Partier er enige om at fordoble strøm fra havvind

I delaftale for næste års finanslov er der blandt andet fokus på at udbyde mere havvind. Til gengæld er støttepartierne Radikale Venstre, SF og Enhedslisten ikke lykkes med at få indført afgifter på flyrejser.

Finansminister Nicolai Wammen (Arkivfoto). Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Endnu flere vindmøller til havs skal være med til at sikre, at Danmarks CO₂-udledning i 2030 er 70 procent lavere end i 1990.

Det fremgår af en delaftale af finansloven for 2022, som lørdag over middag er indgået mellem regeringen, SF, De Radikale, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne.

Partierne og regeringen er således enige om, at der skal udbydes yderligere to gigawatt havvind til etablering inden 2031. To gigawatt havvind svarer til elforbruget i cirka to millioner danske husstande.

Samtidig er det aftalt, at regeringen i 2022 vil være klar med analyser, der kan danne grundlag for udbuddet af yderligere én gigawatt.

Finansminister Nicolai Wammen (S) peger på, at det nu kan lade sig gøre at sætte havvind op på vilkår, som ikke koster staten penge.

»Det viser, at der er en utrolig fart i udviklingen på det grønne område – både teknologisk og i markedet,« siger han i en pressemeddelelse.

For nylig blev det besluttet efter lodtrækning, at tyske RWE skal opføre den hidtil største havmøllepark i Danmark – Thor Havmøllepark.

Det er første gang, en vindmøllepark herhjemme bliver opført, uden at staten skal have penge op af lommen.

Tværtimod budgetterer ministeriet med en indtægt på 2,8 milliarder kroner for parken ved den jyske vestkyst.

Normalt har staten skullet betale energiselskaberne for at få mere grøn strøm, men denne gang flyder pengene den anden vej.

Med delaftalen afsættes knap 250 millioner kroner til målrettede klima- og miljøindsatser næste år. Frem til 2025 løber det op i 1,3 milliarder kroner.

Aftalen ventes at reducere udledningerne af drivhusgasser med yderligere 0,5 millioner ton i 2025. For eksempel fra fangst og lagring af CO₂.

Partierne bag aftalen er også enige om, at der hurtigst muligt skal etableres ti gigawatt havvind tilkoblet den energiø, som skal anlægges i Nordsøen. Det skal være med 2040 som sigtepunkt.

Det er dog ikke kun havvind, der er fokus på i aftalen. Der er også enighed om to nye marine naturnationalparker i Øresund og Lillebælt og en styrket indsats med hensyn til drikkevandet. Konkret vil man etablere en fond, som skal sikre, at der ikke er sprøjtegifte i Danmarks drikkevand.

Radikale Venstre, SF og Enhedslisten har alle haft et krav om at indføre en flyafgift på rejser med fly, men det krav har ikke fundet vej til delaftalen. Ifølge Nicolai Wammen skyldes det, at tiden ikke er den rigtige til flyafgifter, da branchen er i knæ og præget af »stor usikkerhed«, siger han.

Finansloven er statens budget for det kommende år og vedrører i dette tilfælde 2022. Den skal være færdigbehandlet inden jul, og partierne fortsætter med at forhandle denne weekend.

Den samlede finanslov ventes at være færdig inden for kort tid, potentielt allerede i løbet af de kommende dage.

/ritzau/ og Pernille Dreyer, Berlingske