Danskerne strømmer til online-dagligvarebutikker

Både Nemlig.com og Coop har i løbet af de seneste dage oplevet en stor tilstrømning af kunder på deres online-fødevarebutikker. Leveringer er booket flere uger frem, og butikkerne er nødt til at sætte ekstra levering ind.

Coronakrise i Danmark. Her hamstrede folk i Netto på Nørrebrogade i København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Onsdag aften strømmede danskere til supermarkederne, hvor de rev varer ned fra hylderne. På trods af at statsministeren kort inden havde opfordret danskerne til at købe ind som normalt, oplevede dagligvareforretningerne en enorm tilstrømning.

Torsdag stod var mange hylder og kølediske tømt for varer som kød, toiletpapir og rugbrød.

I online-dagligvarebutikker som Nemlig.com og Coop var der ikke tomme hylder, men i stedet lange køer. Nemlig.com havde på sit højeste 60.000 danskere i kø på sin hjemmeside, hvor man kan vælge dagligvarer og få dem leveret hjem til døren. I dag er der fortsat kø, og ventetiden er over en time lang.

Lars Aarup, kommunikationschef i Coop

»Man vil opleve på online-platformene, at der vil være rigtig lang leveringstid.«


Udfordringen for online-supermarkeder er nu at kunne levere varerne. Nemlig.com melder allerede om færre ledige leveringstider end normalt og vil derfor øge leveringskapaciteten over det næste stykke tid. Samtidig er der bestilt ekstra varer ind for at dække kundernes dagligvarebehov.

Nemlig.com understreger dog, at der ikke er mangel på varer eller varer, som er udsolgt.

Samme udfordring møder Coop, som også har en online-fødevarebutik. Her er det for kunder i flere postnumre umuligt at bestille leveringer de næste to uger frem, eftersom alt er optaget.

»Man vil opleve på online-platformene, at der vil være rigtig lang leveringstid. Men det er ikke det samme, som at der mangler mad i Danmark,« siger Lars Aarup, kommunikationschef i Coop.

Ifølge Lars Aarup udgør online-fødevarehandel cirka to procent af det samlede fødevaremarked i Danmark. Netbutikkerne er dermed slet ikke gearet til at tage sig hele landets fødevareforsyning.

»For den enkelte er det en god løsning, men hvis du kigger på fødevareforsyningen i Danmark så er den kanal for lille. Der er for lidt kapacitet i online-systemet til at kunne dække danskernes behov for mad,« siger han.

Hamstring falder i fysiske butikker

Hos Salling Group, der blandt andet ejer Netto, Føtex og Bilka, oplever man ikke længere den samme fødevarehamstring som for nogle dage siden. Hamstringen peakede onsdag aften og fortsatte i mindre grad torsdag. Men allerede fredag er hamstringen så småt ved at stilne af.

»Vi kan klart se, at kunderne er i gang med at ændre købsadfærd. De følger den opfordring, som vi og andre detailkæder er kommet med, om at folk skal købe ind som normalt,« lyder meldingen fra Salling Group.

På nuværende tidspunkt har detailkæden mange varer på lager, som skal køres ud i butikkerne og sættes op på hylderne. Dog ved man ikke, hvordan situationen bliver de næste uger, fortæller Salling Group.