Fiats frieri til Renault gør aktionærerne 32 mia. kroner rigere

Udmeldingen om, at Fiat Chrysler vil fusionere med Renault, har »tændt et lille håb for de hårdt plagede investorer«. Aktierne for begge bilproducenter skyder i vejret mandag.

NORWAY-AUTOS/
Fiat vil gerne have en førende position inden for elbiler, og der skal fusionen med Renault hjælpe. Foto: ReutersAlister Doyle/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Bryllupper er ofte en dyr fornøjelse, men for ejerne af Fiat Chrysler og Renault har udsigterne til et ægteskab faktisk gjort dem væsentligt rigere.

Begge virksomheder er braget frem på børsen mandag, efter at Fiat Chrysler lagde fusionsplaner på bordet og foreslog at gå sammen med sin franske rival for at skabe verdens tredje største bilproducent. Tilsammen producerede de to selskaber 8,7 millioner biler sidste år, mere end både Hyundai og General Motors, men stadig overgået af verdens to største bilvirksomheder: Volkswagen og Toyota. Det potentielle ægteskab vil bringe bilmærker som Maserati, Alfa Romeo, Dacia, Lada, Renault, Fiat og Jeep under samme tag.

Aktierne for Fiat Chrysler hoppede 12 pct., mens Renault steg 15 pct., hvilket har øget deres markedsværdi med henholdsvis 2,04 mia. euro og 2,27 mia. euro. Det betyder, at aktionærerne tilsammen er blevet 4,31 mia. euro eller godt 32 mia. kroner rigere efter udmeldingen. Det hjalp også det europæiske Stoxx 600-bilindeks til at klatre 1,6 pct., den bedste sektor i hele regionen mandag.

Selskab Kurs Ændr. %

»Med denne fusion bliver der tændt et lille håb for de hårdt plagede investorer,« siger Lars Skovgaard Andersen, investeringsstrateg hos Danske Bank. »Sektoren er i gang med en kæmpe omstilling. Den prøver at lægge »Dieselgate« bag sig og elektrificere nye biler, og det er dyrt at genopfinde sig selv. Derfor er det vigtigt med en god partner, og med i denne fusion får Fiat en god partner, der også har eksponering til Japan gennem Nissan. Fiat Chrysler udnytter kun 50 pct. af sin kapacitet i Europa, så der er brug for konsolidering,« tilføjer han.

Renault og Nissan har haft et strategisk partnerskab siden 1999.

En bølge af udfordringer

En potentiel fusion mellem Fiat Chrysler og Renault kommer, som Lars Skovgaard påpeger, på et meget tiltrængt tidspunkt for den globale bilsektor. Verden over er branchen presset af en stigende efterspørgsel på elbiler og grønne teknologier, hvilket fører til dyre, men nødvendige investeringer i udvikling og forskning. Samtidig vinder nye forbrugsmønstre frem, som for eksempel delebiler, og det fører til faldende salg i nogle af verdens største markeder, inklusive USA, Kina og Europa. Oven i hatten er der bekymringer for, hvorvidt den amerikanske præsident Donald Trump vil indføre straftold på europæiske biler, når han er færdig med handelskrigen med Kina. Han har udsat beslutningen til efteråret.

Den såkaldte »Dieselgate«-skandale har også givet bilsektoren et blakket ry og skærpet fokus på at fremskynde udviklingen af mere miljøvenlige biler. Skandalen dækker over, da VW, Audi og Porsche blev taget i at bruge snydesoftware til at vildlede forbrugere og myndigheder i forhold til, hvor meget motorerne på millioner af dieselbiler sviner, når de kører på vejene.

»Det er en kamppresset industri, der i den grad er så langt ude af investorernes fokus, at den næsten er lige så forhadt som finans. Men jeg er optimistisk omkring sektoren, fordi jeg mener, at man er blevet alt for negativ omkring den. Jeg mener, at man underkender fagforeningers villighed til at acceptere nye tiltag. Det er ikke længere et spørgsmål om at få bedre forhold på dit job. Nu handler det om overhovedet at have et job,« siger Lars Skovgaard.

Tilbage i plus

Inden mandagens store aktieoptur var både Fiat og Renault blandt årets dårligste aktier i Europa. Ved fredagens lukkekurs var de begge faldet godt otte pct. siden nytår. Til sammenligning var det brede, paneuropæiske Stoxx 600-indeks oppe med 11 pct. Med kursstigninger mandag har de to bilproducenter altså formået at svinge sig tilbage i positivt territorium for 2019.

Fiat og Renault forventer, at de kan spare mere end fem mia. euro om året i synergieffekter ved at gå sammen om at tackle branchens udfordringer. De forventer også, at de som en større og stærkere producent kan blive en førende spiller inden for nye teknologier, herunder el- og selvkørende biler.

Før at en eventuel fusion går igennem, skal aftalen godkendes af de europæiske konkurrencemyndigheder og den franske regering, der med en 15 pct. ejerandel i Renault er bilproducentens største aktionær. De franske myndigheder har før stejlet over virksomhedsbeslutninger, der potentielt fører til jobnedskæringer, så en endelig sammensmeltning er langtfra sikker.