Som »en tyv om natten« har coronakrisen efterladt taxichaufføren ved kantstenen: Christian har overvejet at sige stop

Taxibranchen øjnede lys for ende af tunnelen, da restriktionerne på restaurations- og nattelivet – branchens vigtigste indtægtskilde – blev lempet hen over sommeren. Men nu har en ny restriktion ramt de hårdt prøvede taxichauffører, der gennemgår den største krise i »mands minde«. 63-årige Christian Schou har overvejet, om det er på tide at vinke farvel til jobbet som taxichauffør. »Jeg kan ikke klare regninger sådan her. Det er ganske enkelt,« siger han.

Christian Schou er som taxichauffør hårdt ramt af coronakrisen, og han har da også overvejet, om det er på tide at skifte branche. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix

Det er en mørk og lidt kølig hverdagsaften i oktober. Med et coronavenligt plexiglas i ryggen sætter den 63-årige taxichauffør Christian Schou sig godt til rette i sædet og begiver sig ud på en nærmest sjælden tur i et menneskeforladt København.

Klokken er 19.41, og kun ganske få mennesker toner frem under gadelygterne på Kongens Nytorv. Christian Schou orienterer sig grundigt, selv om der kun er ganske få biler på vejene.

»Sådan er det stort set hver aften. Nu er værtshusene ikke engang lukket endnu, men hvis du kører forbi Rådhuspladsen eller Kongens Nytorv, er der nærmest flere vogne, end der er mennesker. Det er en surrealistisk følelse,« indskyder den erfarne chauffør, mens bilen ruller hen over asfalten.

Christian Schou er – som tusindvis af andre chauffører i Storkøbenhavn – blevet ramt af det, han selv betegner som et regulært »dødsstød«. Coronakrisen. En krise, der har sat en stopper for nærmest alt, hvad der hedder natteliv, turisme og kørsel til og fra lufthavnen.

Alle afgørende indtægtskilder for taxibranchen, og det mærker 63-årige Christian Schou hver eneste dag. Både økonomisk og mentalt.

»Det er svært, for det lægger først og fremmest et enormt økonomisk pres på mine skuldre, at min indtjening falder så markant fra den ene dag til den anden. Men det er også mentalt hårdt. Forestil dig, at du gik hjem fra arbejde hver dag og følte, at du havde gjort det rigtig dårligt. Det tager sgu meget af humøret,« fortæller han.

Natmanden i knæ

Taxibranchen har med andre ord ligget underdrejet, efter coronakrisen medførte et stop for nærmest al natteliv og flytrafik, og ifølge taxiselskabernes brancheorganisation Dansk PersonTransport er taxibranchens omsætning på nuværende tidspunkt halveret i forhold til 2019.

Og i modsætning til andre kriser kunne coronakrisen mærkes fra dag ét, fortæller vicedirektør i Dansk PersonTransport, Trine Wollenberg.

»Krisen er kommet som en tyv om natten, for mens finanskrisen var nemmere at tilpasse sig for vognmændene, har coronakrisen fjernet chaufførens omsætning fra den ene dag til den anden. Det er også derfor, at man ser en rigtig høj ledighed blandt taxichauffører, da vognmanden (arbejdsgiveren, red.) har valgt at opsige sine chauffører for selv at udføre arbejdet,« siger hun.

Trine Wollenberg peger først og fremmest på restriktionerne på restaurations- og nattelivet som den helt store synder, da reglerne har fjernet en markant del af taxibranchens indtægtsgrundlag. Det udmønter sig konkret ved, at folk ikke længere skal fragtes til og fra byen i samme grad, som de skulle inden krisen, fortæller Trine Wollenberg.

»Sagen er, at taxibranchen er en døgnforretning, der typisk har en dagmand og en natmand, som deler arbejdet imellem sig. Her er det ingen hemmelighed, at natmanden har været fuldstændig i knæ på grund af restriktionerne på nattelivet,« forklarer hun.

Optimisme slået ihjel

Der blev ellers tændt et spinkelt håb i taxibranchen, efter at regeringen lempede restriktionerne på restaurations- og nattelivet i august måned. Det betød nemlig, at barerne kunne holde åbent til kl. 2, og at flere begyndte at praje en vogn i de sene timer.

Men håbet blev kontant slukket af regeringen, der pålagde restaurationerne nye, landsdækkende restriktioner 17. september. Branchen blev dermed ramt af et nyt tilbageslag, der ifølge Dansk PersonTransport mindskede omsætningen med 87 procent fra den ene weekend til den anden – det er vel at mærke ud af en omsætning, der i forvejen er decimeret.

Branchen mærkede således restriktionerne med omgående virkning, og her er Dantaxi 4x48, Danmarks største taxiselskab, ingen undtagelse.

»Vi oplevede ellers, at markedet var i bedring over sommeren, men lige så snart myndighederne lukkede nattelivet ned igen, forsvandt halvdelen af det, vi havde bygget op. Så taxibranchen bliver ekstremt hårdt ramt, når regeringen indfører dag-til-dag-restriktioner,« siger Carsten Aastrup, der er administrerende direktør i Dantaxi 4x48.

Samme melding kommer fra konkurrenten Thomas R. B. Petersen, der er CEO i Cabonline Danmark, som står bag selskabet Taxi 4x27.

