Nordea/CEO: Færre ansatte på hovedkontor og i centrale funktioner

FILE PHOTO: The Nordea bank logo in Stockholm, February 2, 2011. REUTERS/Bob Strong/File Photo Fold sammen
Læs mere
Foto: Bob Strong

Der skal være færre ansatte i Nordea, i årene der kommer, og de første tiltag i den retning bliver taget i centrale funktioner og på hovedkontoret.

Det siger Frank Vang-Jensen, der er koncernchef i Nordea, på bankens kapitalmarkedsdag i London fredag.

»70 pct. af vore udgifter stammer fra personale. Og det er klart, at når man skal spare, så bliver vi også nødt til at se på udgifterne her. Og det betyder, at vi desværre kommer til at blive færre i årene, der kommer,« siger han.

Nordea lancerede torsdag en ny forretningsplan, hvoraf det fremgik, at der er afsat 204 mio. euro til omkostningsreduktioner. Og fredag bliver der så afsløret mere om, hvordan banken skal nå sine mål.

»Vi skal være mere effektive. Og alle hjørner skal gennemgås. Intet er for småt og intet er for stort til at blive set efter,« siger Frank Vang-Jensen.

Nordeas omkostningsprocent skal ligge på 50 i 2022. Ved udgangen af tredje kvartal 2019 lå omkostningsprocenten renset for ekstraordinære poster på 56 pct.

»Jeg kan faktisk ikke lide omkostningsprogrammer. Jeg tror derimod på fokus på omkostningerne hele tiden,« siger koncernchefen.

Det kommer ligeledes til at betyde, at kunderne kommer til at møde et »nyt« Nordea:

»Vi skal have færre produkter på hylderne, og vi er i gang med at skære til. Det vil ligeledes være med til at få omkostningerne ned og sikre en højere effektivitet,« siger Nordeas topchef.

/ritzau/FINANS