Det danske aktiemarked bløder: Her de største tabere

SAS, Mærsk og DSV lider hårdt under frygten for coronavirus. Siden mandag har flere store danske aktier tabt milliarder af kroner i markedsværdi i takt med, at usikkerheden om, hvor indæmmet smittenfaren er, stiger.

Værdien af danske aktier styrtdykker på grund af frygten for den omsiggribende coronavirus. Værst er det gået for flyselskabet SAS, men også de store danske rederier har fået en hård medfart siden mandag.

Onsdag faldt det danske marked omkring kl. 13 med to procent efter i løbet af formiddagen at have ligget mere end fire procent lavere. Værst gik det med SAS-aktien, som alene onsdag mistede mere end ti procent.

Flyaktien er med et fald på over 20 procent siden mandag også den aktie, som har tabt mest i denne uge. Også rederi-aktier som Mærsk, Norden og Torm er faldet drastisk, efter at udbruddet af coronavirussen for alvor har spredt sig til lande uden for Kina.

»Spredningen af coronavirussen har de seneste dage ført til aktieuro og kursfald verden over, og alt tyder nu på, at den virusdrevede markedsuro vil fortsætte i en længere periode,« siger Christian Blaabjerg, investeringsstrateg i Industriens Pension.

Den frygtede virus brød ud i den kinesiske millionby Wuhan og menes at være opstået på et madmarked, hvor der blev solgt vilde dyr. Kineserne har forsøgt at inddæmme sygdommen ved blandt andet at holde landets fabrikker lukkede – også efter at det traditionelle kinesiske nytår var overstået.

I slutningen af sidste uge begyndte antallet af smittede at falde i Kina, men i løbet af weekenden blev der meldt om flere smittede uden for landets grænser.

De seneste tal viser, at omkring 80.000 mennesker er smittet på verdensplan, og at cirka 3.000 er døde som følge af coronavirussen. For Europas vedkommende står det værst til i Italien, der har langt det største antal inficerede på kontinentet. Flere hundrede mennesker i Italien er smittet med den frygtede virus, der mandag havde kostet seks livet i Italien.

»Virusfrygten og den fortsatte spredning kan med stor sandsynlighed føre til recession i eksempelvis Italien, men derudover kan økonomier verden over blive ramt i forskelligt omfang. Vi ser nu, at markedet priser en større sandsynlighed ind for europæisk recession, og vi venter, at usikkerheden på markederne vil fortsætte i en betydelig periode,« siger Christian Blaabjerg.

SAS oplyste onsdag i forbindelse med regnskabet for første kvartal, at coronavirussen har kostet et fald i omsætningen på 140 millioner danske kroner. Det sker, efter at flyselskabet har aflyst alle flyvninger til de kinesiske fastland og nu kun flyver til Hong Kong.

Det kan blive alvorligt

Men de aflyste flyvninger til Kina er ikke det største problem. Langt værre kan det blive, hvis smitten for alvor breder sig til Europa og afholder rejsende fra at bestille flybilletter.

»Hvis vi ikke ser en normal efterspørgsel i sommersæsonen, kan det blive alvorligt,« sagde SAS-chef Rickard Gustafson tidligere onsdag til Berlingske.

I sidste uge brugte Søren Skou, topchef i Mærsk, lang tid på at tale om virussen i forbindelse med, at virksomheden præsenterede sit årsregnskab. Mærsk-topchefen understregede, at det lige nu er meget svært at spå om, hvilken betydning virussen vil få for virksomhedens indtjening.

»Vi er gået fra en tese om, at den var inddæmmet til Kina, til at det er den sandsynligvis ikke. Nu står vi igen med en masse spørgsmål, og derfor har vi ikke noget godt svar på, hvad der sker nu,« siger analytiker Michael Friis Jørgensen, Alm. Brand.

Også transportkoncernen DSV har måttet se selskabets aktier falde dramatisk. Største taber i C25-indekset er ISS med et dyk på godt 17 procent. Det fald skyldes dog især servicekoncernens skuffende regnskab.