Big tech møder storfinans

Kun tech-giganterne er foran banksektoren, når det handler om brug af moderne teknologi. Digitale løsninger vil blive en afgørende konkurrencefaktor i fremtiden, spår bankanalytiker.

US-APPLE-HOLDS-PRODUCT-LAUNCH-EVENT-IN-CUPERTINO
Banksektoren og tech-giganterne vil snarere samarbejde end konkurrere med hinanden, ligesom Goldman Sachs og Apple nu gør med kreditkortet Apple Card, mener bankanalytiker ved IDC Martin Stiller. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Short/AFP/Ritzau Scanpix

Ingen er over eller ved siden af banksektoren, når det kommer til teknologisk fremdrift, lyder det fra Martin Stiller, senior research analyst hos analysefirmaet IDC, hvor hans speciale er den europæiske banksektor.

»Banker er den industri, der bruger flest ressourcer på nye teknologier som AI (Artificial Intelligence, kunstig intelligens). De har adgang til mange data, der gør dem klogere på kunderne, og det er et marked med en af de højeste mobilpenetrationer. Samtidig har de en stor mængde backoffice-funktioner, hvor ny teknogi optimerer processerne.«

Hvis teknologi ikke allerede er den afgørende konkurrencefaktor for bankerne  i dag, vil det i hvert fald blive sådan i fremtiden, siger Martin Stiller.

»De europæiske banker vil blive endnu mere trængt på indtjeningen, for eksempel inden for låneforretning. Succes kræver en forretning i stor skala, hvor banken tilbyder moderne, digitale, personaliserede servicer. Og hvor backoffice-funktioner er fuldt automatiserede for at holde omkostningerne nede.«

Den eneste branche med mere gang i teknologien er tech-firmaerne, hvor giganter som Google eller Amazon ofte bliver ofte nævnt som potente konkurrenter til de traditionelle banker. Der bliver dog snarere tale om et samarbejde, siger Martin Stiller og henviser til Apple, der netop har lanceret sit kreditkort, Apple Card, i samarbejde med Goldman Sachs.

»Det giver god mening for store tech-virksomheder som Amazon og Apple at koble en finansieringsløsning på. De har allerede fat i kunderne i forbindelse med et køb, hvorimod bankerne først skal ud og kontakte kunderne.«

Tech-firmaerne er dog ikke interesserede i at blive banker og finder derfor en samarbejdspartner med en banklicens, forklarer Martin Stiller.

»Et firma som Apple er mere interesseret i forbrugersiden end selve bankforretningen. Derfor giver det mening for dem at entrere med en spiller som Goldman Sachs. Vi vil se flere af den slags partnerskaber i fremtiden, hvor disse to typer dataintensive virksomheder komplementerer hinanden i markedet.«