»Vi kunne se, at vores omsætning over sommeren var højere end forventet. Men den stigning blev afbrudt af et drastisk fald, efter regeringen indførte 22-restriktionen. Så i virkeligheden er vores situation ikke meget anderledes end restauranterne og barernes,« fortæller Thomas R. B. Petersen, der kalder coronakrisen for den værste krise i mands minde.

Ikke et øje

Tilbage i taxien er Christian Schou landet ved Terminal 2 i Københavns Lufthavn, hvor godt og vel 50 taxier holder parkeret som sild i en tønde. Men kunderne er udeblevet.

»Det er til at overskue. Der er ikke et øje. Absolut ingen,« konstaterer Christian Schou og peger på en enlig flyrejsende, som er faldet i søvn.

Bag taxichauffør Christian Schou holder godt og vel 50 taxier og venter på en kunde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix.

Lufthavnen er normalt et af de steder, hvor taxichaufførerne samler kunder op hver halve time. Men på grund af rejserestriktionerne går der nærmere fire timer, før man som taxichauffør får en kunde på krogen, fortæller Christian Schou, der kalder en tur til lufthavnen for det »rene lotteri«.

»Nogle chauffører kører herud i ren desperation, for måske er du heldig at få en tur, der redder dagen. Men du kan også risikere at få en kort tur til Dragør, og så arbejder du til en meget lav timeløn,« forklarer taxichaufføren, der ser dystert på sin egen fremtid som taxichauffør:

»Jeg har en god vognmand og chef, som holder hånden under os, men han må da overveje, om han skal fyre nogen af os. Og selv om jeg elsker mit job, er det lige før, at jeg håber på det,« siger han.

Bliver »kvalt«

Ifølge 3F er ledigheden blandt taxichauffører allerede steget fra 8,9 procent i marts til 24,3 procent i august, og hos brancheorganisationen og taxiselskaberne er man heller ikke i tvivl om, hvad der kommer til at ske, såfremt krisen fortsætter.

»Det vil betyde, at vi vil se flere taxiforretninger lukke, også nu hvor der ikke er nogen hjælpepakke til branchen længere. Derfor kommer flere til at lukke og opsige deres biler. Det er vi ret overbeviste om,« siger vicedirektør i Dansk PersonTransport, Trine Wollenberg.

Branchen har da også tilkendegivet et ønske om økonomisk kompensation, efter regeringen pålagde restaurationsbranchen nye restriktioner i september måned. Som udgangspunkt er det dog kun de erhverv, der er direkte ramt af restriktionerne, og underleverandørerne, som har krav på kompensation.

Og da taxibranchen ikke kan kategoriseres som en underleverandør, står taxiselskaberne uden økonomisk kompensation.

Derfor bør partierne på Christiansborg genoverveje den nuværende skelnen i hjælpepakken, hvis de ønsker, at der skal være en taxibranche i Danmark efter krisen. For lige nu bliver branchen ganske enkelt »kvalt«, lyder opråbet fra branchen.

»Jeg har stor respekt for, at pengene ikke hænger på træerne, men det er åbenlyst, at branchen bliver ramt benhårdt, når regeringen pålægger nattelivet restriktioner. Det betyder uendeligt meget for hele branchen. Så vi synes selvfølgelig, at taxierne indgår i den værdikæde, og at vognmændene skal have støtte, når regeringen foretager de her dag-til-dag-beslutninger,« siger Carsten Aastrup.

Fast aftale

Berlingske har forholdt Erhvervsministeriet kritikken vedrørende støtteordningen til taxabranchen. Ministeriet henviser til Erhvervsstyrelsen, der fortæller, at taxabranchen kan få støtte for tabt omsætning for restaurations- og nattelivet, såfremt selskaberne har en fast aftale med eksempelvis en restaurant.

»Den seneste politiske aftale medfører, at underleverandører, hvis altovervejende leverancer er til barer, restauranter og caféer mv., kan modtage kompensation for faste omkostninger, hvis de kan dokumentere en omsætningsnedgang på mindst 35 pct. relateret til begrænsningen i åbningstid. Definitionen af underleverandører vurderes ikke umiddelbart at omfatte taxaselskaber, med mindre der foreligger eksempelvis særlige leverandøraftaler mellem et taxaselskab og en restaurant eller lignende,« lyder svaret fra styrelsen.

»Jeg har en god vognmand og chef, som holder hånden under os, men han må da overveje, om han skal fyre nogen af os. Og selv om jeg elsker mit job, er det lige før, at jeg håber på det,« siger taxichauffør Christian Schou. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix.

Det har taxaselskaberne dog ikke i særlig udbredt grad, og tilbage i taxien er Christian Schou heller ikke i tvivl. Efter 22-restriktionen blev pålagt restaurations -og nattelivet, er hans indtjening endnu en gang blevet decimeret. Det har fået ham til at overveje, om det er på tide at skifte branche.

»Selvfølgelig har jeg overvejet det. Men det er også svært. Jeg er 63 år gammel, og jeg er håbløst bagud på alt, hvad der hedder IT, så hvad skal jeg gøre? Umiddelbart må jeg søge om noget supplerende bistand, for jeg kan ikke klare regningerne sådan her. Det er ganske enkelt,« siger han.