STG ramt af amerikansk rygestop

Det amerikanske marked har vist sig en smule svagere i de første seks måneder af det igangværende regnskabsår, men i det store hele kører forretningen fuldstændig som planlagt hos Scandinavian Tobacco Group, STG.

Det fortæller selskabets administrerende direktør, Niels Frederiksen, i forbindelse med regnskabet for andet kvartal, der er offentliggjort torsdag morgen.

»Vi synes, vi leverer tilfredsstillende i andet kvartal. Vi har vækst i vores organiske EBITDA på mere end 5 pct., som er i overensstemmelse med guidance, og vi leverer et flot cashflow. Så først og fremmest er vil tilfredse med, at Fueling the Growth-programmet virker,« siger topchefen.

Den organiske omsætningsvækst faldt med 0,9 pct. i andet kvartal - blandt andet foranlediget af negativ organisk nettoomsætning i områderne North America Branded, Region Machine-Made Cigars og Region Smoking Tobacco og Accessories.

»Der er ikke nogen tvivl om, at vi ser noget "softness" i det amerikanske marked - især for håndrullede cigarer. Men nogle gange har vi dele af forretningen, som går bedre, mens andre går dårligere, og i år er vi lidt svagere i den amerikanske del af forretningen, men samlet set fastholder vi guidance, så vi navigerer os igennem denne "softness",« siger Niels Frederiksen.

Han forklarer, at STG i årets første seks måneder på det amerikanske marked blandt andet har været påvirket af dårligt vejr.

»Det betyder stadig noget i en kategori, hvor rygerestriktioner gør, at mange folk skal ryge udenfor,« forklarer han.

Derudover har man STG inden for onlinekategorien kunnet observere lagerreduktioner, hvilket har påvirket salget.

»Vi forventer egentlig, at hele 2019 vil være lidt svagt på det håndrullede marked i USA, og det forbereder vi os på, men det er ikke noget, der påvirker vores guidance eller styrken af vores cashflow,« understreger Niels Frederiksen.

Han tilføjer, at STG nu har identificeret tre nye butikker, som selskabet planlægger at åbne i starten af 2020 i USA. Det drejer sig om en butik i Texas og to i Florida, hvilket vil bringe antallet af butikker i USA op til syv.

FRANSK BEDRING OG FART PÅ FUELING THE GROWTH-PROGRAM

 

STG kunne i andet kvartal notere sig en »pæn præstation« i sine europæiske markeder.

»Vi har ikke specielle investeringer på de europæiske markeder, men vores store kategorier, som er maskinfremstillede cigarer og rulletobak, er ret stabile, og vi har haft meget fokus på at implementere Fueling the Growth, som betyder, at vi har øget vores marginer på tværs af begge divisioner,« siger direktøren.

Fueling the Growth-programmet blev igangsat i oktober 2018, og første skridt i programmet var at ændre og tilpasse organisationen. STG forventer, at programmet samlet set vil bidrage med 250 mio. kr. årligt i effektiviseringer ved udgangen af 2021.

Topchefen ønsker ikke at satte tal på, hvordan de allerede gennemførte effektiviseringer påvirker indeværende år.

»Vi offentliggør ikke de konkrete tal for de enkelte år, men som vi har sagt, kan man se, at vores indtjening er stigende til trods for at vores toplinje ikke er så stærk, og det er udtryk for, at programmet fungerer som tiltænkt,« siger Niels Frederiksen.

Særligt i Frankrig har STG kunnet notere sig bedring, og det skyldes, at selskabet har investeret i sin produktportefølje i de segmenter, hvor man før stod svagere.

»Historien i Frankrig er, at de har gennemført en række aggressive afgiftsstigninger, og det har betydet, at forbrugerne har flyttet sig fra de mainstream og dyre mærker, hvor vi var meget stærke, og ned i value for money-segmentet, og der har vi måttet lancere en række nye produkter i det segment,« siger Niels Frederiksen.

I juli annoncerede STG, at selskabet havde erhvervet sig en række varemærker fra Dunhill Tobacco Company. Målet er at styrke selskabets position i kategorien »dyre pibetobakker,« og det er planen at lancere de nyerhvervede designs under selskabets eget pibemærke i løbet af fjerde kvartal, lyder det fra direktøren.

STG's samlede omsætning for årets andet kvartal lød på 1818 mio. kr. mod 1780 mio. kr. i samme periode i 2018, mens den organiske vækst blev opgjort til minus 0,9 pct.

Mens den organiske omsætning gik tilbage, kunne STG glæde sig over en fremgang i driftsresultatet før af- og nedskrivninger og særlige poster, EBITDA, til 398 mio. kr. fra 346 mio. kr. i andet kvartal 2018.

/ritzau/FINANS