Adam Price: »Flere har snakket om, at vi har en krystalkugle. Gu' har vi ej. Vi har bare været heldige«

Nogle politiske områder har udviklet sig så meget gennem skriveprocessen af den nye sæson af »Borgen«, at det har krævet omskrivninger lige til det sidste. Nu er hitserien tilbage. Vi mødte hovedforfatteren, Adam Price.

»Borgen« har et overordnet sigte om at beskrive menneskets relation til magt, siger Adam Price. »Som minister er man omgivet af folk – ministersekretærer, assistenter, særlige rådgivere – som gør alting for en, også private ting. Men det fjerner dig jo også fra virkeligheden. Man lever et liv, der er så anderledes end vælgernes, også selvom de danske toppolitikere er meget tættere på vælgernes hverdag end så mange andre steder.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når Adam Price ser politikere tone frem, er der særligt én ting, han lægger mærke til.

Det er helt tydeligt, at han følger meget med. Det er svært at forestille sig andet, når han har været hovedforfatter på nu fire sæsoner af hitserien »Borgen«, som spejler sig i virkelighedens Christiansborg. Og »som så mange andre«, siger han, har han fulgt med fra start til slut i enkeltsager som Inger Støjbergs, som Morten Messerschmidts og som den, der har udspillet sig i Minkkommissionen.

Men der er noget andet, der er langt mere interessant:

»Jeg følger rigtig meget med i den politiske retorik. Jeg følger politikerne på Instagram og hører, hvad de siger i interviews eller for eksempel i DRs »Debatten«. Der er kommet nye fortællelag til serien, fordi sociale medier konstant påvirker politikerne og et embedsmandslag, som er blevet mere markant. Politikerne er blevet meget taktiske i deres brug af sociale medier,« siger Adam Price.

»Da jeg startede med at skrive serien for 15 år siden, var der ikke millioner af danskere på sociale medier. Men det er der nu. Og her vil politikerne gerne vise det private menneske ved siden af den professionelle virkelighed, som smelter sammen, og som samtidig er ganske forskellige.«

»Borgen« forlod skærmen i 2013, og helt frem til 2020 troede danskerne, at det var slut med serien, der endte med at blive en kæmpe succes i Danmark og internationalt.

Den fjerde sæson er produceret af SAM Productions, som Adam Price har startet med producer Meta Louise Foldager Sørensen og manuskriptforfatter Søren Sveistrup i samarbejde med DR og Netflix. Emilie Lebech Kaae og Maja Juul er medforfattere, og Per Fly, der har stået bag »Taxa«, »Arven« og »Bedrag«, er den nye sæsons konceptuerende instruktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Mere end én million danskere fulgte med, da Borgens første tre sæsoner rullede over skærmen. Den fjerde sæson, der får premiere på DR på søndag, kan ses på Netflix i over 190 lande, når alle afsnit har været vist på DR.

For den politisk interesserede har der været nok at lade sig inspirere af siden seneste afsnit.

Der har været snak om den demokratiske samtale under pres, om »amerikanske tilstande« i dansk politik, om makrelmadder, om magtfuldkommenhed hos regeringen, om slettede sms’er og om, at det er alt for svært for journalisterne og derfor også danskerne at få indblik i de store beslutninger, der træffes på Christiansborg.

At embedsværket derudover har været i front, måske som aldrig før, og ikke længere bare er 'grå eminencer' i baggrunden, er heller ikke noget, der er gået ubemærket hen i forfatterrummet. Faktisk har udviklingen på visse politikområder krævet omskrivninger i serien lige til det sidste.

»På det seneste har vi haft meget markante sager, hvor embedsværket er blevet bragt helt frem på forreste række. Uden at afsløre for meget er det også derfor, vi forsøger at dykke ned i relationen mellem politikere – ikke mindst ministre – deres ministerier og hele embedsværket,« siger han.

