Fødevare-startups får kortere vej fra idé til hyldeplads

Danmark får flere innovative fødevareiværksættere, men der kan være langt fra idéstadiet til en plads på supermarkedshylden. Den udfordring har treenigheden Coop Crowdfunding, Greater Copenhagen Food Startup og Irma taget op med en platform, der skal sikre mere innovation i fødevareindustrien.

På billedet ses teamet bag Coop Crowdfunding. Ifølge Nicolai Jæpelt (tv.) er platformens foreløbige succes en indikation på, at forbrugere er villige til at investere i iværksættere med alternative fødevareprodukter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto

Der er en stigende interesse for mere lokale og bæredygtige produkter fra både iværksættere og forbrugere. Derfor har dagligvarekæden Irma, den alternative investeringsplatform Coop Crowdfunding og programmet Greater Copenhagen Food Startup indgået et samarbejde for at danne en platform for københavnske og nordsjællandske fødevareiværksættere, så der bliver kortere fra idé til hyldeplads.

Samarbejdet startede i andet halvår af 2018, og allerede nu er flere af de første iværksættere, der har været gennem forløbet, kommet på Irmas hylder. Samtidig er et nyt hold målrettede iværksættere godt i gang med at udleve deres drøm om at komme ind i butikkerne til efteråret.

»Med Coop Crowdfunding vil vi gerne løfte niveauet for den danske fødevareindustri og hjælpe til, at flere bæredygtige varer og producenter kommer på hylderne. Derfor er det også spændende at have et hold med så dygtige madiværksættere, der er i gang med at søsætte alle mulige projekter hos os,« siger Nikolaj Jæpelt, crowdfunding-ansvarlig hos Coop.

Skal hylde de modige

Coop Crowdfunding blev etableret i 2017 med formålet at formidle kontakt mellem fødevareiværksættere og forbrugere. Platformen er med et konstant flow af nye projekter og en stigning i brugere en succes, mener Nikolaj Jæpelt. Derfor er ambitionerne for 2019 også høje, og over 60 projekter forventes at blive finansieret på platformen. På nuværende tidspunkt er der allerede blevet rejst kapital til 26 projekter.

Treenigheden sikrer, at fødevareiværksætterne udvider deres forretningsmæssige kompetencer gennem Greater Copenhagen Food Startup, dernæst bliver iværksætternes projekter lanceret på Coop Crowdfundings platform, hvor iværksætterne rejser kapital med støtte fra de danske forbrugere.

Hvis projekterne når deres mål, tilbyder Irma herefter en plads på deres hylder. Det er altså forbrugerne, der vælger fremtidens fødevarer, siger Mia Maja, projektpartner i Greater Copenhagen Food Startup.

»Fællesnævneren for alle de projekter, der kører lige nu, er, at de vil være løsningen på de fødevare- og sunhedsmæssige udfordringer, vi står over for. Vi tror på, at mad bliver udviklet sammen med spisende mennesker, og ikke inde i et laboratorium,« siger hun.

Danmark er ikke det nemmeste land at være iværksætter i, og det skal der laves om på, mener Irma. Initiativet er en derfor vigtig del af Irmas ambition om at hjælpe lokale fødevareentreprenører på vej, fordi de tør give et alternativt, som forbrugerne efterspørger. Kædedirektør i Irma, Søren Steffensen, er begejstret for initiativet og mener, at som Danmarks ældste dagligvarebutik er Irma forpligtet til at hjælpe de danske iværksættere med at komme forbrugerne i møde.

»Normalt er det en lang og sej kamp at få produkter på hylden for mindre virksomheder. Irma kan med samarbejdet derfor være det led, hvor iværksættere kan blive bemærket, og hvor vi får nogle spændende og innovative produkter på markedet. Det er en win-win for alle parter,« siger Søren Steffensen.

Nye iværksættere, nye drømme

Den nye crowdfunding-platform har allerede i første runde vist sig at bære frugter. Således er fire af de fødevareiværksættere, der kan se frem til at have deres varer på Irmas hylder, allerede faldet på plads. Det er planen, at produkterne vil ligge i 41 Irma-butikker til august. Samtidig er en ny gruppe af fire iværksættere, der netop har afsluttet programmet, allerede i gang med at rejse kapital via Coop Crowdfunding.

For Luise Falhof, der er medstifter og direktør for den lavalkoholiske drik Blid, som er en af de succesfulde projekter, er crowdfunding-platformen en oplagt mulighed at få sine produkter bemærket og udbredt. Det kan for små iværksætterier som hendes nemlig være svært at få foden inden for større markeder, hvis ikke man har store navne som Coop og Irma bag sin ryg, siger hun.

Ifølge ekspert i detailhandel og forbrugertrends Flemming Birch kan en model som Coop Crowdfunding være med til at sikre, at danske forbrugere kan støtte fødevareiværksættere mere direkte og være involveret i projekternes tilblivelse. På den måde er de med til at sætte dagsordenen for, hvad der skal på hylderne i den nærmeste fremtid, og det er noget, som forbrugerne er blevet mere opsatte på.

»Problemet med små virksomheder er, at der er større risici forbundet med at investere i dem, fordi de er mere tilbøjelige til at gå nedenom og hjem end større selskaber. Crowdfunding er derfor mere egnet til mindre projekter, fordi man investerer med mindre beløb og dermed ikke risikerer et større tab,« siger Flemming Birch.

»Det er en fordel for alle parter. Det er en fordel for producenterne, der får adgang til penge, de ikke havde før, det er en fordel for Coop og Irma grundet adgang til produkter med et potentielt stort marked bag sig, og det er en fordel for forbrugerne, der får varer på hylderne, som de vil investere i og sympatiserer med,« tilføjer han.