Relancering af varemærket Pandora er netop påbegyndt, og selskabets fremtid bestemmes af succes eller fiasko for denne storstilede satsning. Der er tale om en salgsoffensiv og andet trin i ledelsens indsats for at opnå en turnaround. Første trin var Programme NOW, der blev sat i værk for at standse fejlsatsninger, udvise ny realisme hos ledelsen og nedbringe udgifterne. Disse tiltag ser ud til at give resultat.
Alvoren i Pandoras problemer ses vel tydeligst af en nedskæring på 15 pct. i bemandingen i produktionen, som udføres i Thailand. Der er nu 11.500 ansatte, men Pandora har samlet 26.000 medarbejdere, idet størstedelen er placeret i butikkerne. Det viser ændringen af selskabets struktur mod integration af detailsalget. Denne indadrettede satsning i sin egen varekæde betyder en forandring væk fra den imponerende dynamik, som udfoldede sig frem til børsnoteringen i 2010. Der er nemlig elastik i salg via eksterne forhandlere, og risikoen er mindre end ved selv at drive en tung detailkæde. Ledelsen var så overbevist om egen dygtighed, at de anså det for fordelagtigt at ekspandere ind i salgskæden frem mod forbrugeren. Sidste forsøg på vækst via flere butikker brasede sammen på rekordtid i 2018, og så blev der trukket i nødbremsen.