»Serien lader sig jo inspirere af den politiske virkelighed, vi lever i. Men det er vigtigt at understrege, at vi aldrig ville bruge noget 1:1 uden filter – det er dramatikken, der sætter dagsordenen. Vi laver ikke nyheder, men fiktion.«

Allerede i første afsnit bliver det tydeligt, at sociale medier kommer til at spille en rolle over hele sæsonen. Det var helt oplagt, siger Adam Price. »Instagram bliver et udstillingsvindue til din dejlige, almindelige hverdag. Og det kan være mere eller mindre iscenesat. Mange har nok en fornemmelse af, at det er det. Jeg skal ikke kunne sige, om det er rigtigt, men der er ikke nogen tvivl om, at det bruges taktisk.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Den nye sæson tager udgangspunkt i en konflikt, der opstår både nationalt og internationalt, efter det kommer frem, at man har gjort et stort, nyt oliefund i Grønland. Vi møder tidligere statsminister Birgitte Nyborg som ny udenrigsminister i en relativt ny regering og i en sag, der ligesom nogle af de andre elementer i serien også tager udgangspunkt i virkeligheden, efter Adam Price blev gjort opmærksom på et hul i den nuværende selvstyrelov.

Og selvom en lignende situation ikke er opstået i virkelighedens verden, er det ikke første gang, at »Borgen« bringer plausible scenarier i spil.

Det har flere gange rejst spørgsmålet, om Borgen mimer virkeligheden, eller om virkeligheden mimer Borgen.

Adam Price er ikke i tvivl.

En FE-sag og »Moderaterne«

Det er langtfra første gang, han får spørgsmålet om, hvor inspirationen til »Borgen« kommer fra.

Serien er blevet omtalt i så godt som alle danske medier, i The Guardian, BBC og The New York Times. Adam Price selv blev inviteret til Chile for at tale om dansk demokrati, da serien havde sit seneste rerun i Sydamerika.

»»Borgen« har fungeret som et visitkort for den skandinaviske model ude i verden. Og det har været helt vildt at opleve al den opmærksomhed, vi har fået på baggrund af vores lille serie. Det kan man kun være taknemmelig,« siger han.

Men selvom han er blevet spurgt mange gange, fortæller han med iver og med mange ord om både de gamle sæsoner og den nye. Stiftelsen af Ny Alliance var stor inspiration for tredje sæson. Inspirationen denne gang kom fra »den gamle sten i skoen, som det ofte er meget følelsesladet at tale om«: Forholdet mellem Danmark og Grønland. Fra selvstyrelovens paragraf 10, som Adam Price så et muligt plot i.

»Paragraffen forholder sig til spørgsmålet om fordeling af indtægter fra råstofudvinding i Grønland mellem Danmark og selvstyret, men beskriver kun det forhold, der ville skulle forhandles. I princippet kunne man sige, at hvis vi arver noget meget værdifuldt sammen med Grønland, foreligger der ikke noget testamente. Og den situation synes jeg jo er utroligt interessant,« siger Adam Price.

Situationen er vel at mærke fiktiv, og »Borgen« er selvsagt et fiktivt, politisk drama.

Den nye sæson af »Borgen« har mere karakter af et værk end de første sæsoner, fortæller Adam Price. Sidse Babett Knudsen (på billedet) er tilbage i rollen som Birgitte Nyborg. Fremfor at gå ned i en ny, politisk sag i hvert afsnit tager hele fjerde sæson udgangspunkt i en storpolitisk situation i Grønland. Og så er der kommet langt flere fortællelag. »Men jeg håber, når man ser serien, at man stadig har følelsen af, at det er Borgen« Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Mike Kollöffel/DR.

Men tag for eksempel et afsnit fra første sæson, hvor erhvervslivet og regeringen går i spåner, fordi det kommer på tale, at der skal være kønskvoter i bestyrelsen. Kort efter tredje sæson fik Danmark sin første kvindelige statsminister.

Noget, som Adam Price gentagne gange blankt har afvist at tage æren for.

»Det gav »Borgen« et rygstød, fordi flere har snakket om, at vi har en krystalkugle. Gu' har vi ej. Vi har bare været heldige, og så interesserer vi os jo for politik og har kigget på sager, som lå og ulmede og havde en størrelse, hvor vi fandt dem ‘langtidsholdbare’,” siger han.

At nogle sager bagefter er »eksploderet«, havde holdet bag ikke forudset.

