruktioner, som kulturinstitutionerne og kultursektorens ansatte arbejder under.

Redelig behandling

Vi spoler nu frem til denne uge, hvor Joy Mogensen i kølvandet på sin næse efter tirsdagens samråd er ude i det, der ligner et forsøg på at redefinere sig selv og sin politik. Her hævder hun igen og igen, at den pågældende artikel skabte et falsk billede af, hvad hun reelt foretog sig i de kritiske dage.

Kritikken af Berlingske er nu blevet til en del af den fortælling, som Joy Mogensen bruger som løftestang til undslippe den politiske suppedas, hun befinder sig i, mener Anne Sophia Hermansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Berlingskes opfattelse er, at kulturminister Joy Mogensen har fået en endda meget redelig behandling. Det er langt over grænsen, at en minister trækker et medie igennem sølet for et citat, hendes eget ministerium har godkendt.

Hun er heller ikke blevet fremstillet forkert af Berlingske, men tværtimod som den, hun var under coronakrisen: en minister, der midt i en historisk krise hverken havde viljen eller evnerne til at kæmpe for sit ansvarsområde, og som ikke formåede at komme kulturlivet effektivt til undsætning. Hverken økonomisk eller retorisk.

Kritikken af Berlingske er nu blevet til en del af den fortælling, som Joy Mogensen bruger som løftestang til at undslippe den politiske suppedas, hun befinder sig i. Men at hun på rekordtid er gået fra populær bydronning til udskældt minister, kan hun ikke klandre Berlingske for.

Det må hun selv tage ansvaret for.

At Danmark fortjener en stærk kulturminister, blev understreget under coronakrisen. Vi så, at var det ikke for litteraturen, besøg på virtuelle museer, »Tiger King« på Netflix og »Fællessang på DR«, var vi alle gået fra forstanden. Men vi så desværre også, at mange kunstnere blev truet på deres levebrød, ligesom væsentlige kulturinstitutioner fik slået et alvorligt hul i kassen. Joy Mogensen har stadig en chance for at være en kulturminister, der oprigtigt kerer sig om dansk kulturliv – og det tror jeg faktisk, at hun gør – men det kræver, at hun dropper søforklaringerne og kaster sig ind i kampen for det område, der har mest betydning for vores oplevelse af identitet, skønhed, lykke og meningsfuldhed.

Vi får se, om det er muligt til efteråret. Det håber jeg.

LÆS MERE