Storbank rakker Pandora ned: Har brug for en »revolution« for at vende biksen

RBC Capital Markets skærer i både kursmål og anbefaling på Pandora-aktien og er nu det mest pessimistiske investeringshus, når det gælder det danske smykkefirma.

PANDORA-RESULTS/
Pandora skal genopfinde sig selv, mener de kritiske analytikere fra RBC Capital Markets. Arkivfoto: Reuters/Benoit Tessier/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det er ikke pæne ord, den Canadiske storbank RBC Capital Markets har til Pandora i dag.

Fra faldende kundetrafik over fejlslåen distribution til en mislykket prisstruktur så rakker RBC den danske smykkevirksomhed ned og skærer både i Pandoras kursmål og aktieanbefaling. RBC's nye kursmål på 230 kroner - reduceret fra 450 kroner - indikerer, at aktien kan falde cirka 18 pct. fra onsdagens kurs omkring 280 kroner. Kursmålet er det laveste blandt analytikere, der dækker aktien. Det næstlaveste kommer fra Jyske Bank med 300 kroner.

Selskab Kurs Ændr. %

Samtidig nedjusterer RBC sin Pandora-anbefaling til »underperform« fra »sector perform,« svarende til en nedgradering fra neutral anbefaling.til en salgsanbefaling.

»Pandoras egenkapital forbliver udfordret, og det er usandsynligt, at den forbedrer sig på den korte bane efter vores mening. Der er nogle lavthængende frugter indenfor de interne organisationsproblemer, som den nye ledelse burde kunne plukke (data, nøglepersoner, ansvarlighed, kunderelationer), men at få vendt virksomheden til at give vækst på toplinien vil være en større udfordring på grund af faldende kundetrafik, overdistribution og en inkonsekvent prisstruktur,« skriver RBC-analytikerne i deres rapport.

RBC har satset stort på brugen af kunstig intelligens, også kaldet AI (artificial intelligence, red.), som analytisk investeringsværktøj, og systemet er også blevet taget i brug som afsæt for vurderingen af Pandora. På den baggrund er storbanken blandt andet er kommet frem, at smykkevirksomheden har for mange butikker i Storbritannien. Den canadiske investeringsbank rullede brugen af kunstig intelligens ud sidste år, hvor den brugte mekanismen til at gennemtrawle sociale medier for at finde ud af holdningen til Chipotles nye, store satsning - queso, en ny taco-ost. Kunderne hadede den nye ost, og AI-analysen af Tweets og Google-søgninger viste, at osten skadede Chipotles renommé. RBC skar efterfølgende i kursmålet. Aktien faldt 20 pct. i kølvandet på queso-sagen, men har siden rettet sig.

Tilbage hos Pandora vurderer RBC, at det ikke er nok med en evolution hos smykkevirksomheden, som snarere har brug for en revolution for at vende biksen. Siden sin top på omkring 1000 kroner i 2016 er aktien faldet stødt og har siden april sidste år fået barberet 60 pct. af sin værdi.

Nedturen er kommet, fordi nye produkter ikke har kunnet skabe den forventede vækst, samtidig med at detailmarkedet generelt har været presset. I sommer stoppede Anders Colding Friis som administrerende direktør i virksomheden efter en nedjustering, og der er stadig ikke fundet nogen ny topchef.

»En gennemførelse af 2022-strategien for at beskytte bundlinjen vil ikke stoppe faldet i kunder og salg efter vores mening, og der er brug for en mere revolutionerende tilgang. Vi mener, at man skal genoverveje produkter, priser og brandet,« skriver RBC analytikerne.

Pandora kommer med regnskab 5. februar, og forventes at fremlægge en ny strategi.