»Vi skal jo skabe fiktion, som eksisterer på fiktionens egne præmisser, og så har vi været heldige – og i øvrigt glade for – at det er blevet taget så godt imod, og at det for enkeltsagers vedkommende har lignet, at vi har mimet virkeligheden. Eller i virkeligheden – og det er jo det allerbedste – at det har set ud, som om virkeligheden har mimet os. Der må jeg bare sige tak eller nive mig selv i armen, når det sker,« siger han.

Nogle af scenerne fra eller præmisserne for »Borgen« virker dog som mere end blot heldige tilfælde.

»»Borgen« har fungeret som et visitkort for den skandinaviske model ude i verden. Og det har været helt vildt at opleve al den opmærksomhed, vi har fået på baggrund af vores lille serie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Da tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen døbte sit nye parti Moderaterne, faldt det flere for brystet, at navnet mindede meget om Birgittes Nyborgs De moderate.

Et andet eksempel: I første sæson tager et helt afsnit udgangspunkt i en whistleblower fra Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), der fortæller om et hemmeligt dansk-amerikansk samarbejde, hvor CIA-fanger transporteres via Thule Air Base på Grønland. I virkelighedens verden har flere medier på baggrund af anonyme kilder beskrevet et hemmeligt kabelsamarbejde med den amerikanske sikkerhedstjeneste.

»Jeg vil nok mene, at langt de fleste har været tilfælde. Men det har været tilfælde, som i den grad også har været med til at tjene seriens bedste,« siger Adam Price.

»Og så synes jeg synes jo stadig, at Løkke skulle have valgt De moderate og sendt en royalty-check,« griner han.

Insidere på Slotsholmen

Nok er det virkeligheden, der ofte har mimet »Borgen« – men at gøre serien virkelighedsnær beror i høj grad på kilder, der begår sig på Slotsholmen eller omkring den.

Hvordan skulle forfatterne ellers kunne beskrive, hvordan en ministers hverdag ser ud? Hvordan politiske aftaler bliver lavet? Hvilke interne stridigheder der kan være?

De spørgsmål er måske endnu mere aktuelle nu end i de første sæsoner, fordi embedsværket nu kommer under endnu større lup – også i serien.

»Vi haft adgang til mange eksperter, som har stillet sig til rådighed. Vi møder stor beredvillighed, især efter de seneste sæsoner er blevet så succesfulde. Uden navns nævnelse har vi talt med tidligere ministre og nuværende folk i Folketinget, og selv begynder jeg også at være relativt meget hjemme i den politiske retorik, fordi jeg følger så meget med som overhovedet muligt,« siger Adam Price.

»Pludselig kom der systemskifte og en grønlandsk valgkamp, og der ville jeg gerne have, at vi var nogenlunde opdaterede, selvom vi ikke beskriver en 1:1-virkelighed. I og med der kom markante og anderledes synspunkter frem, ville det være synd, at de ikke repræsenterede universet, så det har jeg prøvet at gøre,« siger Adam Price. På billedet ses Mikkel Boe Følsgaard i rollen som Birgitte Nyholms souschef, Asger Holm Kirkegaard, på Grønland. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Mike Kollöffel/DR.

»I denne sæson har både Udenrigsministeriet og mange fageksperter været meget behjælpelige, så skuespillerne har kunnet undersøge, hvordan lingoen er, og hvordan man agerer, og hvordan en realistisk hverdag er. Og så er det klart, at vi er nødt til både at forenkle og sætte ting på spidsen. Det er drama. Vi fortæller ikke om den kedelige onsdag, hvor der ikke skete noget.«

Men de enkelte karakterer er ikke taget direkte fra virkeligheden, uddyber han. De lægger øre til virkeligheden, følger naturligvis de store sager, tendenser – måden, politikere kommunikerer med journalister på, sociale medier, skriftlige svar, »ingen kommentarer«, som sammensættes til karakterer og bliver kommenteret i det fiktive univers – præcis som serien har kommenteret andre tendenser før.

