Pendlere skal over i toget

Mange bilister sidder op til en halv time i kø til og fra arbejde. Alligevel tager fleer bilen ind til København.

Bilk Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Klint
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis du kører fra Køge til Rådhuspladsen i morgenmyldretiden, tager det 67 minutter. Hvis du kan ramme et tidspunkt midt på dagen, kan du nå til centrum på 39 minutter. Det viser tal fra sitet trafikken.dk.

Flere og flere vælger netop at sætte sig bag rattet, når de skal til og fra job, og bruger op mod en halv time i køer til og fra arbejde. Det satte Ingeniørforeningen i går spot på på en konference, hvor politikere og eksperter diskuterede, hvad man kan gøre for at lette trafikken i København.

»Det er vanskeligt helt at undgå kødannelser i myldretiden, men regnestykket viser jo tydeligt, hvor meget tid samfundet mister på de stigende trafikmængder i og omkring de større byer,« siger formanden for Ingeniørforeningens Teknologiudvalg, Per Højbjerre.

Antallet af biler og andre motorkøretøjer på motorvejene ind mod København er på nogle strækninger steget til det dobbelte siden 1990. På Amagermotorvejen steg antallet eksempelvis fra 41.500 i døgnet i 1990 til 87.336 i 2009.

Teknik- og miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard (SF), tror ikke på, at kampagner kan få københavnerne over i tog og busser. Til gengæld skal det koste en afgift på omkring 25 kroner at køre ind i København i bil, mener han.

»Der skal være både pisk og gulerod. Løsningen er afgifter for at køre ind i byen. Overskuddet skal bruges til at skabe billigere og bedre offentlig transport,« siger Bo Asmus Kjeldgaard, som håber, at afgifter vil få 20 procent af de nuværende bilister til at springe på busser, tog og metro i stedet.

»Det vil betyde, at der faktisk også er plads til dem, der har behov for at køre inde i byen,« tilføjer han.

Busser i stedet for vejafgift

Regeringen afviser, at det skal koste at køre ind til København i bil. Transportminister, Hans Christian Schmidt (V), mener en afgift vil ramme skævt.

»Mange børnefamilier, som kommer ude fra oplandet, har travlt med at få afleveret børnene om morgenen. Hvis de bagefter skal ind til byen med kollektiv trafik, kan det være svært at få det til at hænge sammen,« siger Hans Christian Schmidt, der peger på, at regeringen blandt andet er på vej med en ny model, der skal gøre det mere attraktivt at tage det offentlige.

»Vi skal gøre transportsystemet mere effektivt, så forbindelserne passer bedre sammen. Det vil få flere til at bruge de offentlige transportmidler. Man kunne også overveje at indføre mere fleksible mødetider, så folk undgik myldretrafikken,« siger Hans Christian Schmidt.

En ny undersøgelse fra EU-kommissionen viser desuden, at Danmark ligger på en 23. plads ud af de 27 medlemslande, hvad angår grøn transport.

»Der er to grunde til, at vi skal gøre noget. Dels skal vi sikre, at man kan komme rundt i byen. Dels skal vi nedbringe antallet af farlige partikler, som gør, at folk faktisk dør,« siger Teknik- og miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard (SF).