»Jeg er jo barn af en tid, hvor en minister meget sjældent svarede »Jeg ønsker ikke at udtale mig«. Det giver en demokratisk kvababbelse, når man hører det. Det er nogle gange vildt, når man hører en politiker, måske ligefrem en minister, som for eksempel ikke ønsker at udtale sig i en sag. Man tænker »ah, hvad? Det er sgu da dit ansvar. Du skal jo svare, når vi spørger dig. Det er dit job«,« siger han.

»Men selvfølgelig skal man samtidig også spørge, om der ikke også er mange flere spørgsmål til ministrene i vores tid. Var antallet af henvendelser fra journalister for 20 år siden væsentligt færre, og er det derfor en nødvendighed, at man siger »kan ikke«, »vil ikke«? Uanset hvad er det vores virkelighed nu, og det går vi i den grad ind i i denne her nye sæson.«

Især, siger han, har han lagt mærke til diskussionerne om den lukkede kommunikation, når det kommer til aktindsigter og journalisters adgang til politikerne. Hvad kan der søges i, og er det både mails og sms’er, siger han lunefuldt.

»Lur mig, om der ikke også er nogen, der taler om det i »Borgen«. Nu må vi se.«

Intet, »Borgen« ikke kan tillade sig

Da de første sæsoner rullede over skærmen, var det også med Adam Price som hovedforfatter, men med DR Drama som producent.

Serien blev »beskyldt« for at være et politiseret projekt, der ønskede at glorificere politik over midten.

»Jeg synes, rent dramatisk, at det var mest interessant at tage udgangspunkt i en politiker, der står i midten af dansk politik, fordi de brede forlig, vi hviler på, er hen over midten. Og bagefter viste det sig, at »Borgen« ikke havde flyttet nogen i deres politiske ståsted, men øgede kerneseerens interesse for det politiske spil,« siger han med henvisning til en undersøgelse, som Copenhagen Business School lavede efter de første sæsoner.

»Skal vi ikke have tillid til, at seerne rent faktisk godt kan se forskel på nyhederne og »Borgen«? Sammenkoblingen gør måske, at du næste gang, du ser nyheder, tænker »sjovt, det minder lidt om det«. Men det betyder ikke, at du pludselig vil stemme på Birgitte Nyborg, men i stedet kommer til at stemme på Moderaterne.«

Der er ikke aktuelle planer om en femte sæson, siger Adam Price. »Men vi har virkelig haft det sjovt med at lave den nye sæson og løfte serien ind i moderne tider, så vejen er da beredt for, at man kan gøre noget i fremtiden. Det er næsten blevet en løbende fortælling om magt, det er blevet en lifestory. Men lad os se, hvad der sker.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Men hvis dét ikke er seriens budskab, hvad er det så, politikerne skal lære? Hvad er det, seerne skal lære?

»Det er ikke et moralsk-filosofisk værk, vi har lavet. Serien er i bund og grund en serie med udgangspunkt i den politiske verden, som fortæller om, hvad magt gør ved mennesker. Derudover har vi oplevet, at »Borgen« også har fungeret som en folkeoplysende fortælling om vores demokrati, men det primære vil altid være at skabe historier, der forhåbentlig griber folk om hjertet, fordi de kan identificere sig med seriens karakterer.«

Men har du tænkt over et ansvar i forhold til at forme folks opfattelse af Slotsholmen? Folk, der ser den, vil formentlig tænke »ah, det er sådan, det fungerer.«

»Ja og nej. Det er jo en tv-serie, der foregår i en parallel virkelighed. Det er en fiktionsverden, og der skal man jo ikke føle, at virkeligheden begynder at stramme – for det er jo fiktion. Jeg føler ikke, der er noget, vi ikke kan tillade os i »Borgen«. Men i og med, at vi jo samtidig ønsker at reflektere over et samfund, som rent faktisk eksisterer, så skal serien jo være et resonansrum, som har noget realisme over sig. Og der føler jeg et stort ansvar for, at vores research er meget grundig.«

Måske, måske ikke, er det sidste sæson. Adam Price ved det ikke endnu.

Men helt modsat, hvad han var blevet stillet i vente, da han begyndte at skrive »Borgen«, ved han nu, at serien er ventet, både i Danmark og i mange andre lande.

Han ved med andre ord, at det går »globalt«. Lige om lidt.